Köksredskap

Recept på bra, lättlagad och billig mat.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Köksredskap

Post by Fantasio »

Jag skrev fel, har haft min mikro sedan 1998, alltså i 25 år. Fick den av mamma och pappa när jag fyllde trettio. Jag sörjer (nja, det är väl att ta i) fortfarande att jag totalt glömde bort den fina grytan, att ta den från mina föräldrars dödsbo. Jag skulle vilja lära mig att göra långkok, grytor och allt vad den nu lämpar sig för. Inte kom jag ihåg att ta med den där skärmaskinen mamma hade, en med vev på som både skivade och gjorde stavar av potatisen.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Köksredskap

Post by Fantasio »

Är det lätt att slipa en kniv med ett bryne, eller vad det heter? Lägger man flera hundra på en kniv så vill man ju att den ska vara fortsatt skarp. Är det kniven eller brynet man ska röra på?
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23228
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Köksredskap

Post by Zoidar »

Fantasio wrote: 11 Aug 2023, 22:00 Är det lätt att slipa en kniv med ett bryne, eller vad det heter? Lägger man flera hundra på en kniv så vill man ju att den ska vara fortsatt skarp. Är det kniven eller brynet man ska röra på?
Låter farligt med en så pass vass kniv. Jag är rädd för mina köksknivar.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5456
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Köksredskap

Post by Koi »

Fantasio wrote: 11 Aug 2023, 22:00 Är det lätt att slipa en kniv med ett bryne, eller vad det heter? Lägger man flera hundra på en kniv så vill man ju att den ska vara fortsatt skarp. Är det kniven eller brynet man ska röra på?
Är det ett litet handhållet bryne? Sån har vi. Jag drar kniven genom den. Håller brynet stilla. Har bättre kontroll och risken att skada sig minskar.
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5456
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Köksredskap

Post by Koi »

Fantasio wrote: 03 Aug 2023, 22:09 Jag skrev fel, har haft min mikro sedan 1998, alltså i 25 år.
Vår micro började brinna. Det poppade om den och luktade brandrök. Kopplade ur den och slängde ur den på betonggolvet på balkongen. Den slocknade men vi fick vädra hela lägenheten.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Köksredskap

Post by Fantasio »

Jag skulle behöva ett nytt set måttskopor, eller vad jag ska säga. Den största skopan rymmer en deciliter, sedan går de ned till kryddmått. Var köper man sådant? OBS! Inte IKEA, det finns inte här i stan.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36916
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Köksredskap

Post by Geta »

Coop stora har mycket köksredskap.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Köksredskap

Post by Fantasio »

Jaha, ser man på. Tror COOP bara finns i utkanten/utkanterna av staden, så då går det bort. Mitt Hemköp tror jag har en del redskap, får kolla med dem då.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36916
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Köksredskap

Post by Geta »

Ica har köksredskap.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18566
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Köksredskap

Post by Krokus »

Cervera kanske har också men det är nog dyrare än på ICA och COOP.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Köksredskap

Post by Fantasio »

Inte för att jag kommer att använda den särskilt mycket, men det kanske ska ingå i var mans hushåll. Jag tänker på morteln. Jag ska ha en liten. Minns bara en sak jag hade den till och det var till att krossa kryddor. Mamma hade en rejäl sak i sten, min är i guldfärgad metall. Tror jag vet var jag har den någonstans.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36916
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Köksredskap

Post by Geta »

Mortel använder jag, när jag ska laga gotländsk saffranspannkaka. Jag mortlar saffran med en sockerbit.

Image
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Post Reply