Vill inte gå ut i Helsingborg...

Självmordsförsök passar här också.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Richard
Administratör
Posts: 7969
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Vill inte gå ut i Helsingborg...

Post by Richard »

Nu i veckan var det två rån här i Ängelholm; https://www.hd.se/2022-12-12/tva-ran-i- ... yra-timmar Bl.a. ett vid ICA Supermarket, dit jag brukar gå. Jag blir jätterädd för sånt!

Nu funderar jag på att stanna hemma idag istället för att åka till Helsingborg o delta på samtal om psykisk ohälsa, eftersom jag sen ska gå från Söder till Centrum när det mörknat. Möjligen kan jag få skjuts o det löser ju allt.

Att ta med egna vapen är långt ifrån lagligt, det var en period jag alltid hade kniv o andra gatustridsvapen med mig när jag gick ut. Det såg psykiatrin allvarligt på, så det är uteslutet. Sist hade jag dock en laglig försvarsspray; https://www.bodyguard.nu/sjalvforsvarss ... nock-out-2 Men den räcker troligen inte långt om det är flera gärningsmän?

Jag skulle kunna hyra en sparkcykel om jag hittar nån o begriper hur de fungerar med betalning o så? Då känner jag mig lite säkrare.

Jag har min billiga vinterjacka, så den är nog inte intressant, men jag ska ha med mig min nya dator i ryggsäcken. Har heller inga pengar som jag kan tvingas ta ut, det räcker på sin höjd till sparkcykel-hyra.

Lite Flashbacktrådar...
Knivskärning på Söder i Helsingborg (2022-11-15)
Helsingborg 2022-12-05: Rånförsök, två maskerade rånare knivskar pojke
Besökte Helsingborg under gårdagen. Vän blev fickrånad. Varför sätts ej resurser in!?
Helsingborg: Två män knivskurna (varav en avliden) på Söder/Högaborg, 2022-03-17
Helsingborg: Hur illa är det ?

Hur känner ni för sånt här?
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18117
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Vill inte gå ut i Helsingborg...

Post by Krokus »

Jo jag är rädd för att bli rånad. Har blivit det förr två gånger. Ena gången på pengar och andra gången på hörlurar och glasögon. Andra gången var en kombination av rån och misshandel.

Skulle gissa på att gäng som rånar, ofta har vapen, så det är nog bättre att ge dem värdesakerna istället för att försöka försvara sig. Men jag vet inte. :?
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5412
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Vill inte gå ut i Helsingborg...

Post by Koi »

Krokus, har du hemförsäkring? Du kan få ersättning därifrån tror jag. Brukar väl stå överfall som en rubrik. Kolla upp det. Glasögon, och hörlurar, kan vara dyra.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 7969
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Vill inte gå ut i Helsingborg...

Post by Richard »

Usch vad hemskt, Krokus. Jag vet inte hur jag skulle må efter nått sånt...

Hursomhelst kom jag iväg, sitter på bussen till Helsingborg nu. Det hinner bli mörkt innan jag är framme, så jag får gå från Knutpunkten till Söder, men det är inte så långt. Men området kring Knutpunkten är ökänt, likaså Söder.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18117
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Vill inte gå ut i Helsingborg...

Post by Krokus »

Koi,
Ja, jag fick typ 300kr på hemförsäkringen. Det räckte inte ens till en synundersökning. Detta pga att Folksam ansåg att mina glasögon och hörlurar var såpass gamla att de inte var värda särskilt mycket. :?


Richard,
Du får berätta hur det gick sedan!
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35512
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Vill inte gå ut i Helsingborg...

Post by memphis »

Krokus wrote: 15 Dec 2022, 19:31 Koi,
Ja, jag fick typ 300kr på hemförsäkringen. Det räckte inte ens till en synundersökning. Detta pga att Folksam ansåg att mina glasögon och hörlurar var såpass gamla att de inte var värda särskilt mycket. :?


Richard,
Du får berätta hur det gick sedan!
Så typiskt försäkringsbolag. När mit hem brann fick jag väldigt lite på försäkringen. De ansåg t ex att mina möbler var värdelösa. Mina kläder också. Det var inte klokt.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18117
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Vill inte gå ut i Helsingborg...

Post by Krokus »

Mm, snålt!
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5412
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Vill inte gå ut i Helsingborg...

Post by Koi »

Dåligt av dem.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22316
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Vill inte gå ut i Helsingborg...

Post by Zoidar »

Jag har halvförsäkring på min bil för om någon eldar upp den får jag ersättning. Vad den anses vara värd kan man ju undra. Men några tusen får jag nog.
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 7969
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Vill inte gå ut i Helsingborg...

Post by Richard »

Det gick bra igår. Hade sällskap med en från mötet halva vägen, sen var det ändå rätt mycket folk ute, inte för att det är någon garanti, men jag tror risken är mindre om man är bland folk.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 7969
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Vill inte gå ut i Helsingborg...

Post by Richard »

Zoidar wrote: 16 Dec 2022, 02:31 Jag har halvförsäkring på min bil för om någon eldar upp den får jag ersättning. Vad den anses vara värd kan man ju undra. Men några tusen får jag nog.
Brand brukar gå på halvförsäkring. Jag tror det bara är om man råkar orsaka någon olycka som man behöver ha helförsäkring, eller vagnskadeförsäkring, för att få ut allt.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35994
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Vill inte gå ut i Helsingborg...

Post by Geta »

Min syster lånade min bil. Hon blev påkörd av en bilist i Skövde. Bilen
blev skrot men hon klarade sig. Först ville hans försäkringsbolag att det
skulle gå på min försäkring. Det blev tings sak och hans försäkringsbolag
fick betala. Jag fick lika mycket som en motsvarande bil kostade nästan
ny, så jag kunde inte klaga.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Post Reply