har mejlat skövde konstskola igen...

Moderator: Moderator 1

Post Reply
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10527
Joined: 12 May 2021, 18:49

har mejlat skövde konstskola igen...

Post by mrsearlgray »

har frågat dom om man kan läsa deras basår på halvfart, kommer alltid tillbaka till konstskolan. problemet är att jag inte har målat speciellt mycket sen jag blev sjuk så känner mig så ringrostig, behöver ha minst 3 bilder som jag målat i ansökan. Jag kan inte släppa det, skulle nog vara väldigt givande psykisk för mig tror jag att läsa konst. skulle det vara så att jag inte klarar av att fortsätta plugga så skulle jag ju ändå ha nytta av kunskaperna i privatlivet... vill verkligen börja måla igen, ansökan stänger 8 maj, funderar på att försöka börja måla igen och se om det leder till något, typ studier i konst... 🤔 måste bara orka
Ja visst gör det ont när knoppar brister
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36869
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: har mejlat skövde konstskola igen...

Post by Geta »

För 40 år sedan gick jag kurser på Skövdes konstgrafiska. Gjorde
koppargrafik men fick för mycket ångest och fick sluta.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10527
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: har mejlat skövde konstskola igen...

Post by mrsearlgray »

Geta wrote: 21 Dec 2022, 15:52 För 40 år sedan gick jag kurser på Skövdes konstgrafiska. Gjorde
koppargrafik men fick för mycket ångest och fick sluta.
åh vad tråkigt...
Ja visst gör det ont när knoppar brister
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13135
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: har mejlat skövde konstskola igen...

Post by amandara »

Jag gick på Kyrkeruds folkhögskola i Årjäng konst ett år för ca 20 år sen. Det var sjukt givande. Jag mådde inte alls bra då, men kunde ge uttryck för det i olika konstnärliga uttryck.
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10527
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: har mejlat skövde konstskola igen...

Post by mrsearlgray »

amandara wrote: 21 Dec 2022, 17:28 Jag gick på Kyrkeruds folkhögskola i Årjäng konst ett år för ca 20 år sen. Det var sjukt givande. Jag mådde inte alls bra då, men kunde ge uttryck för det i olika konstnärliga uttryck.
det är lite jag så jag tänker, att även om jag skulle bli sämre efter eller under studierna så skulle jag ändå ha användning av kunskaperna för att fortsätta måla under fritiden. jag skulle inte ha kastat bort massa utbildning för inget utan fått något jag skulle ha användning för som hobby hemma... kanske låter lite flummigt men har lite svårt att uttrycka vad jag tänker
Ja visst gör det ont när knoppar brister
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13135
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: har mejlat skövde konstskola igen...

Post by amandara »

mrsearlgray wrote: 21 Dec 2022, 17:50
amandara wrote: 21 Dec 2022, 17:28 Jag gick på Kyrkeruds folkhögskola i Årjäng konst ett år för ca 20 år sen. Det var sjukt givande. Jag mådde inte alls bra då, men kunde ge uttryck för det i olika konstnärliga uttryck.
det är lite jag så jag tänker, att även om jag skulle bli sämre efter eller under studierna så skulle jag ändå ha användning av kunskaperna för att fortsätta måla under fritiden. jag skulle inte ha kastat bort massa utbildning för inget utan fått något jag skulle ha användning för som hobby hemma... kanske låter lite flummigt men har lite svårt att uttrycka vad jag tänker
Jag skulle ha skrivit mer men fick avbryta för att Loppan ville ha uppmärksamhet.

Jag gick Kyrkerud innan jag visste om att det som var med mig var psykos, trodde "bara" jag var djupt deprimerad. Kyrkerud hade på den tiden samarbete med RSMH - vilket gjorde att jag vågade söka, eftersom jag förstod att jag inte alltid skulle orka. Skolan hade förståelse för det. Och det tror jag egentligen alla folkhögskolor har. Min erfarenhet - jag läste oxå in gymnasiet på FHS - är att det är högt i tak och acceptans för olikheter.

Konst känns som lite kopplat till psykisk ohälsa. Inom konst kan man uttrycka sig och ha ett unikt uttryck för sig själv oavsett VAD man uttrycker. Varje bild eller skapande är ett framsteg. Konstskolor tror jag är väldigt.....förstående och på konstgenomgångarna kan skickliga pedagoger finna mycket värdefullt uttryck hos varje persons skapande. Iaf var det så på Kyrkerud. Fastän jag mådde så dåligt och var så energihandikappad var det ett fantastiskt år.

Och som du säger - ditt skapande kan du alltid ha med dig - oavsett hur du mår eller har det i livet är det en slags fri arena.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18552
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: har mejlat skövde konstskola igen...

Post by Krokus »

För 10 år sedan gick jag en konstkurs på folkhögskola enbart för tjejer/kvinnor med olika funktionsnedsättningar. Jag gillade kursen och hade kul med de andra eleverna. Den kursen var två terminer.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10527
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: har mejlat skövde konstskola igen...

Post by mrsearlgray »

amandara wrote: 21 Dec 2022, 18:08
mrsearlgray wrote: 21 Dec 2022, 17:50
amandara wrote: 21 Dec 2022, 17:28 Jag gick på Kyrkeruds folkhögskola i Årjäng konst ett år för ca 20 år sen. Det var sjukt givande. Jag mådde inte alls bra då, men kunde ge uttryck för det i olika konstnärliga uttryck.
det är lite jag så jag tänker, att även om jag skulle bli sämre efter eller under studierna så skulle jag ändå ha användning av kunskaperna för att fortsätta måla under fritiden. jag skulle inte ha kastat bort massa utbildning för inget utan fått något jag skulle ha användning för som hobby hemma... kanske låter lite flummigt men har lite svårt att uttrycka vad jag tänker
Jag skulle ha skrivit mer men fick avbryta för att Loppan ville ha uppmärksamhet.

Jag gick Kyrkerud innan jag visste om att det som var med mig var psykos, trodde "bara" jag var djupt deprimerad. Kyrkerud hade på den tiden samarbete med RSMH - vilket gjorde att jag vågade söka, eftersom jag förstod att jag inte alltid skulle orka. Skolan hade förståelse för det. Och det tror jag egentligen alla folkhögskolor har. Min erfarenhet - jag läste oxå in gymnasiet på FHS - är att det är högt i tak och acceptans för olikheter.

Konst känns som lite kopplat till psykisk ohälsa. Inom konst kan man uttrycka sig och ha ett unikt uttryck för sig själv oavsett VAD man uttrycker. Varje bild eller skapande är ett framsteg. Konstskolor tror jag är väldigt.....förstående och på konstgenomgångarna kan skickliga pedagoger finna mycket värdefullt uttryck hos varje persons skapande. Iaf var det så på Kyrkerud. Fastän jag mådde så dåligt och var så energihandikappad var det ett fantastiskt år.

Och som du säger - ditt skapande kan du alltid ha med dig - oavsett hur du mår eller har det i livet är det en slags fri arena.
PRECIS! :D jag kommer ju alltid ha med mig det genom livet! där fick du ord på det jag ville ha fram :) jag hoppas på att jag ska bli bättre igen i vår, då kanske jag hinner söka och testa med försäkringskassan i ryggen (det som är bra med aktivitetsersättning) ifall det inte går så har jag testat iallafall.
Ja visst gör det ont när knoppar brister
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10527
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: har mejlat skövde konstskola igen...

Post by mrsearlgray »

Krokus wrote: 21 Dec 2022, 18:14 För 10 år sedan gick jag en konstkurs på folkhögskola enbart för tjejer/kvinnor med olika funktionsnedsättningar. Jag gillade kursen och hade kul med de andra eleverna. Den kursen var två terminer.
ooh coolt! :o
Ja visst gör det ont när knoppar brister
Post Reply