Samband mellan anorexia och autism

Om Asperger, ADHD, m.m.

Moderator: Moderator 1

Post Reply
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36019
Joined: 10 May 2021, 16:52

Samband mellan anorexia och autism

Post by Geta »

Inte så konstigt, när många med autism är kinkiga med maten.
Forskningsstudie från Sahlgrenska Göteborg.

https://www.sahlgrenska.se/forskning-ut ... ning/nexa/
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36019
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Samband mellan anorexia och autism

Post by Geta »

Ha,ha...

Ersättning
Man får välja mellan en liten 3D-printad modell av sin egen hjärna i valfri färg eller upp till fyra biobiljetter, beroende på hur många delstudier man är med i.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18133
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Samband mellan anorexia och autism

Post by Krokus »

Jag vill ha en modell av min hjärna... 🧠
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 7971
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Samband mellan anorexia och autism

Post by Richard »

Jag vill också ha en modell av mina hjärna. Jag har ätstörningar, men har ingen anorexi-diagnos. Jag äter bara ett paket glass om dagen. Ibland 2 ägg på kvällen. På morgonen en kopp proteinpulver o ett kexchoklad.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4671
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Samband mellan anorexia och autism

Post by Cosmos »

Richard:
Hur mycket har du i ett glas vatten+ Jag har 4 påsar med proteinpulver men vet inte mycket om hur de verka. Hur matsked eller mer i ett glas man ska använda. Är det meningen att man ska dem flera ggr? i rad?

Nu har jag inte tagit några hästdosor men vet inte hur kraftfullt detta är? Kan man ersätta proteinpulver med mat?
Egentligen är allt bara på låtsas.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22318
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Samband mellan anorexia och autism

Post by Zoidar »

Cosmos wrote: 19 Jan 2023, 02:17 Richard:
Hur mycket har du i ett glas vatten+ Jag har 4 påsar med proteinpulver men vet inte mycket om hur de verka. Hur matsked eller mer i ett glas man ska använda. Är det meningen att man ska dem flera ggr? i rad?

Nu har jag inte tagit några hästdosor men vet inte hur kraftfullt detta är? Kan man ersätta proteinpulver med mat?
Tror 1dl proteinpulver är typ 30g protein vilket motsvarar ungefär proteinmängden i en liter mjölk eller fyra ägg. Det är ju typ som mjölk där man targit bort vätskan. Inget speciellt egentligen. Mest fråga om vilket man tycker är mest praktiskt.

Finns inga regler. Du kan ta det en gång per dag eller fem ggr per dag beroende på hur mycket protein du vill ha i dig. En msk låter dock som rätt lite. Kanske motsvarar dricka ett glas mjölk eller äta ett ägg.
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 7971
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Samband mellan anorexia och autism

Post by Richard »

Cosmos wrote: 19 Jan 2023, 02:17 Richard:
Hur mycket har du i ett glas vatten+ Jag har 4 påsar med proteinpulver men vet inte mycket om hur de verka. Hur matsked eller mer i ett glas man ska använda. Är det meningen att man ska dem flera ggr? i rad?

Nu har jag inte tagit några hästdosor men vet inte hur kraftfullt detta är? Kan man ersätta proteinpulver med mat?
Jag tar 2-3 skopor i varje glas, en skopa är ca 0,5 dl. Det tar jag varje morgon.

Egentligen är det inte tänkt att ersätta mat, men det har blivit så för mig.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
Post Reply