BUP medicinerar mot dålig skolmiljö (SVT)

Om Asperger, ADHD, m.m.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36693
Joined: 10 May 2021, 16:52

BUP medicinerar mot dålig skolmiljö (SVT)

Post by Geta »

Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4676
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: BUP medicinerar mot dålig skolmiljö (SVT)

Post by Cosmos »

Jag spricker. Något så verklighetsfrämmande har jag ibland hört och det är faktiskt skrämmande att man fortfarande går i samma hjulspår som när ADHD "upptäcktes" på 90-talet. DAMP hade vi hört talas om och MDB men ADHD blev plötsligt praktiskt att de bara var knäppa och inte förstod ordlös kommunikation alls. Ja, eller någonsin förstod, de är ju bara barn.

Som barn är man spontan och ivrig, men också benägen att lära sig olika saker. När dagens barn är spontana och ivriga får de en diagnos! Det är beklämmande.

Själv var jag en riktig plåga för lärarna och jag fick spendera åtskilliga timmar ute i korridoren. Förmodligen var jag ett litet ADHD-barn om det nu spelade någon roll. Nää, det finns elever som mår dåligt och inte kan uttrycka sig eller våga prata med läraren. Dessutom, när läraren ger mest utrymme till busigarna så faller de verkligen som har det jobbigt mellan stolarna.
Egentligen är allt bara på låtsas.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18471
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: BUP medicinerar mot dålig skolmiljö (SVT)

Post by Krokus »

Det finns de barn/ungdomar som får fel diagnos, egentligen har de PTSD, men BUP tror att det rör sig om ADHD eller ADD. Det finns en del likheter mellan PTSD och NPF-diagnoser.

https://jeanetteniehof.se/information/adhd-eller-ptsd/
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4676
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: BUP medicinerar mot dålig skolmiljö (SVT)

Post by Cosmos »

Bra blogg som innehas av en professionell. Fast PTSD är också en dussindiagnos. Många får diagnosen p g a att man är asocial och allmänt dåligt fungerande. Trauma kan se ut på olika sätt utan att man inte direkt har blivit sätt har varit med om något riktigt illa. Istället kan en utredning visa att unga människor utvecklar symtom p g a en riktigt dålig uppväxtmiljö.

Det är så jobbigt att se detta otroliga miljonregn över brottsutsatta områden när man vet att detta inte heller kan hjälpa. Förklaringen är att föräldrarna inte klarar sin uppgift, inte kan språket och lever i segregation.
Egentligen är allt bara på låtsas.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36693
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: BUP medicinerar mot dålig skolmiljö (SVT)

Post by Geta »

Jag tror att det svenska samhället är för komplicerat för föräldrar
om man kommer från Somalia.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4676
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: BUP medicinerar mot dålig skolmiljö (SVT)

Post by Cosmos »

Jag brukar observera att ju mer man lever i sin egen kultur i kläder och språk så finns det inte någon önskan att anpassa sig.
Egentligen är allt bara på låtsas.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36480
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: BUP medicinerar mot dålig skolmiljö (SVT)

Post by memphis »

Konstigt att de afrikanska invandrarna inte verkar arbeta. Det måste de väl ändå gjort i sina hemländer?
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36693
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: BUP medicinerar mot dålig skolmiljö (SVT)

Post by Geta »

Något måste de ha försörjt sig på i Afrika men om ingen begär att man
ska arbeta, varför ska man göra det? De blir ju försörjda ändå i Sverige.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36480
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: BUP medicinerar mot dålig skolmiljö (SVT)

Post by memphis »

"ARBETE ÄR KÄLLAN TILL ALL RIKEDOM, OCH ALL KULTUR. HELA VINSTEN DÄRAV BÖR DÄRFÖR TILLDELAS DEN SOM ARBETAR".

Så stod det på en tavla i köket när jag växte upp.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36693
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: BUP medicinerar mot dålig skolmiljö (SVT)

Post by Geta »

Så tänker man inte idag. Inte undra på att en del knorrar.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4676
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: BUP medicinerar mot dålig skolmiljö (SVT)

Post by Cosmos »

Nej, just det. För lite krav är nyckeln till mycket i Sverige. Och får man allting utan att anstränga sig så varför anstränga sig? Människan är lat till naturen men har ändå ett rättvisepatos som ser att ansträngning lönar sig. Och de som inte anstränger sig flyttas långt ner på samhällsstegen.
Egentligen är allt bara på låtsas.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36693
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: BUP medicinerar mot dålig skolmiljö (SVT)

Post by Geta »

Annie Lööf anser att det ställs för höga krav på invandrare.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Post Reply