Grönsaker till maten

Recept på bra, lättlagad och billig mat.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22308
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Grönsaker till maten

Post by Zoidar »

Gjorde grönsakssoppa. Jag huttar i grönsaker direkt i vattnet och låter det koka upp med grönsaker i. När det börjar koka stänger jag plattan och låter grönsakerna stå kvar på plattan. Efter en stund slevar jag upp grönsakssoppan och kryddar i tallriken. Funkar för mig.
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17635
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Grönsaker till maten

Post by Fantasio »

Bra att du hittat något som fungerar för dig. Själv kan jag inte göra soppor. Vill inte bara ha varmt vatten.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17635
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Grönsaker till maten

Post by Fantasio »

Får väl köpa haricot verts, eller vad det heter. Bara steka dem en stund. För man kan väl steka dem? Eller ska man alltid koka dem?
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35988
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Grönsaker till maten

Post by Geta »

Tror inte att de blir så bra stekta.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22308
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Grönsaker till maten

Post by Zoidar »

Fantasio wrote: 07 Jan 2023, 19:23 Får väl köpa haricot verts, eller vad det heter. Bara steka dem en stund. För man kan väl steka dem? Eller ska man alltid koka dem?
Jag hällt haricotverts i omelett. Det har funkat. Bara steka kanske blir lite torrt?
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17635
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Grönsaker till maten

Post by Fantasio »

Jag ska inte steka dem, det lovar jag. Koka i några minuter.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22308
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Grönsaker till maten

Post by Zoidar »

Åt idag 500g körsbärstomater i olika färger och 250g rädisor. Känner mig nyttig när jag äter grönsaker. Har groddar i kylen jag ska gaffla ikväll.
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17635
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Grönsaker till maten

Post by Fantasio »

Sedan jag började med min matlagning har jag bara köpt tomater en gång och det var de små cocktail- eller körsbärstomaterna. De var riktigt goda.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22308
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Grönsaker till maten

Post by Zoidar »

Fantasio wrote: 09 Jan 2023, 23:11 Sedan jag började med min matlagning har jag bara köpt tomater en gång och det var de små cocktail- eller körsbärstomaterna. De var riktigt goda.
Babyplommontomater är utsökta! Rekommenderas! Det är de som är små som körsbärstomster, men mer ovala.
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17635
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Grönsaker till maten

Post by Fantasio »

Zoidar wrote: 09 Jan 2023, 23:13
Fantasio wrote: 09 Jan 2023, 23:11 Sedan jag började med min matlagning har jag bara köpt tomater en gång och det var de små cocktail- eller körsbärstomaterna. De var riktigt goda.
Babyplommontomater är utsökta! Rekommenderas! Det är de som är små som körsbärstomster, men mer ovala.
Okej. jag tror mig ha sett dem i min mataffär. Lite tomat sätter ju piff på maten.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35510
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Grönsaker till maten

Post by memphis »

Tomater är för dyrt tycker jag. Köper mer gurka och paprika. Morötter och vitkål köper jag också. Just nu är jag sugen på babyspenat, det är gott.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17635
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Grönsaker till maten

Post by Fantasio »

Fantasio wrote: 30 Dec 2022, 21:58 "Koka upp några dl vatten i en kastrull. Gärna med lock.
Tillsätt salt.
Rensa, skölj och skär broccolin i buketter. Dela stora buketter i halvor eller i önskad storlek.
Tillsätt broccolibuketterna och koka dem under lock i 2 minuter.
Häll av broccolin i durkslag och servera dem direkt."

Gäller det där med att rensa och skära i buketter all broccoli? Även dem på kartong?
Min syster berättade att hon kokade broccoli just nu. Den finns på påse och man behövde inte rensa den. Finemang! En sådan får det bli.
Post Reply