Ensamhet – ett hot mot vår hälsa

Hur jag själv har lyckats må bättre. Publicera här, så kanske du får Nobelpriset!

Moderator: Moderator 1

User avatar
1Dave
Germaniummedlem
Posts: 3483
Joined: 17 May 2021, 00:01

Re: Ensamhet – ett hot mot vår hälsa

Post by 1Dave »

Jo sant. Saknar modellflygklubben och folket runt där dock. Verkar inte finnas så många aktiva modellflygare där jag bor nu.
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4676
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Ensamhet – ett hot mot vår hälsa

Post by Cosmos »

Är det inte en lite udda sysselsättning?
Egentligen är allt bara på låtsas.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36925
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Ensamhet – ett hot mot vår hälsa

Post by Geta »

Vanlig syssla runt Ålleberg utanför Falköping.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
1Dave
Germaniummedlem
Posts: 3483
Joined: 17 May 2021, 00:01

Re: Ensamhet – ett hot mot vår hälsa

Post by 1Dave »

Jo i vissa delar av Sverige verkar det knappt finnas modellflygare.
User avatar
1Dave
Germaniummedlem
Posts: 3483
Joined: 17 May 2021, 00:01

Re: Ensamhet – ett hot mot vår hälsa

Post by 1Dave »

Geta wrote: 17 Feb 2024, 15:20 Vanlig syssla runt Ålleberg utanför Falköping.
Ja det finns flera modellflygklubbar i Falköping. Och många som åker till Ålleberg för bland annat modellflyga på hangen. Tex från Lidköping och Herrljunga.
User avatar
wasp
Platinamedlem
Posts: 8164
Joined: 11 May 2021, 13:53

Re: Ensamhet – ett hot mot vår hälsa

Post by wasp »

Ensamhet vet jag allt om. Har suttit ensam i 26 år nu..............
User avatar
Kloppe
Terbiummedlem
Posts: 2414
Joined: 31 May 2021, 18:18

Re: Ensamhet – ett hot mot vår hälsa

Post by Kloppe »

Läste nyss i DN om ensamhet. Där stod det att isolering är lika skadligt som att röka 15 cigaretter om dagen Och är skadligare än fetma. Låter som en dyster prognos för min del i.s.f.
Fast jag träffar ju lite folk på jobbet i.o.f.s. Men det blir aldrig tid till särskilt mycket umgänge där.
User avatar
Santina
Indiummedlem
Posts: 694
Joined: 18 Nov 2021, 23:32

Re: Ensamhet – ett hot mot vår hälsa

Post by Santina »

Podden P3 Dystopia tog upp ämnet ensamhet härom veckan.

https://podcasts.apple.com/se/podcast/p ... 0645256844
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4676
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Ensamhet – ett hot mot vår hälsa

Post by Cosmos »

Igår kväll upplevde jag ensamhet i grupp som så många ggr förr. Att sitta tillsammans med en massa människor där alla står och pratar i grupp utan att prata med någon är en mardröm. Jag gick på en gång.
Egentligen är allt bara på låtsas.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23229
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Ensamhet – ett hot mot vår hälsa

Post by Zoidar »

Cosmos wrote: 08 Mar 2024, 00:16 Igår kväll upplevde jag ensamhet i grupp som så många ggr förr. Att sitta tillsammans med en massa människor där alla står och pratar i grupp utan att prata med någon är en mardröm. Jag gick på en gång.
Jag kan känna mig lite utanför efter mässan när alla pratar och jag inte har någon att prata med. Men desto mer regelbundet jag går dit och desto mer olika aktiviteter jag är med på, desto oftare är det jag hittar någon att prata med. Men förstår att det är problematiskt speciellt om den sociala förmågan är begränsad.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36925
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Ensamhet – ett hot mot vår hälsa

Post by Geta »

Mitt umgänge har jag i busskuren, när jag väntar på bussen men det är hög dödlighet på tanterna som har väntat på bussen med mig.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13180
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Ensamhet – ett hot mot vår hälsa

Post by amandara »

Finns det ens någon människa som är helt ensam? Det finns ju alltid grannar, sjukvårdspersonal och en eller annan släkting. Jag tänker att ensamhet är något annat. En känsla. Var bottnar den?
Post Reply