Bensodiazepiner

Frågor, erfarenheter och synpunkter på olika antipsykotika och antidepressiva.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Bensodiazepiner

Post by Fantasio »

Vet inte om jag tagit någon Stesolid under måndagen. Tror inte det. jag missbrukar då rakt inte min benso, fast vissa dagar vill jag överdosera en smula. Det är väl inte hela världen om jag får i mig 40, 50 milligram Stesolid? Dock vill jag hellre ha Temesta, den fick jag när jag låg på PIVA i somras. Jag får scrolla bakåt i tråden till tabellen Richard la upp och jämförde olika preparat o vad de motsvarar i mängd med ett annat preparat.
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12646
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Bensodiazepiner

Post by zoegas »

Det är över maxdosen med råge. Och det är missbruk då.

Får du inte minnesluckor?
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8196
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Bensodiazepiner

Post by Richard »

Fantasio wrote: 08 Nov 2022, 01:56 Vet inte om jag tagit någon Stesolid under måndagen. Tror inte det. jag missbrukar då rakt inte min benso, fast vissa dagar vill jag överdosera en smula. Det är väl inte hela världen om jag får i mig 40, 50 milligram Stesolid? Dock vill jag hellre ha Temesta, den fick jag när jag låg på PIVA i somras. Jag får scrolla bakåt i tråden till tabellen Richard la upp och jämförde olika preparat o vad de motsvarar i mängd med ett annat preparat.
Temesta är väldigt sällsynt att man får utskrivet, det ges mest till inneliggande patienter.

De som finns registrerade i Sverige o dess ekvivalens:
Stesolid (diazepam) - 10 mg
Sobril (oxazepam) - 30 mg
Xanor (alprazolam) - 0,5 mg
Temesta (lorazepam) - 1 mg
Iktorivil (klonazepam) - 0,5 mg
Imovane (zopiklon) - 7,5 mg
Stilnoct (zolpidem) - 10 mg

Övriga jag har provat:
Midazolam - 10 mg
Bromazepam - 6 mg
Nitrazepam - 10 mg
Flunitrazepam - 1 mg
Flubromazepam - 4 mg - Däckade direkt
Flubromazolam - 0,075 mg - Däckade direkt
Pyrazolam - 1 mg
Etizolam - 2 mg
Triazolam - 0,25 mg
Klordiazepoxid - 25 mg
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Bensodiazepiner

Post by Fantasio »

Tack för listan, Richard. Undrar varför jag fick Temesta på PIVA. Jag ansågs väl som sjuk. Min kompis som bor på gruppboende har Temesta utskrivet.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Bensodiazepiner

Post by Fantasio »

Ett par gånger har jag fått Stesolid för två veckor i stöten. Hämtar dem vid varje injektionstillfälle. Men nu börjar jag få så mycket på köksbordet att jag bara plockade ut medicin för en vecka. Tycker att min ångest är på tillbakagång. Har ingen tagit idag och det är bra det.
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4676
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Bensodiazepiner

Post by Cosmos »

Den första benzo jag prövade var Temesta. Hade 2,5 mg x 2, vilket är en rejäl dos. Efter ett år sänkte man Temestan till 1 mg x 3. Jag hade Temestan i åratal tills jag träffade en läkare i öppenvården med lite bättre koll som omedelbart bytte bort dem mot 5 mgrammare Sobril. Skitdos men jag blev av med Temestan. Sedan har jag haft Stesolid/Valium/Apozepam och Xanor plus någon till. Bäst effekt på mig har Xanor.
Egentligen är allt bara på låtsas.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Bensodiazepiner

Post by Fantasio »

Vad kan hända om jag åker på Ålandskryssning och har med mig Stesolid och blir stoppad av tullen? Jag har inga papper på medicinen. Fast jag har den ju i min apodos, det borde väl räcka tycker jag. Eller?
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8196
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Bensodiazepiner

Post by Richard »

Fantasio wrote: 15 Nov 2022, 21:52 Vad kan hända om jag åker på Ålandskryssning och har med mig Stesolid och blir stoppad av tullen? Jag har inga papper på medicinen. Fast jag har den ju i min apodos, det borde väl räcka tycker jag. Eller?
Dom kommer att gnälla lite för att du inte har ett Schengen-intyg, men det kan du skaffa gratis på apoteket; https://www.lakemedelsverket.se/sv/hand ... engenintyg Jag har aldrig sånt när jag åker till t.ex. Tyskland.

När jag åkte till Thailand hade jag dock ett intyg från min läkare, där vill man inte åka dit för något narkotikarelaterat brott, även om de tills nyligen sålde benzo receptfritt där (men de är ändå narkotikaklassade). Jag sa i tullen; -I have some tranquilizers, and I have a license, men de brydde sig inte ens om att titta på det, men det visste man ju inte... Skulle det bli nått trassel där, inte bara med tullen, kanske med t.ex. den lokala polisen, så har man ju intyget.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Bensodiazepiner

Post by Fantasio »

Hade jag varit beroende av benso hade jag kunnat gå till mottagningen och hämtat ut sju tabletter att ha till nästa vecka då jag får min injektion. Brukar bara hämta för "varannanveckasbruk".
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Bensodiazepiner

Post by Fantasio »

Min kompis på gruppboende har som främsta hobby att dricka allt med alkohol i. Han står på jag tror 60 milligram Stesolid plus Temesta. Läkaren tycks tro att han ska bli kvitt sitt alkoholberoende om han får lugnet benso kan skänka. Jag vill också ha Temesta, hade den bara en kort period som inlagd.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Bensodiazepiner

Post by Fantasio »

Jag är inte beroende av Stesolid, men vissa dagar har jag behov av den. Jag får max dra i mig 20 milligram, men skulle vilja ha höjd dos. Inte nödvändigtvis ta full dos varje dag, men ibland. När ångesten blir en övermäktig kan en mindre höjning ge gott resultat. Jag skulle drista mig att säga att alla tjänar på att skriva ut mer benso; Jag gynnas av det då det är den enda riktiga ångestdämpande medicinen jag har och vården som slipper vårda mig, vilket tar tid och pengar som skulle kunna läggas på nyinsjuknade personer.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Bensodiazepiner

Post by Fantasio »

Jag undrar hur svårt det ska vara för vården att skriva ut Xanor. Vet ju att Ms Tibbs har den förskriven, men känner inte till någon annan här med den medicinen. Jag har ju ringt akutenheten många gånger och efterfrågat den, men det är ju till min kp jag ska vända mig vid sådant ärende. Jag har ju dokumenterat klena nerver, jag förstår inte läkarnas ovilja att skriva ut den.
Post Reply