Ensamhet – ett hot mot vår hälsa

Hur jag själv har lyckats må bättre. Publicera här, så kanske du får Nobelpriset!

Moderator: Moderator 1

Post Reply
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4676
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Ensamhet – ett hot mot vår hälsa

Post by Cosmos »

Psykologer är inte likadana mot alla. Det handlar om personkemi och anknytning. Sedan måste de vara grundade i sig själva annars kan de inte hjälpa någon. Men de kan ändå vara fantastiskt bra för just dig själv. Jag råkade ju på en sådan. Hon hjälpte mig mer än någon annan gjort men ändå bottnade hon inte i sig själv och orkade inte med mig när vi kom in i de riktigt hårda puckarna. En av de värsta grejerna jag varit med om.
Egentligen är allt bara på låtsas.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36654
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Ensamhet – ett hot mot vår hälsa

Post by Geta »

Min psykoterapeut var läkare. Där stämde kemin. Har inte haft så
bra kontakt med psykologer som med henne.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Ensamhet – ett hot mot vår hälsa

Post by Klankedinken »

Min psykolog jälpte mig med mitt trauma!
Snuttan
Germaniummedlem
Posts: 3140
Joined: 25 Sep 2021, 15:34

Re: Ensamhet – ett hot mot vår hälsa

Post by Snuttan »

Ensamhet förkortar nog livet...naturen tar bort dem svaga så dem starka överlever....

Det är bara att tacka o ta farväl
Last edited by Snuttan on 05 Apr 2022, 19:09, edited 1 time in total.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36654
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Ensamhet – ett hot mot vår hälsa

Post by Geta »

I sorgligaste laget!
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Ensamhet – ett hot mot vår hälsa

Post by Fantasio »

Visst är jag rätt ensam, men det är till stora delar självvalt. Min ork för att umgås tryter.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36654
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Ensamhet – ett hot mot vår hälsa

Post by Geta »

Fantasio wrote: 10 Apr 2022, 00:00 Visst är jag rätt ensam, men det är till stora delar självvalt. Min ork för att umgås tryter.
Det ingår i schizofrenisymtomen.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Ensamhet – ett hot mot vår hälsa

Post by Klankedinken »

Jag har alternativ men tar dom inte! Vill oftast inte ha några kontakter om det inte är bra kontakter!
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3376
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Ensamhet – ett hot mot vår hälsa

Post by Nobel »

Brukar gå in med inställningen att samtalsterapeuten är där för att hjälpa mig och att hen vill hjälpa mig. Ger komplimanger för att bygga en god relation med min terapeut - det brukar fungera. Då blir terapeuten mer investerad i mitt ärende. Båda vinner på det. Även om terapeuten inte ska bli influerad av sånt så blir den ändå det. De flesta tycker om att vara uppskattade och omtyckta. We are only human after all.
'cause the freak inside controls my mind
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36654
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Ensamhet – ett hot mot vår hälsa

Post by Geta »

Psykoterapeuter har inte psykoterapi med klienter som de inte trivs med.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4676
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Ensamhet – ett hot mot vår hälsa

Post by Cosmos »

Det är dubbelt. Jag funkar inte bra tillsammans med andra människor, vill umgås med en i taget. Men att vara helt ensam skulle vara jobbigt. I barndomen och tonårstiden när jag behövde det som bäst, hade jag ingen. Ja, förutom familjen förstås. Men jag längtade intensivt efter andras acceptans och att de gillade mig på riktigt. När jag var 19 flyttade jag hemifrån och började på universitetet. Det var som en omvänd hand. Jag fick många vänner och var aldrig ensam. Så fungerade det i sex år innan jag drabbades av psykos. Sedan dess har allt gått ut på att kämpa.
Egentligen är allt bara på låtsas.
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12558
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Ensamhet – ett hot mot vår hälsa

Post by zoegas »

Jag är en sån som kommer ligga död i lägenheten i flera år. Tyvärr känns det som att jag blivit placerad i den här positionen av kommunen osv.
Post Reply