En eländig dag

Här kan du fråga om eller diskutera dina kroppsliga sjukdomar.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: En eländig dag

Post by Fantasio »

Att m5an ärr ostadig.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: En eländig dag

Post by Fantasio »

Min rygg bråkar inte med mig så mycket. På väg hem från mötesplatsen gick jag sträckan till ICA utan att sätta mig ned. På vägen hem tänkte jag sätta mig på en bänk, men gubben som gick framför mig stannade där och ställde sin påse på bänken. Jag bet ihop och klarade av att gå hela vägen hem utan några större problem. Fortfarande kan det spänna i ryggslutet, men jag går inte på sniskan längre, bara framåtlutad.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23184
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: En eländig dag

Post by Zoidar »

Det låter ju topp Fantasio!
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: En eländig dag

Post by Fantasio »

Zoidar wrote: 14 Aug 2023, 23:53 Det låter ju topp Fantasio!
Javisst. Vi har ryggproblem i släkten.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18552
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: En eländig dag

Post by Krokus »

Detta kanske låter "tjatigt" från min sida, men nu under sommaren har jag ibland haft svårt att sova på grund av ryggvärk.

Och nu i tisdags direkt efter att jag satt upp på hästryggen (med sadel) gjorde ryggen ont. Väldigt långt ner i ryggen, typ svanskotan. Det vill säga inte samma ställe där jag "brukar" ha ont, utan ett nytt ställe. Jag red en timme ändå och det kändes ok om jag svankade, men när jag satt korrekt gjorde det ont i ryggen. Lokal smärta, lite ilningar ut i skinkorna.

Igår ringde jag vårdcentralen och sjuksköterskan sa "ta Alvedon tre till fyra gånger dagligen och om det inte har gått över om tre veckor, får du höra av dig igen.", vilket jag nästan hade räknat med som svar.

Däremot har jag ingen aning om vad jag har gjort för fel! Jag har inte ramlat på länge och inte heller gjort tunga marklyft. Jag hoppas att detta bara är något tillfälligt.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23184
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: En eländig dag

Post by Zoidar »

Mitt ryggont sitter också långt ner, kanske 5cm över svanskotan. Det blev bättre hos kiropraktorn, men vet du inte klarar knakande.
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18552
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: En eländig dag

Post by Krokus »

Uuuuuh! Obehagligt när det knakar! :shock:
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12620
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: En eländig dag

Post by zoegas »

Det kan vara sittställning. Eller för mjuk säng. Folk som står mycket om dagarna får med det problemet. Prova att rulla ihop en kudde och lägg den under svanken och ligg på golvet. På min gamer stol är där en kudde för svanken.

Sitter man mycket och tittar nedåt på mobilen kan man få gam nacke. Finns övningar mot det. Man sätter sig i skräddarställning, med ryggen rak mot en vägg. Trycker mot väggen så att bröstkorgen kommer in. Fäller ut armarna horisontalt med axlarna och underarmarna uppåt. Mot väggen. Sen sträcker man ut armarna uppåt mot taket och ned igen. Prova det, klarar du det 10 gånger är det bra till en början.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18552
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: En eländig dag

Post by Krokus »

zoegas,
ja, när jag googlade på smärta i svanskotan kom det också upp att man kan ha suttit konstigt.

Kunde ingen ha förvarnat mig om att kroppen börjar ge upp när man fyller 30? (jag är 36) :lol:
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: En eländig dag

Post by Fantasio »

Idag gick jag ned på stan. Mötesplatsen, Systembolaget och Subway. Jag klarade av äventyret utan att sätta mig ned en enda gång. Det är bara att kämpa på. Jag går fortfarande framåtlutad, men inte i sidled som jag gjort en period.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: En eländig dag

Post by Fantasio »

Min rygg har gjort sig påmind idag igen. Det spänner i ryggslutet och jag märker att jag går framåtlutad. Eftersom jag går rätt fort tror min kompis att jag bluffar. Jag vore glad om så var fallet.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23184
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: En eländig dag

Post by Zoidar »

Jag har också ont i ländryggen. Det beror nog på mina knäböj och marklyft. Kanske dags att köpa bälte?
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
Post Reply