Såser

Recept på bra, lättlagad och billig mat.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17632
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Såser

Post by Fantasio »

Eftersom jag är värdelös på att göra såser får jag förlita mig på pulversåser eller såser på tetra. Blå band har brunsås på påse, den passar till potatis och med en köttbit till. Bearnaisesås använder jag till ris. Ibland lyxar jag till det med kantarellsås och i den ska det vara mjölk och inte vatten. Jag är försiktig med ketchup och har hellre chilisås på pasta. Det funkar bra med vitlökssås till både pasta och ris, men det är inte mycket i en sådan flaska (eller i chilisåsflaskan). Hur ser din relation till såser ut?
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35973
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Såser

Post by Geta »

Jag gör sällan såser.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17632
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Såser

Post by Fantasio »

Kör du som jag med Knorr eller Blå band? Jag köpte innan mitt avbrott i matlagningen med champinjonsås på tetra. Den ska jag titta efter. Undrar om den står kallt eller i vanlig hylla.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35973
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Såser

Post by Geta »

Nej, jag köper inga såser heller. Lagar mest vegetarisk mat.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17632
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Såser

Post by Fantasio »

Men visst kan man ha såser till vegetarisk mat? Lite tabasco kan man ha i maten för sting.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17632
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Såser

Post by Fantasio »

Vad ska man ha till currysås? Ris går bra, men sen då? Friterat passar bra till det, men jag har ju ingen fritös.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18114
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Såser

Post by Krokus »

Igår åt jag sås till fisk för första gången på evigheter. Torskfilé med citron- och dillsås. Kan leta upp receptet om nån är intresserad.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Miika
Hafniummedlem
Posts: 9093
Joined: 10 May 2021, 15:53

Re: Såser

Post by Miika »

Krokus wrote: 11 Jan 2023, 11:30 Igår åt jag sås till fisk för första gången på evigheter. Torskfilé med citron- och dillsås. Kan leta upp receptet om nån är intresserad.
Jag är intresserad!
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18114
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Såser

Post by Krokus »

Torsk i ugn med dill- och citronsås
https://www.ica.se/recept/?recipeid=719374
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17632
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Såser

Post by Fantasio »

Blå band har en del spännande på sin repertoar. Rosepeppar och Karl-Johan svampsås finns också. "Tips! Använd din steksky i såsen." De har även såser på flaska. Den vitlökssås jag har är från Felix dock.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17632
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Såser

Post by Fantasio »

Jag har köpt en sak jag glömt bort att jag köpt. Det är chilisås på flaska av lågprismärket Garant. Den ska bli spännande att testa.
User avatar
Santina
Indiummedlem
Posts: 672
Joined: 18 Nov 2021, 23:32

Re: Såser

Post by Santina »

Jag är dålig på att göra sås, men jag har färdiga såser hemma. Bea, vitlökssås och tzatziki just nu.
Post Reply