Sentimental

Egna dikter och noveller, eller andras.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Sentimental

Post by Fantasio »

Jag lyssnar på Ebba Grön, en av de första grupperna jag hade en skiva med. Vi pratar tidigt 80-tal alltså. Jag får inte så mycket glasklara minnen, men jag förnimmer dem delvis rätt vad det är och en stor del av tiden känner jag mig har färdats bakåt i tiden. Banden med barndomen är alltså inte helt kapade.

Musik är viktigt för mig och för alla, skulle jag vilja påstå. Jag blir påmind om att mitt gamla jag lever kvar i något skrymsle av min hjärna. Men det är lätt att få för mycket av det goda, att sitta och gräva ned sig över struntsaker och älta, något jag ofta hänfaller åt. Livet blev som det blev, trots att jag hade allt på ett silverfat.

Eftersom jag har ont i ryggen har jag legat ovanligt mycket på sängen. Då blir det grubblerier, det ska villigt erkännas. Men inte tycker jag det är konstigt att vara ledsen och besviken på sig själv att man inte lyckats med något här i livet. Jo, två saker kommer jag på: Att jag tog mc-kort och att jag lyckades hitta ett jobb och hålla mig kvar vid det i 20 år.

Nu är det snart ett nytt år. Ännu ett år att ta sig an. I år hände inget speciellt förutom att jag börjat laga mat igen. Nästa år fyller jag 55 år, men känner mig fortfarande som en tonåring. Jag slutade att utvecklas mentalt och fysiskt för flera årtionden sedan, nu är det mest ett tomt skal kvar. Ett skal där det faktiskt finns en människospillra i om än så liten att en tränad hund inte skulle kunna nosa fram den.

Så tro fan att jag är bitter och ledsen. Hej, jag heter Fantasio. Jag är ungkarl och har aldrig varit sambo. Jag har inget jobb, jag är förtidspensionerad. Min huvudsyssla är att ligga i fosterställning på sängen. Jag har inga pengar undanstoppade. Jag har inga ambitioner. I nyutgåvan av SAOL finner ni mitt namn som förklaring till ordet misslyckad.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22316
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Sentimental

Post by Zoidar »

Även personer som är framgångsrika, har pengar, kändisskap, fru och barn kan känna så. Du är inget unikt fall.
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22316
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Sentimental

Post by Zoidar »

Kan inte säga att jag tycker mitt liv är så meningsfullt heller. Levt som halvdöd i 10 år. :|

Försöker lösa detta, men det känns omöjligt. Antar att både du och jag har våra ljusa stunder.
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22316
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Sentimental

Post by Zoidar »

Lätt att tappa hoppet.
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22316
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Sentimental

Post by Zoidar »

Jag har stunder som är bra. De får man ta vara på.
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Sentimental

Post by Fantasio »

Tack för dina ord, Zoidar. Jag vet att jag inte är unik, men ville skriva av mig och så blev det.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22316
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Sentimental

Post by Zoidar »

Fantasio wrote: 05 Dec 2022, 23:25 Tack för dina ord, Zoidar. Jag vet att jag inte är unik, men ville skriva av mig och så blev det.
Inget fel med det. Det behövs ibland.
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18117
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Sentimental

Post by Krokus »

Även jag känner mig misslyckad. Grejer som jag är stolt över hos mig själv, gjordes för flera år sedan, som t ex B-körkortet. Det tar emot att inse att jag är en mupp som inte kan jobba. Vill, men kan inte. :(
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Sentimental

Post by Fantasio »

Ja, åren går, men inte mycket händer. Jag tycker synd om dig, Krokus.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18117
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Sentimental

Post by Krokus »

Det känns ofta "bläää", att inte komma någon vart. Stå och stampa på samma ställe år efter år.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12258
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Sentimental

Post by zoegas »

Det är hårt att klandra sig själv och se ned på sig själv. Det är inte rättvist om man frågar mig. Det är inte ett misslyckande, det är en sjukdom.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35994
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Sentimental

Post by Geta »

Det är en omöjlig situation.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Post Reply