Köksredskap

Recept på bra, lättlagad och billig mat.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36908
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Köksredskap

Post by Geta »

Husmorsknep.

En målares önskan

Jag ville måla ett ringa grand
av slitnaste vardag, så nött och grått,
men genomlyst av den eld, som förmått
all världen att springa ur Skaparns hand.
Jag ville visa, hur det vi försmå
är heligt och djupt och Andens skrud.
Jag ville måla en träsked så,
att mänskorna anade Gud!

Karin Boye
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Köksredskap

Post by Fantasio »

Om jag ska komma igång med äggätande finns där ett redskap jag behöver. En underdel där man lägger ägget och en ovandel bestående av en ram med metallstänger som man fäller ned över ägget och får det skivat. Någon som vet vad jag menar?
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23223
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Köksredskap

Post by Zoidar »

Fantasio wrote: 09 Feb 2024, 22:37 Om jag ska komma igång med äggätande finns där ett redskap jag behöver. En underdel där man lägger ägget och en ovandel bestående av en ram med metallstänger som man fäller ned över ägget och får det skivat. Någon som vet vad jag menar?
Ja, vi hade sånt när jag växte upp.

Image
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Köksredskap

Post by Fantasio »

Ja, en sådan menar jag. Jag hade kanske tänkt att göra räkmackor och då kommer jag att köpa färdigskalade räkor. Kul att du hittade vad jag menade, Zoidar.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36908
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Köksredskap

Post by Geta »

Jag har en sån. Ett tag åt jag lingongrova med skivat ägg och majonnäs till frukost.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Köksredskap

Post by Fantasio »

Jag skulle vilja ha en kvalitetskniv, en med hål i bladet. Ska underlätta för det uppskurna att släppa från bladet. Överkurs kanske?
User avatar
1Dave
Germaniummedlem
Posts: 3483
Joined: 17 May 2021, 00:01

Re: Köksredskap

Post by 1Dave »

Köpte en slev på IKEA i Fredags bland annat
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36908
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Köksredskap

Post by Geta »

IKEA har mycket kul saker.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Inwatto
Lutetiummedlem
Posts: 1769
Joined: 08 Jul 2021, 18:14
Location: Skåne

Re: Köksredskap

Post by Inwatto »

User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36908
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Köksredskap

Post by Geta »

Fantasio undrade om han borde skaffa en mandolin i köket. Undrar hur han har det?
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23223
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Köksredskap

Post by Zoidar »

Geta wrote: 19 Apr 2024, 10:02 Fantasio undrade om han borde skaffa en mandolin i köket. Undrar hur han har det?
Jag är fortfarande orolig eftersom vi inte hört ett knyst. Fantasio brukar skriva också när han är inlagd. Richard kan du inte försöka nå honom och kolla så han är ok?
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
Post Reply