Grönsaker till maten

Recept på bra, lättlagad och billig mat.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Grönsaker till maten

Post by Fantasio »

Brukar du äta grönsaker i samband med dina måltider? Det finns ju olika grönsaksblandningar såsom sommargrönsaker från Findus och haricots verts. Minimajs räknas också. Broccoli-buketter finns också. Det är kort koktid på de nyss nämnda. Annars är jag lite dålig med det gröna. Har en slanggurka i kylskåpet och lite isbergssallad. Ska köpa till tomater. Gröna ärter funkar också, men är försiktig med dem. Det är något med konsistensen jag inte är överförtjust i. Brysselkål är ju himla gott. Är du en överdängare på grönsaker?
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23154
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Grönsaker till maten

Post by Zoidar »

Nej, men jag försöker äta mer grönsaker. Jag vet ju att det är bra. Ofta blir det mycket grönsaker en gång per dag och nästan inget alls till de andra målen.
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18546
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Grönsaker till maten

Post by Krokus »

Nej, jag äter i stort sett enbart gurka till maten. Skulle kunna äta vitkål också, men det har inte blivit av. Det bor en latmask hos mig. 8-)
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36858
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Grönsaker till maten

Post by Geta »

Grönsaker till maten är bra vid diabetes. De fördröjer matsmältningen
som är bra för blodsockret. Långsamma kalorier. Broccoli och gröna
ärtor är bra att ha i frysen.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23154
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Grönsaker till maten

Post by Zoidar »

Geta wrote: 04 Dec 2022, 10:54 Grönsaker till maten är bra vid diabetes. De fördröjer matsmältningen
som är bra för blodsockret. Långsamma kalorier. Broccoli och gröna
ärtor är bra att ha i frysen.
Tror det är bra för hindra viktuppgång också. Just att hålla blodsocker och insulin i check.
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Grönsaker till maten

Post by Fantasio »

Jag ska försöka komma ihåg att köpa lite blandade grönsaker nästa gång jag går till affären. Blomkål är ju gott också.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Grönsaker till maten

Post by Fantasio »

När vi lagade mat som inlagda (en gång i veckan) var där en hel del grönsaker i maten. Det var då jag fick inspiration att ha det till min egen mat.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Grönsaker till maten

Post by Fantasio »

En sådan kartong med sommargrönsaker är förträfflig. Tror man bara ska koka dem i två minuter, kan det stämma? Jag tror det. Stekt brysselkål det är mums det. Bönor är gott. Kokta morötter gillar jag. Dock inte rårivna. De blir saftiga på ett dåligt sett enligt min smakpalett. Jag kan bli bättre på att inkludera mer grönsaker i min kost.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Grönsaker till maten

Post by Fantasio »

Jag fick ingen brysselkål av min kompis idag. Jag får väl koka det själv och ha till maten. Annars är minimajs en riktig höjdare. Och broccolibuketter. De brukar man få som inlagd och smakar toppen. Jag gillar riven morot när det är lite bitar av den, inte råriven.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36858
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Grönsaker till maten

Post by Geta »

Heja på! :mrgreen:
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23154
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Grönsaker till maten

Post by Zoidar »

Färsk brysselkål kokad är inte alls dumt. Åt det på julafton.
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23154
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Grönsaker till maten

Post by Zoidar »

Blandat 30g broccolipulver och 20g grönkålspulver. Gissar det motsvarar 500g grönsaker.
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
Post Reply