Bensodiazepiner

Frågor, erfarenheter och synpunkter på olika antipsykotika och antidepressiva.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8173
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Bensodiazepiner

Post by Richard »

Jag hade Xanor förskrivet, maxdos, 6 mg/dagligen. Men när jag fick ny läkare så tyckte hon inte om den o bytte till Iktorivil.

Men jag fick den av en läkare som tyckte jag behövde konstant ångestlindring, o jag stod på ett nedtrappningsschema på Sobril (Oxascand) då, där jag skulle trappa ner 5 mg i veckan. Men läkaren slopade det o satte mig på konstant dos Xanor istället. Fick t.o.m. prova mig fram till vilken dos jag skulle behöva o jag sa att jag behövde maxdosen. Hade den i nått år innan nästa läkare bytte ut den.

Jag hade riktigt svår ångest då, inte bara lite oro.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
Miika
Hafniummedlem
Posts: 9108
Joined: 10 May 2021, 15:53

Re: Bensodiazepiner

Post by Miika »

Fantasio wrote: 04 Dec 2022, 00:01 Jag undrar hur svårt det ska vara för vården att skriva ut Xanor. Vet ju att Ms Tibbs har den förskriven, men känner inte till någon annan här med den medicinen. Jag har ju ringt akutenheten många gånger och efterfrågat den, men det är ju till min kp jag ska vända mig vid sådant ärende. Jag har ju dokumenterat klena nerver, jag förstår inte läkarnas ovilja att skriva ut den.
Jag har haft Xanor tidigare men tycker att den är för stark, man blir ju helt fladdrig av den :D
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36680
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Bensodiazepiner

Post by Geta »

Richard?

Vet du varför du har ångest?
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8173
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Bensodiazepiner

Post by Richard »

Geta wrote: 04 Dec 2022, 12:09 Richard?

Vet du varför du har ångest?
Nä, jag har ju alltid haft ångest sen 16 års-åldern, men sen jag var 22 har den nästan dämpats helt tack vara benzo. Jag har trappat ner till en fjärdedel, de senaste 3 åren. Men visst skulle jag kunna stå ut med den lilla ångest jag får nu, men det är väl av bekvämlighetsskäl jag ta en Iktorivil. Ska dock hålla upp så att jag inte får slut på dom i förtid, det kommer att gå bra.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
MsTibbs
Rodiummedlem
Posts: 21772
Joined: 06 Sep 2021, 19:31

Re: Bensodiazepiner

Post by MsTibbs »

Fantasio wrote: 04 Dec 2022, 00:01 Jag undrar hur svårt det ska vara för vården att skriva ut Xanor. Vet ju att Ms Tibbs har den förskriven, men känner inte till någon annan här med den medicinen. Jag har ju ringt akutenheten många gånger och efterfrågat den, men det är ju till min kp jag ska vända mig vid sådant ärende. Jag har ju dokumenterat klena nerver, jag förstår inte läkarnas ovilja att skriva ut den.
De har tagit bort mina Xanor…. Men jag har lite, för jag hämtade ut allt jag klarade så länge jag hade recept! :)
In a world where you can be anything, be kind.
Safir
Lutetiummedlem
Posts: 1666
Joined: 24 May 2022, 18:46

Re: Bensodiazepiner

Post by Safir »

Fantasio wrote: 04 Dec 2022, 00:01 Jag undrar hur svårt det ska vara för vården att skriva ut Xanor. Vet ju att Ms Tibbs har den förskriven, men känner inte till någon annan här med den medicinen. Jag har ju ringt akutenheten många gånger och efterfrågat den, men det är ju till min kp jag ska vända mig vid sådant ärende. Jag har ju dokumenterat klena nerver, jag förstår inte läkarnas ovilja att skriva ut den.
Har du inte stesolid? De vill väl inte att du ska ha båda?
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Bensodiazepiner

Post by Fantasio »

Safir wrote: 05 Dec 2022, 16:56
Fantasio wrote: 04 Dec 2022, 00:01 Jag undrar hur svårt det ska vara för vården att skriva ut Xanor. Vet ju att Ms Tibbs har den förskriven, men känner inte till någon annan här med den medicinen. Jag har ju ringt akutenheten många gånger och efterfrågat den, men det är ju till min kp jag ska vända mig vid sådant ärende. Jag har ju dokumenterat klena nerver, jag förstår inte läkarnas ovilja att skriva ut den.
Har du inte stesolid? De vill väl inte att du ska ha båda?
Det stämmer att jag har Stesolid. Men jag brukar säga till personalen: Höjd dos eller byte av preparat.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Bensodiazepiner

Post by Fantasio »

Eftersom jag inte tar förskriven dos Stesolid har jag ett rejält lager hemma. De var nästan slut på mottagningen, så jag ska försöka komma ihåg att hämta ut en kartong snart. Behövde alltså inte min extratablett. Jag vill att Stesoliden ska slå till som en smocka, vill inte ta dem flera gånger om dagen. Inte nu när jag mår så pass bra som jag gör.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8173
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Bensodiazepiner

Post by Richard »

Jag tar inte heller förskriven dos Iktorivil, men nästan. Jag har utskrivet 1,5 mg, men tabletterna är på 2 mg. Jag gitter inte dela dom i 3/4-delar så jag tar en hel. Men ibland tar jag ingen alls, så jag har ett överskott på dom. Men nu är 0,5 mg-tabletterna tillbaka så då kommer jag att ta 3 st som förskrivet, men ibland inte någon, så jag kommer fortsätta att ha ett överskott på dom.

Men eftersom jag är beroende av dom så måste jag ta dom regelbundet. Det går inte att vara utan dom i mer än 3 dygn.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13107
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Bensodiazepiner

Post by amandara »

Jag dricker alkohol. Min läkare skriver inte ut benzo. Man kan ta livet av sig med benzo.
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12563
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Bensodiazepiner

Post by zoegas »

Jag får inga benzo, De vill inte att jag ska må bra helt enkelt.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Bensodiazepiner

Post by Fantasio »

Vad säger läkaren till dig när du ber om benso?
Post Reply