Annat specificerat schizoaffektivt syndrom (F258)

Moderator: Moderator 1

Post Reply
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22318
Joined: 10 May 2021, 16:12

Annat specificerat schizoaffektivt syndrom (F258)

Post by Zoidar »

Jag har tydligen diagnosen "annat specificerat schizoaffektivt syndrom (F258)". Undrar vad det innebär i praktiken.
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36020
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Annat specificerat schizoaffektivt syndrom (F258)

Post by Geta »

Kan det vara en blandning av bipolär och schizofreni?
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22318
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Annat specificerat schizoaffektivt syndrom (F258)

Post by Zoidar »

Geta wrote: 22 Nov 2022, 22:19 Kan det vara en blandning av bipolär och schizofreni?
Har googlat men hittar inte så mycket. Blandning av affektiva och schizofrena symtom. 🤷‍♂️
Affektiva störningar, förstämningssyndrom eller humörsvängningar, är psykiska störningar vilkas huvudsakliga symtom handlar om förändrade känslor (även kallat affekter) eller stämningslägen, det vill säga att personen blir oförklarligt nedstämd eller euforisk. Ett exempel på sådan störning är depression. Det förändrade stämnings- eller känsloläget yttrar sig för andra ofta i en förändrad aktivitetsnivå, det vill säga att personen blir apatisk eller manisk, beroende på diagnos. Många av de affektiva störningarna kan leda till förändrade medvetandetillstånd, till exempel psykos. /Wiki
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22318
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Annat specificerat schizoaffektivt syndrom (F258)

Post by Zoidar »

F25.8: Other schizoaffective disorders
Your thoughts and perception are not normal. Your mood also fluctuates.
Your thinking, perception and feelings have changed due to this mental illness. One may perceive reality incorrectly, for example. This is called a delusion.

Then one cannot dissuaded away from a belief. But this belief has nothing to do with reality. One may be convinced, for example, that one can move the clouds by breathing in and out. One may also hear voices. One’s movement and speech may be changed. One’s mood often also alters with this form of mental illness.
https://gesund.bund.de/en/icd-code-search/f25-8
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4671
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Annat specificerat schizoaffektivt syndrom (F258)

Post by Cosmos »

Har också schizoaffektiv diagnos men efter denna står ospecificerad. Lika oförståeligt det också.
Egentligen är allt bara på låtsas.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36020
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Annat specificerat schizoaffektivt syndrom (F258)

Post by Geta »

Läkarna vill vara säkra före det osäkra.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22318
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Annat specificerat schizoaffektivt syndrom (F258)

Post by Zoidar »

Geta wrote: 28 Nov 2022, 09:39 Läkarna vill vara säkra före det osäkra.
Ja, eller så vet de inte.
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36020
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Annat specificerat schizoaffektivt syndrom (F258)

Post by Geta »

Läkarna vill idag inte gärna specificera. Många av diagnoserna är
närbesläktade.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4671
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Annat specificerat schizoaffektivt syndrom (F258)

Post by Cosmos »

Min affektiva del är starkare än den schizofrena. Mani har jag haft två ggr. Den ena var fantastisk den andra skitjobbig. Kunde inte sova alls. Det var x2000 i hjärnan.
Egentligen är allt bara på låtsas.
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4671
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Annat specificerat schizoaffektivt syndrom (F258)

Post by Cosmos »

Haft mani ska det stå.
Egentligen är allt bara på låtsas.
Post Reply