Prodromal-fas?

Moderator: Moderator 1

Post Reply
Mosbrickan
Litiummedlem
Posts: 355
Joined: 30 Dec 2021, 22:24

Prodromal-fas?

Post by Mosbrickan »

Leder en omedicinerad prodromal-fas alltid till psykos? Eller kan fasen "spontant" upphöra ändå?

Var rätt säker på att det gick åt fel håll. Många tecken fanns där, men det börjar kännas lite bättre tycker jag.

Sömnen dock kvar nere på 2-4 timmar per dygn just nu, men känner mig inte manisk heller. Bara sliten och fortsatt lite orkeslös att ta tag i saker.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36649
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Prodromal-fas?

Post by Geta »

Man kan få en liten släng av psykos som går över av sig självt.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Mosbrickan
Litiummedlem
Posts: 355
Joined: 30 Dec 2021, 22:24

Re: Prodromal-fas?

Post by Mosbrickan »

Geta wrote: 05 Jan 2023, 15:08 Man kan få en liten släng av psykos som går över av sig självt.
Ok, tack Geta! Men det "leder" alltid till psykos i någon omfattning då i alla fall, när minsta symptom på att något är på gång kommer? Tolkar jag dig rätt då? Vi pratar omedicinerat nu.
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12558
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Prodromal-fas?

Post by zoegas »

Jag tror det är depression i nått år eller två. Man isolerar sig och börjar få funktionsförluster. Sen blir det förvirrat och psykos. Vården kan göra tidiga insatser med medicin och terapi osv. Men det är liksom inte hugget i sten. Man kan må så utan att bli schizofren.
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 25424
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Prodromal-fas?

Post by Leakim97 »

zoegas wrote: 05 Jan 2023, 17:25 Jag tror det är depression i nått år eller två. Man isolerar sig och börjar få funktionsförluster. Sen blir det förvirrat och psykos. Vården kan göra tidiga insatser med medicin och terapi osv. Men det är liksom inte hugget i sten. Man kan må så utan att bli schizofren.
Funktionsförlusterna är nog det värsta med schizooo
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36649
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Prodromal-fas?

Post by Geta »

zoegas wrote: 05 Jan 2023, 17:25 Jag tror det är depression i nått år eller två. Man isolerar sig och börjar få funktionsförluster. Sen blir det förvirrat och psykos. Vården kan göra tidiga insatser med medicin och terapi osv. Men det är liksom inte hugget i sten. Man kan må så utan att bli schizofren.
Det är första prodromalfasen ofta i slutet av tonåren. Senare
kan man bli psykotisk utan några sådana varningstecken.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Mosbrickan
Litiummedlem
Posts: 355
Joined: 30 Dec 2021, 22:24

Re: Prodromal-fas?

Post by Mosbrickan »

Geta wrote: 05 Jan 2023, 18:02
zoegas wrote: 05 Jan 2023, 17:25 Jag tror det är depression i nått år eller två. Man isolerar sig och börjar få funktionsförluster. Sen blir det förvirrat och psykos. Vården kan göra tidiga insatser med medicin och terapi osv. Men det är liksom inte hugget i sten. Man kan må så utan att bli schizofren.
Det är första prodromalfasen ofta i slutet av tonåren. Senare
kan man bli psykotisk utan några sådana varningstecken.

Tack för svar! Men det kallas prodromal-fas inför varje psykos? Eller är det bara vid allra första insjuknandet det kallas prodromal?
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 25424
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Prodromal-fas?

Post by Leakim97 »

Mosbrickan wrote: 15 Jan 2023, 18:05
Geta wrote: 05 Jan 2023, 18:02
zoegas wrote: 05 Jan 2023, 17:25 Jag tror det är depression i nått år eller två. Man isolerar sig och börjar få funktionsförluster. Sen blir det förvirrat och psykos. Vården kan göra tidiga insatser med medicin och terapi osv. Men det är liksom inte hugget i sten. Man kan må så utan att bli schizofren.
Det är första prodromalfasen ofta i slutet av tonåren. Senare
kan man bli psykotisk utan några sådana varningstecken.

Tack för svar! Men det kallas prodromal-fas inför varje psykos? Eller är det bara vid allra första insjuknandet det kallas prodromal?
Prodromal-fas är tiden där sjukdomen börjar utvecklas, tills insjuknandet. Prodrom. Kan vara olika lång tid. Det är bara en gång
Mosbrickan
Litiummedlem
Posts: 355
Joined: 30 Dec 2021, 22:24

Re: Prodromal-fas?

Post by Mosbrickan »

Leakim97 wrote: 15 Jan 2023, 18:28
Mosbrickan wrote: 15 Jan 2023, 18:05
Geta wrote: 05 Jan 2023, 18:02

Det är första prodromalfasen ofta i slutet av tonåren. Senare
kan man bli psykotisk utan några sådana varningstecken.

Tack för svar! Men det kallas prodromal-fas inför varje psykos? Eller är det bara vid allra första insjuknandet det kallas prodromal?
Prodromal-fas är tiden där sjukdomen börjar utvecklas, tills insjuknandet. Prodrom. Kan vara olika lång tid. Det är bara en gång
Jaha, trodde det hette prodromal-fas inför varje psykos. Tack Leakim
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36649
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Prodromal-fas?

Post by Geta »

Prodromalfasen blir aldrig så tydlig som vid första psykosen.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4676
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Prodromal-fas?

Post by Cosmos »

Jag undviker att skriva prodo... etc eftersom mitt tangentbord får spader annars. Jag fick min första riktiga psykos som 14-åring. Det är inte mycket jag minns men så här i backspegeln ser jag att jag var väldigt ensam. Och hemsituationen var vedervärdig. För mig har min psykiska ohälsa miljörelaterade orsaker.

Promod...fasen är väldigt grumlig för mig. Jag storfestade när jag var 19-24. Det utvecklades till missbruk och därefter depression. Utan en tanke på att söka hjälp. Jag upplevde skräck inför döden och kunde inte skaka loss mig utan det låg hela tiden främst i hjärnan. När detta så småningom lättade kom psykosen. Jag hade då flyttat till en annan stad och detta är ett säkert tecken på att anlag på psykisk sjukdom blommar ut då.
Egentligen är allt bara på låtsas.
Post Reply