Sjukersättning och kvällskurser

Om problem och framgångar i arbetslivet och utbildning samt ekonomiska problem.

Moderator: Moderator 1

Safir
Lutetiummedlem
Posts: 1634
Joined: 24 May 2022, 18:46

Re: Sjukersättning och kvällskurser

Post by Safir »

Krokus wrote: 12 Apr 2023, 20:25 Kan barn idag skriva med vanlig blyertspenna?
Barnen: ”-Vadförpenna?” :lol:
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18111
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Sjukersättning och kvällskurser

Post by Krokus »

Safir,

Syftar du på kurser som ger gymnasiepoäng eller högskolepoäng? Om jag fattat rätt får man gå kurser på t ex Medborgarskolan, Folkuniversitetet m.m. som inte ger sådana poäng och inte är mer än 5h/vecka.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Safir
Lutetiummedlem
Posts: 1634
Joined: 24 May 2022, 18:46

Re: Sjukersättning och kvällskurser

Post by Safir »

Krokus wrote: 05 May 2023, 13:58 Safir,

Syftar du på kurser som ger gymnasiepoäng eller högskolepoäng? Om jag fattat rätt får man gå kurser på t ex Medborgarskolan, Folkuniversitetet m.m. som inte ger sådana poäng och inte är mer än 5h/vecka.
När jag frågade FK så sa jag att det isf skulle vara en kurs som inte ger poäng/betyg utan bara som hobby och för att komma iväg och träffa folk.
Näpp. Jag måste då lägga sjukersättningen vilande sa de.
Fast det verkar bero på vad man har för handläggare för jag har en bekant på annan ort som också har hel sjukersättning och pluggar på komvux.
En annan bekant med hel sjukersättning har i perioder jobbat mer än 5 tim/v med sin hobby och anlitats av professionella.
Orättvist.
Fast jag får väl plugga i smyg på egen hand. Har ganska lätt för att lära mig.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22308
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Sjukersättning och kvällskurser

Post by Zoidar »

Safir wrote: 06 May 2023, 19:17
Krokus wrote: 05 May 2023, 13:58 Safir,

Syftar du på kurser som ger gymnasiepoäng eller högskolepoäng? Om jag fattat rätt får man gå kurser på t ex Medborgarskolan, Folkuniversitetet m.m. som inte ger sådana poäng och inte är mer än 5h/vecka.
När jag frågade FK så sa jag att det isf skulle vara en kurs som inte ger poäng/betyg utan bara som hobby och för att komma iväg och träffa folk.
Näpp. Jag måste då lägga sjukersättningen vilande sa de.
Fast det verkar bero på vad man har för handläggare för jag har en bekant på annan ort som också har hel sjukersättning och pluggar på komvux.
En annan bekant med hel sjukersättning har i perioder jobbat mer än 5 tim/v med sin hobby och anlitats av professionella.
Orättvist.
Fast jag får väl plugga i smyg på egen hand. Har ganska lätt för att lära mig.
5 timmar i veckan har man väl rätt att studera/jobba med hel sjukersättning? Det fick jag iaf. Du kanske måste vara tydligare med ditt önskemål, ge alla detaljer, så kanske de ger annat besked.
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18111
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Sjukersättning och kvällskurser

Post by Krokus »

Safir,

Kundtjänst på FK har inte alltid så bra koll (ingen nyhet egentligen), så du skulle kunna be om att få prata med en handläggare som faktiskt arbetar med just studier vid sjukersättning.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Safir
Lutetiummedlem
Posts: 1634
Joined: 24 May 2022, 18:46

Re: Sjukersättning och kvällskurser

Post by Safir »

Krokus wrote: 06 May 2023, 19:58 Safir,

Kundtjänst på FK har inte alltid så bra koll (ingen nyhet egentligen), så du skulle kunna be om att få prata med en handläggare som faktiskt arbetar med just studier vid sjukersättning.
Ja kanske det men jag orkar ändå inte gå nån kurs nu.
Safir
Lutetiummedlem
Posts: 1634
Joined: 24 May 2022, 18:46

Re: Sjukersättning och kvällskurser

Post by Safir »

Zoidar wrote: 06 May 2023, 19:36
Safir wrote: 06 May 2023, 19:17
Krokus wrote: 05 May 2023, 13:58 Safir,

Syftar du på kurser som ger gymnasiepoäng eller högskolepoäng? Om jag fattat rätt får man gå kurser på t ex Medborgarskolan, Folkuniversitetet m.m. som inte ger sådana poäng och inte är mer än 5h/vecka.
När jag frågade FK så sa jag att det isf skulle vara en kurs som inte ger poäng/betyg utan bara som hobby och för att komma iväg och träffa folk.
Näpp. Jag måste då lägga sjukersättningen vilande sa de.
Fast det verkar bero på vad man har för handläggare för jag har en bekant på annan ort som också har hel sjukersättning och pluggar på komvux.
En annan bekant med hel sjukersättning har i perioder jobbat mer än 5 tim/v med sin hobby och anlitats av professionella.
Orättvist.
Fast jag får väl plugga i smyg på egen hand. Har ganska lätt för att lära mig.
5 timmar i veckan har man väl rätt att studera/jobba med hel sjukersättning? Det fick jag iaf. Du kanske måste vara tydligare med ditt önskemål, ge alla detaljer, så kanske de ger annat besked.
Jag sa/skrev till dem att det var bara nån timme/vecka, har gett dem detaljerna men de var benhårda, man får icke studera med sjukersättning.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35957
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Sjukersättning och kvällskurser

Post by Geta »

Jag gick massor av kvällskurser, när jag hade sjukersättning. Bildväv, grafik,
keramik, akvarell, engelska och teckning.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18111
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Sjukersättning och kvällskurser

Post by Krokus »

Geta,

Du hade säkert sjukersättning enligt de gamla reglerna innan år 2008.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22308
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Sjukersättning och kvällskurser

Post by Zoidar »

Krokus wrote: 07 May 2023, 21:07 Geta,

Du hade säkert sjukersättning enligt de gamla reglerna innan år 2008.
Hm det kanske jag också gjorde. Tror jag fick sjukersättning 2006.
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
Post Reply