Ny lag. (posten ska anmäla misstänkta paket)

Självmordsförsök passar här också.

Moderator: Moderator 1

Post Reply
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12620
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Ny lag. (posten ska anmäla misstänkta paket)

Post by zoegas »

Tidigare har brevbäraren haft en tystnads plikt. Men nu i Nyår har det ändrats så brevbäraren kan anmäla misstänksamma paket till tull och polis. Jag som får såna brev en gång i månaden i åratal ligger brunt till. Vette fan hur jag ska lösa detta.

Det finns "Dead drop". Där kranen gömmer på ett ställe man kan hämta. Men det finns kanske inga HBG:are med grejerna jag vill ha. Det blir att röka hasch igen :x :x
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8189
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Ny lag.

Post by Richard »

Väldigt integritetskränkande!

Jag har beställt från Flugsvamp för länge sen, så jo, sådana brev förstår jag att man oroar sig för... Jag tror dom kallar det "stealth", att försöka dölja innehållet. Nu köper jag mycket på bl.a. eBay, AliExpress o Amazon, tror aldrig nått paket har öppnats i tullen? Alltså lagliga grejer som t.ex. UV-lampor o radioapparater.

Mina mystiska paket från Ryssland på 00-talet öppnades som tur var inte heller i tullen... ;)
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
Safir
Lutetiummedlem
Posts: 1679
Joined: 24 May 2022, 18:46

Re: Ny lag.

Post by Safir »

Polis och Tull får väl ändå inte öppna om de inte har en misstanke om narkotika? För misstanke krävs nog att avsändaren eller mottagaren finns i misstankeregistret eller är dömda tidigare. Alternativt att en narkotikahund markerar brevet eller att de svabbar utsidan och analyserar provet i en maskin.
Tror inte de kommer börja öppna post till höger och vänster.

Postnord kan ju misstänka hur mycket som helst men vad har de för kompetens egentligen?
Den nya lagen gäller väl inrikesförsändelser? Från utlandet får redan kollas om misstanke finns.

Jag köper melatonin från utlandet, ibland är det vadd i burken så det inte ska höras att det är tabletter i men nu senaste gången var det en burk utan vadd så man hörde tydligt att det var tabletter. :|
Safir
Lutetiummedlem
Posts: 1679
Joined: 24 May 2022, 18:46

Re: Ny lag. (posten ska anmäla misstänkta paket)

Post by Safir »

En bekants inrikespaket blev skickat till polisen för kontroll, det innehöll nåt som inte ens var i närheten av tabletter eller droger. :lol: Undrar hur de valde ut det?
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8189
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Ny lag. (posten ska anmäla misstänkta paket)

Post by Richard »

De får öppna vid minsta lilla misstanke numera. Men jag skulle gissa att de har hundar som nosar, men de kan ju inte känna igen allt.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Santina
Indiummedlem
Posts: 694
Joined: 18 Nov 2021, 23:32

Re: Ny lag. (posten ska anmäla misstänkta paket)

Post by Santina »

Förut samlade jag på stenar, innan man behövde betala massa tull och importavgifter. Då fick jag hem massor med småpaket från Indien och andra länder. En dag stod polisen och verkade vänta på mig vid posten. De såg iaf väldigt nyfikna ut, men de sa ingenting. Jag bara hämtade mina paket och gick.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8189
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Ny lag. (posten ska anmäla misstänkta paket)

Post by Richard »

Santina wrote: 06 Apr 2024, 21:57 Förut samlade jag på stenar, innan man behövde betala massa tull och importavgifter. Då fick jag hem massor med småpaket från Indien och andra länder. En dag stod polisen och verkade vänta på mig vid posten. De såg iaf väldigt nyfikna ut, men de sa ingenting. Jag bara hämtade mina paket och gick.
De har ibland koll på vem som hämtar ut paket. En kompis till mig fick 1 000 kr för att hämta ut ett paket, det innehöll 2 kg amfetamin... :roll: Fast han vet inte att jag vet om det, jag har bara läst FUP:en o han som skulle ha paketet fick 3 års fängelse, medans min kompis friades. 3 år är ganska lite för 2 kg, men det vara bara 6 % amfetamin.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
Safir
Lutetiummedlem
Posts: 1679
Joined: 24 May 2022, 18:46

Re: Ny lag. (posten ska anmäla misstänkta paket)

Post by Safir »

Richard wrote: 06 Apr 2024, 07:16 De får öppna vid minsta lilla misstanke numera. Men jag skulle gissa att de har hundar som nosar, men de kan ju inte känna igen allt.
I detta fall var det glasögon i paketet. :lol: Men kan väl ha funnits drogspår på eller i det om nån använt droger och sen hanterat det.
Post Reply