Bensodiazepiner

Frågor, erfarenheter och synpunkter på olika antipsykotika och antidepressiva.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36932
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Bensodiazepiner

Post by Geta »

För 30 år sedan ville en psykiater sätta in ångestdämpande på mig. Jag frågade hur fort man blir beroende. Hon sa 3 veckor. Då tackade jag nej.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18578
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Bensodiazepiner

Post by Krokus »

Men måste man ta benso dagligen om man inte har ångest dagligen? Antar att risken att bli beroende minskar om benso enbart tas när det verkligen behövs, än om det tas även när det inte behövs. 🤔
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8198
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Bensodiazepiner

Post by Richard »

Det bör användas som vid-behovs-medicin för att undvika beroende, men själv är jag redan "körd", har varit beroende i ca 20 år. Men har som tur är inte behövt höja dosen, vilket annars är vanligt. Har haft ca 10-12 läkare o alla har bara fortsatt skriva ut den.

MsTibbs sa en bra grej, o det är att Xanor (eller annan benzo) verkar redan när den ligger i burken. Eftersom man då har en trygghet, att det finns akut hjälp att få, men att man ändå klarar av situationen utan att behöva ta den.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8198
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Bensodiazepiner

Post by Richard »

Geta wrote: 05 Sep 2023, 09:56 För 30 år sedan ville en psykiater sätta in ångestdämpande på mig. Jag frågade hur fort man blir beroende. Hon sa 3 veckor. Då tackade jag nej.
För 30 år sen, 1993 (kan ha varit lite tidigare) så fick min mamma Xanor, läkarna sa att den var helt ofarlig, men några år senare sa dom att det är den mest djävulska medicin att bli av med... Men hon klarade av att sluta med den. Även pappa har klarat en avgiftning från dem. Visserligen hade jag dålig koll på vilka mediciner som var mot vad, men det stod alltid en Stesolid-burk i badrummet, o vem vet vad pappa hittade på apoteket när han mådde dåligt... :roll:
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
Safir
Lutetiummedlem
Posts: 1683
Joined: 24 May 2022, 18:46

Re: Bensodiazepiner

Post by Safir »

Krokus wrote: 05 Sep 2023, 10:17 Men måste man ta benso dagligen om man inte har ångest dagligen? Antar att risken att bli beroende minskar om benso enbart tas när det verkligen behövs, än om det tas även när det inte behövs. 🤔
Nä man måste inte ta varje dag men har man blivit beroende så får man ångest/utsättningssymtom om man inte tar ... :(

Jag står på stesolid sen flera år men kan ofta ta mindre. Det minsta jag tagit är 2,5 mg. Fast ibland behöver jag ta mer och då använder jag av de som jag sparat. Fast med "beroende" menas att man känner ett sug efter läkemedlet och måste öka dosen för att få samma effekt så jag tror att jag är mer psykiskt beroende, inte fysiskt.
User avatar
MsTibbs
Rodiummedlem
Posts: 21929
Joined: 06 Sep 2021, 19:31

Re: Bensodiazepiner

Post by MsTibbs »

Richard wrote: 05 Sep 2023, 12:07 MsTibbs sa en bra grej, o det är att Xanor (eller annan benzo) verkar redan när den ligger i burken. Eftersom man då har en trygghet, att det finns akut hjälp att få, men att man ändå klarar av situationen utan att behöva ta den.
Ennpsykiater sa det till mig! Så rätt!!!!
In a world where you can be anything, be kind.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Bensodiazepiner

Post by Fantasio »

Man får bara hämta ut Stesolid med en viss tidsrymd. Inte för ofta. Skulle vilja ha burken hemma och endast ta vid behov. Jag är inte så svår på benso.
Safir
Lutetiummedlem
Posts: 1683
Joined: 24 May 2022, 18:46

Re: Bensodiazepiner

Post by Safir »

Jag får ta ut en ny burk dagen innan den ska ta slut. Snålt. Man kan väl få ta ut en vecka innan iallafall? Blir ju stressigt om apoteket inte har den inne. Tur att jag har några tabletter i reserv.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Bensodiazepiner

Post by Fantasio »

Ja, kvackarna kan vara njugga. Jag har ett lager att ta av vid behov. Överdoserar ytterst sällan.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Bensodiazepiner

Post by Fantasio »

Jag ska dricka starköl till fotbollen på TV ikväll. Därför har jag ingen benso tagit idag. En annan sköter sig snyggt.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Bensodiazepiner

Post by Fantasio »

Idag har det blivit tio milligram Stesolid. Jag får ta 20 om jag vill. Tog en i morse och en nu till natten. Det räcker åt mig, jag är inte beroende.
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5456
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Bensodiazepiner

Post by Koi »

Jag trodde jag var beroende av Nitrazepam. Käkat det sen i juni. Men tog ingen igår kväll. Somnade tillslut ändå. Vaknade tidigt. Behövde det för att hinna med bussen. Sovit kanske 5 timmar. Med Nitrazepam sover jag 8-10 timmar.
Post Reply