Bensodiazepiner

Frågor, erfarenheter och synpunkter på olika antipsykotika och antidepressiva.

Moderator: Moderator 1

yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4295
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Bensodiazepiner

Post by yrväder »

Jag minns att jag sov bra på nitrazepam och det var den sovmedicin som fick mig att sluta med dem jag somna innan de hunnit verka. Gick ur med dem i samklang med läkare.
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5456
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Bensodiazepiner

Post by Koi »

Tar 2 timmar för mig innan de verkar. Har melatonin för att somna. Har även Quetiapin och Propavan. Utan Nitrazepam sover jag 2-5 timmar. Med sover jag 8-10 timmar.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Bensodiazepiner

Post by Fantasio »

Idag har jag tagit tio milligram Stesolid. Har två tabletter till som jag får ta och det lutar åt att det blir så. Känner att jag behöver det, så att jag inte börjar må dåligt och ringer akutenheten igen.
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4295
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Bensodiazepiner

Post by yrväder »

Den enda biverknings medicin jag tålt är den de tog bort Disipal tror jag den hette men nu har sifrol jag sover inte på akineton plus att jag får metallisk smak känsla i hals. Har den mot krypningar.
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4295
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Bensodiazepiner

Post by yrväder »

Har slutat med Zopiklon. Quetiapin lika bra att ta vid sänggående.
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5456
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Bensodiazepiner

Post by Koi »

Zopiklon hatar jag. Bara min kropp somnar. Jag ligger klarvaken i 4-6 timmar i en död kropp som inte går att röra sig i. Den sover ju. Armen väger som ett lastfartyg.

Har provat det mesta genom tiderna. Hade Sonata ett tag. Den funkade. Men den slutade jag med 2015. Den blev avregistrerad. Oklart varför.

Quetiapin har jag haft länge. Många år. Pendlar mellan 100-400 mg beroende på hur jag sover. Har 300 mg just nu. Den tar också 2 timmar innan jag känner mig det minsta trött. Samma med Propavan. Tror inte ens de funkar. Vaknar efter 2-3 timmar.
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4295
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Bensodiazepiner

Post by yrväder »

Jag vet inte om du har prövat Lergigan, har en liten annan verkan än propavan. Jag får alltid en väldigt snabb effekt av Quetiapin så jag måste ta dem när jag lägger mig dimper i golvet annars.
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5456
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Bensodiazepiner

Post by Koi »

yrväder wrote: 16 Sep 2023, 09:00 Jag vet inte om du har prövat Lergigan, har en liten annan verkan än propavan. Jag får alltid en väldigt snabb effekt av Quetiapin så jag måste ta dem när jag lägger mig dimper i golvet annars.
Provat allt. Atarax, Lergigan, Theralen, Quetiapin, Nozinan, Heminivrin, Sonata, Nitrazepam, Imovane, Stilnoct, Zyprexa, Mirtazapn, Propavan, Melatonin. Cisordinol , Truxal. Kommer inte ihåg flera nu. Plus att jag har Haldolinjektioner. Det blir en del trötta av. Men inte jag.

Har även gått KBT för sömnproblem. Och lärt mig mindfulness. Har lärt mig allt om sömnhygien. Har sovpannband som jag drar ner så det blir mörkt. Svalt/kallt i sovrummet, tyngdtäcke på 11 kg, ingen elektronik igång i sovrummet, ser aldrig på tv så det är inte ett problem. Måste lyssna på svag musik för att somna och sova. Blir det tyst av någon anledning väcker rösterna mig. Osv osv
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4295
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Bensodiazepiner

Post by yrväder »

Låter jobbigt att ha haft det och att ha det närvarande även nu i dagsläget.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Bensodiazepiner

Post by Fantasio »

Jag ska be om Temesta som inlagd. Dem upplevde jag det var klös i. Precis vad jag behöver. Någon här som testat dem? Jag kommer att säga att Stesolid i den dos jag har ej räcker till. Borde inte vara några konstigheter när man är inlagd, de övervakar ju en noga. Jag begär inte att få den varje dag även som utskriven. Men vill smacka på rejält, måste bli av med oron jag har.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8198
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Bensodiazepiner

Post by Richard »

Jo, Temesta är starkt, jag tycker de är jämförbara med Xanor.

En Temesta, kan man testa.
Två Temesta, slår det mesta.
Tre Temesta, är det bästa!
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Bensodiazepiner

Post by Fantasio »

Jag harnier Heinevrin eller vad dewen heter öch Ik4torivil. får rvå nya medi
Post Reply