Synhallucinationer och symtom vid schizofreni

Berätta om intressanta eller ovanliga hallucinationer och vanföreställningar du haft.

Moderator: Moderator 1

Post Reply
Leakim97
Rodiummedlem
Posts: 24771
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Synhallucinationer och symtom vid schizofreni

Post by Leakim97 »

Utav vad jag läst och hört så är det vanligaste vid schizofreni att man har hörselhallucinationer och hör röster. Jag har aldrig hört röster. Endast förvrängda ljud.
Har läst att det är ovanligt att ha synhallucinationer.
Jag har haft synhallucinationer utav olika läskiga ansikten o skuggor och föremål som blivit till djur och föremål som svävat runt. Det har känts som att jag haft kontakt med de på tvn och i tidningarna. Kände mig övervakad och förföljd. Allt detta när jag var omedicinerad och inlagd.

Har ni haft synhallucinationer? Hur var det?
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35512
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Synhallucinationer och symtom vid schizofreni

Post by memphis »

Ibland när jag sluter ögonen kommer ansikten glidande i mörkret. Till en början ser de normala ut, men ju närmare de kommer, ju mer förvridna blir ansiktena och de blir riktigt hemska.
Ibland ser jag ansikten av djur. De förvrids inte, utan är vackra.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
Leakim97
Rodiummedlem
Posts: 24771
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Synhallucinationer och symtom vid schizofreni

Post by Leakim97 »

Läskigt 😱 det var hemskt med synhallucinationer. Så tacksam att min ganska höga dos av injektion tar bort det där
Leakim97
Rodiummedlem
Posts: 24771
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Synhallucinationer och symtom vid schizofreni

Post by Leakim97 »

memphis wrote: 16 Jan 2023, 18:33 Ibland när jag sluter ögonen kommer ansikten glidande i mörkret. Till en början ser de normala ut, men ju närmare de kommer, ju mer förvridna blir ansiktena och de blir riktigt hemska.
Ibland ser jag ansikten av djur. De förvrids inte, utan är vackra.
Behöver du högre dos med psykos medicin?
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3376
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Synhallucinationer och symtom vid schizofreni

Post by Nobel »

Jag har haft illusioner alternativt hallucinationer i den visuella modaliteten. Svårt att avgöra eftersom att det inte precis går att stänga av synen.

Men jag har sett personer som inte borde ha funnits på den platsen där jag såg dem. Snea och förvridna ansikten har jag också sett. Och även att främlingars ansikten förändrats till ansikten från andra personer som jag träffat tidigare i livet.

Har nog inte heller haft rösthallucinos.
'cause the freak inside controls my mind
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18133
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Synhallucinationer och symtom vid schizofreni

Post by Krokus »

Innan jag började medicinera såg jag skuggor, främst i ögonvrån. Däremot hände detta när jag inte hade glasögon på mig. Vet inte om det var synhallucinationer eller om det bara var dålig syn. Har närsynthet och astigmatism.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36026
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Synhallucinationer och symtom vid schizofreni

Post by Geta »

Har sett mystiska personer i mystiska kläder. Till exempel militäruniformer
från svunnen tid.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5412
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Synhallucinationer och symtom vid schizofreni

Post by Koi »

Jag har bla sett under många många år…

- En gammal, svart-vit bordercollie med ryggont. Den följde med mig överallt.

- Vita lodjur. Helt ljudlösa. Vassa tänder. De fanns överallt. Både ute och inne. De såg ut att har väldigt mjuk päls.

- Ett barn. Ond. Hon ville döda mig. Röd klänning och små röda skor. Hennes ögon brann när hon var arg. Hon styrde mitt hjärta och andning.

- Ljus. Starkt ljus. Som solen.

- Skuggor/spöken
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35512
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Synhallucinationer och symtom vid schizofreni

Post by memphis »

Den har tråden har 48 topics. Alldeles nyss såg jag hur siffrorna liksom rörde på sig. Då mindes jag att jag i tråden "När du knäcker koden...", sade att koden var 48.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4671
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Synhallucinationer och symtom vid schizofreni

Post by Cosmos »

När jag insjuknade blev hela omgivningen insvept i ett gråorange töcken. Solen var så stark att jag kände att den var giftig. Annars så har jag, precis som memphis, sett saker när jag blundat. Färger och former som går in i varandra och förändras på sin väg genom huvudet. Svårt att beskriva. Förmodligen är det bara ett tecken på trötthet.
Egentligen är allt bara på låtsas.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36026
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Synhallucinationer och symtom vid schizofreni

Post by Geta »

Jag insjuknade på våren. Då kändes ljuset alldeles för starkt och kallt.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4273
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Synhallucinationer och symtom vid schizofreni

Post by yrväder »

Jag ser också saker och jag är inte bekväm med det för jag kan se en bild få ett sms som jag läser snabbt det plingar alltid till sen pyts väck imorse när jag gick och kolla eyras facebook sida så låg där och kl var nåt på 8 och de börjar inte förrän 10 på gymmet så bilden finns inte. I vilket fall som helst stod gänget på rad bakom varandra det man såg var en fighting arm knuten hand och den ena fighten armen efter den andra höjdes i luften Det var bra bild en bild fylld av figting spirit. När jag får bilder texter så vet jag aldrig när men jag vet att de kommer att komma.

Och man sen ska kalla det hallucinationer jag vet inte det är inget som framkallar dem de bara finns där plötsligt för att sen försvinna lite latenta i bakgrunden. Inget som stör mig har börjat lära mig att bara låta dem passera utan nån större uppmärksamhet från min sida följer ingen impuls av dem längre upphört kommer passerar ebbas ut.
Post Reply