Höjning av bostadskostnader nästa år

Om problem och framgångar i arbetslivet och utbildning samt ekonomiska problem.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35994
Joined: 10 May 2021, 16:52

Höjning av bostadskostnader nästa år

Post by Geta »

Min lägenhet kommer att gå upp med 3,5 procent nästa år.
Det blir 150 kr mer per månad. Helt överkomligt. Ingen ko
på isen.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18117
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Höjning av bostadskostnader nästa år

Post by Krokus »

Jag har hört rykten om 10% hyreshöjning på vissa ställen. Vet inte än om jag blir drabbad.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Santina
Indiummedlem
Posts: 672
Joined: 18 Nov 2021, 23:32

Re: Höjning av bostadskostnader nästa år

Post by Santina »

Jag har en relativt låg hyra, 3720 för 45 kvadrat, men med tanke på vad jag får är det högt nog. Jag bor mitt ute i ingenstans och måste ta bussen för att handla (bussarna går en gång i timmen). Vill inte ha dyrare hyra nu..
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35512
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Höjning av bostadskostnader nästa år

Post by memphis »

Hyran brukar normalt höjas med en hundring för mig. Vi får se om höjningen blir större nästa år. Oroar mig inte alltför mycket eftersom jag har bostadstillägg som höjs även det, om hyran går upp.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
Safir
Lutetiummedlem
Posts: 1634
Joined: 24 May 2022, 18:46

Re: Höjning av bostadskostnader nästa år

Post by Safir »

Jag vet inte om min hv är med i nån organisation eller förhandlar själva med hgf. Har försökt googla men hittar inget.
Har iaf lagt undan lite så jag kan klara av en ev retroaktiv höjning, höjt bostadstillägg kan man ju bara få tre månader retroaktivt.
Safir
Lutetiummedlem
Posts: 1634
Joined: 24 May 2022, 18:46

Re: Höjning av bostadskostnader nästa år

Post by Safir »

memphis wrote: 30 Nov 2022, 15:11 Hyran brukar normalt höjas med en hundring för mig. Vi får se om höjningen blir större nästa år. Oroar mig inte alltför mycket eftersom jag har bostadstillägg som höjs även det, om hyran går upp.
Om de inte kommer överens snabbt så blir det retroaktiv höjning och bostadstillägget kan man bara få tre mån bakåt. Så om hyran är färdigförhandlad först i slutet av året så får man betala höjningen för alla månader, utom de tre senaste, själv.
Får de igenom 9-10 % så kan det bli mycket.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35512
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Höjning av bostadskostnader nästa år

Post by memphis »

Jaha. Här brukar hyran vara klar framåt mars. Ingen retroaktiv höjning hittills.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22316
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Höjning av bostadskostnader nästa år

Post by Zoidar »

Jag kommer få ca 2,5% dyrare hyra. Inte så farligt.
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
Safir
Lutetiummedlem
Posts: 1634
Joined: 24 May 2022, 18:46

Re: Höjning av bostadskostnader nästa år

Post by Safir »

memphis wrote: 01 Dec 2022, 19:02 Jaha. Här brukar hyran vara klar framåt mars. Ingen retroaktiv höjning hittills.
Jag har fått retroaktiv höjning för fler än 3 månader nån gång. Fick då inte höjt bostadstillägg för mer än 3 månader. Som tur var så var det inte så stor höjning i kronor så jag klarade av det ändå.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22316
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Höjning av bostadskostnader nästa år

Post by Zoidar »

Zoidar wrote: 01 Dec 2022, 22:06 Jag kommer få ca 2,5% dyrare hyra. Inte så farligt.
Jag har varit felinformerad. Jag får närmare 5% i hyreshöjning. Har 5300kr i hyra nu och det blir alltså ca 250kr mer i hyra. Lär landa på ca 5550kr. Blir nog dock ingen större skillnad när man har bostadstillägg ändå.
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22316
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Höjning av bostadskostnader nästa år

Post by Zoidar »

Det hela blev 150kr mer i månadskostnad. Jag betalde tidigare 150kr för tvättmaskin, vilket upphörde i år. Så trots 300kr i hyreshöjning, alltså bara 150kr mer i månaden till 5450kr.
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
Snuttan
Germaniummedlem
Posts: 3140
Joined: 25 Sep 2021, 15:34

Re: Höjning av bostadskostnader nästa år

Post by Snuttan »

Får hyreshöjning i april. Rent historisk brukar det vara låga hyreshöjningar, mellan 50-100 kr. I år tippar jag på 300 kr i höjning.
Post Reply