Vad gör man när inte ens sömnpiller funkar?

Moderator: Moderator 1

Mosbrickan
Litiummedlem
Posts: 355
Joined: 30 Dec 2021, 22:24

Vad gör man när inte ens sömnpiller funkar?

Post by Mosbrickan »

Morning.

Sover uselt även på Propavan och Mirtazapin. Nu har jag fått Mianserin, tog första tabletten igår. Vaknade upp några gånger under natten och till slut klev jag upp kl 05.20. Känner mig väldigt bortdomnad, och borde ha sovit djupt på detta - men icke.

Känner mig rastlös av oro, en smått tilltagande ångest och vissa tecken även på tilltagande paranoia.

Behöver läkaren behandla oro och ångest separat, eller borde det räcka med antidepp och sömnpiller?

Vet att man kanske behöver ta medicinerna ett tag för full effekt, men det känns ändå otillräckligt.
Leakim97
Rodiummedlem
Posts: 24634
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Vad gör man när inte ens sömnpiller funkar?

Post by Leakim97 »

En vän till mig har imovane tror jag den heter. Hon blir jättetrött av den och den hjälper bra emot sömnen. Kanske kolla om du kan få den eller liknande? Propavan är mycket svagare tror jag. Imovane är stark
Mosbrickan
Litiummedlem
Posts: 355
Joined: 30 Dec 2021, 22:24

Re: Vad gör man när inte ens sömnpiller funkar?

Post by Mosbrickan »

Leakim97 wrote: 18 Jan 2023, 08:39 En vän till mig har imovane tror jag den heter. Hon blir jättetrött av den och den hjälper bra emot sömnen. Kanske kolla om du kan få den eller liknande? Propavan är mycket svagare tror jag. Imovane är stark
Ok, tack. Mianserin känns vara betydligt mer tröttande än Propavan. Men funkar inte ändå. Kanske får kliva upp ett steg till. Min norska granne har köpt Melatonin i Norge och ska ha med nästa gång han kommer hit. Ska pröva det också.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18111
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Vad gör man när inte ens sömnpiller funkar?

Post by Krokus »

Mm, precis. Melatonin kan vara värt att prova. Tänk på att i Sverige går inte läkemedlet Melatonin på högkostnadsskyddet. Och det är dyrt! Däremot går det att köpa utomlands.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 7968
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Vad gör man när inte ens sömnpiller funkar?

Post by Richard »

Dessa Melatonin brukar jag köpa; https://www.ebay.com/itm/195238946650

Dagens sömntabletter är ganska klena. Jag tar Theralen själv o det sover jag bra på. Har Imovane också vid behov. Samt då Melatonin.

Mogadon o Rohypnol är avregistrerade. Tidigare fanns Mandrax (metakvalon), den har jag inte testat men den lär knocka en. Ännu tidigare fanns Ansopal (kloralhydrat), det experimenterade jag fram i köket en gång o klubbar också en rätt rejält. Tidigare fanns även barbituraterna. Jag har provat en men den var ganska klen.

Propavan, Imovane o Stilnoct är de som finns idag.

Samt förskrivs Theralen o Mirtazapin för sömnen också. Men en som är rätt stark är Nozinan. Jag tog en o skulle vänta på effekten o ställde mig i köket o diskade eller nått, så helt plötsligt svartnar allt o jag faller till golvet o kan inte ta mig upp. Vaknar ca 12 timmar senare, givetvis nerkissad...
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
Mosbrickan
Litiummedlem
Posts: 355
Joined: 30 Dec 2021, 22:24

Re: Vad gör man när inte ens sömnpiller funkar?

Post by Mosbrickan »

Richard wrote: 18 Jan 2023, 13:15 Dessa Melatonin brukar jag köpa; https://www.ebay.com/itm/195238946650

Dagens sömntabletter är ganska klena. Jag tar Theralen själv o det sover jag bra på. Har Imovane också vid behov. Samt då Melatonin.

Mogadon o Rohypnol är avregistrerade. Tidigare fanns Mandrax (metakvalon), den har jag inte testat men den lär knocka en. Ännu tidigare fanns Ansopal (kloralhydrat), det experimenterade jag fram i köket en gång o klubbar också en rätt rejält. Tidigare fanns även barbituraterna. Jag har provat en men den var ganska klen.

Propavan, Imovane o Stilnoct är de som finns idag.

Samt förskrivs Theralen o Mirtazapin för sömnen också. Men en som är rätt stark är Nozinan. Jag tog en o skulle vänta på effekten o ställde mig i köket o diskade eller nått, så helt plötsligt svartnar allt o jag faller till golvet o kan inte ta mig upp. Vaknar ca 12 timmar senare, givetvis nerkissad...
Jisses. Somnade du ståendes på plats. Då var det drag i grejorna.

Mirtazapin fick jag på Psykakuten för 1.5 år sedan. Tog en halv tablett och var halvt utslagen i två dygn. Tålde nog inte den.

Ska ge Mianserin en chans.

Varför går inte Melatonin på högkostnadsskyddet tro?
Safir
Lutetiummedlem
Posts: 1634
Joined: 24 May 2022, 18:46

Re: Vad gör man när inte ens sömnpiller funkar?

Post by Safir »

Mosbrickan wrote: 18 Jan 2023, 17:15
Varför går inte Melatonin på högkostnadsskyddet tro?
För att den har blivit godkänt som läkemedel och företagen som tillverkar/säljer den i Sverige bara har ansökt om subvention för barn 6-17 år med adhd där andra sömnhygieniska insatser inte hjälpt.

Förut när den endast fanns som lagerberedning så subventionerades den för vuxna också.
Safir
Lutetiummedlem
Posts: 1634
Joined: 24 May 2022, 18:46

Re: Vad gör man när inte ens sömnpiller funkar?

Post by Safir »

Richard wrote: 18 Jan 2023, 13:15 Dessa Melatonin brukar jag köpa; https://www.ebay.com/itm/195238946650

Dagens sömntabletter är ganska klena. Jag tar Theralen själv o det sover jag bra på. Har Imovane också vid behov. Samt då Melatonin.

Mogadon o Rohypnol är avregistrerade. Tidigare fanns Mandrax (metakvalon), den har jag inte testat men den lär knocka en. Ännu tidigare fanns Ansopal (kloralhydrat), det experimenterade jag fram i köket en gång o klubbar också en rätt rejält. Tidigare fanns även barbituraterna. Jag har provat en men den var ganska klen.

Propavan, Imovane o Stilnoct är de som finns idag.

Samt förskrivs Theralen o Mirtazapin för sömnen också. Men en som är rätt stark är Nozinan. Jag tog en o skulle vänta på effekten o ställde mig i köket o diskade eller nått, så helt plötsligt svartnar allt o jag faller till golvet o kan inte ta mig upp. Vaknar ca 12 timmar senare, givetvis nerkissad...
Jag hade nozinan förut. Tog som mest 125 mg några ggr, då kändes det lite märkligt i kroppen. Hur många mg var den du tog? Fanns ju 5 mg, 25 mg och 100 mg. Tar man 100 mg utan att vara van så kan man nog tuppa av. :|
En läkare jag hade sa att h*n provat 1/4 ml theralen (=10 mg) nån gång och sovit en hel helg. :lol: Själv har jag varit uppe i 8 ml nån/några perioder.
Mosbrickan
Litiummedlem
Posts: 355
Joined: 30 Dec 2021, 22:24

Re: Vad gör man när inte ens sömnpiller funkar?

Post by Mosbrickan »

Safir wrote: 18 Jan 2023, 19:54
Mosbrickan wrote: 18 Jan 2023, 17:15
Varför går inte Melatonin på högkostnadsskyddet tro?
För att den har blivit godkänt som läkemedel och företagen som tillverkar/säljer den i Sverige bara har ansökt om subvention för barn 6-17 år med adhd där andra sömnhygieniska insatser inte hjälpt.

Förut när den endast fanns som lagerberedning så subventionerades den för vuxna också.
Förstår. Tack Safir.
Safir
Lutetiummedlem
Posts: 1634
Joined: 24 May 2022, 18:46

Re: Vad gör man när inte ens sömnpiller funkar?

Post by Safir »

Mosbrickan wrote: 18 Jan 2023, 20:07
Safir wrote: 18 Jan 2023, 19:54
Mosbrickan wrote: 18 Jan 2023, 17:15
Varför går inte Melatonin på högkostnadsskyddet tro?
För att den har blivit godkänt som läkemedel och företagen som tillverkar/säljer den i Sverige bara har ansökt om subvention för barn 6-17 år med adhd där andra sömnhygieniska insatser inte hjälpt.

Förut när den endast fanns som lagerberedning så subventionerades den för vuxna också.
Förstår. Tack Safir.
:thumbup:
Mosbrickan
Litiummedlem
Posts: 355
Joined: 30 Dec 2021, 22:24

Re: Vad gör man när inte ens sömnpiller funkar?

Post by Mosbrickan »

... och så upp kl. 04.05 i dag. JVVVVVVVLLLLLLAAAAAR
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5412
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Vad gör man när inte ens sömnpiller funkar?

Post by Koi »

Jag har mycket och lång erfarenhet av svåra sömnproblem Det du behöver, helhjärtat göra, förutom medicin är sömnhygien. Varva ner på kvällen. Lyssna på musik eller ljudbok. Läs en bok. Inga datorer/tv igång i sovrummet. Det är en bra början. Tyngdtäcke (finns hyfsat billiga begagnat och knappt använt)

Lära dig att varva ner är det viktigaste. Ha alltid samma rutiner vid samma tid varje dag. Lägg dig samma tid VARJE kväll. Alla kvällar. Även om du inte somnar i början så lär du kroppen hur det ska vara. Kroppar tycker om rutiner.

Somnar du inte på 20 minuter, kliv upp. Ta en kamomillte eller nåt annat utan koffein/socker. Ligg inte kvar och vrid och vänd på dig.

Ang medicin. Har provat det mesta.
Mirtazapin 45 mg - sov ca 8 timmar
Imovane 7,5-15 mg - kroppen somnar men inte hjärnan. Jag är vaken i en sovande kropp. Uppe och vandrade i korridoren på psyket efter 15 mg Imovane.
Nitrazepam 5-10 mg - ENDA jag sovit mer än 8 timmar på när jag varit snurrig i huvudet. Men är packad fram till 10 dagen efter. Obehagligt.
Nozinan - 75-125 mg - Funkade inte öht.
Quetiapin 200-400 mg - Funkar okej just nu.
Propavan 50-75 mg - Funkar okej just nu.
Melatonin 5-10 mg - Funkar i bra kombo med Propavan och Quetiapin.
Heminevrin 400 mg - funkade inte alls
Sonata 5 mg - funkade okej
Truxal 75 mg - blev lugn och sov ytligt
Stilnoct 5 mg - ingen effekt
Theralen/Alimemazin 1-8 ml - somnar inte men ser dubbelt vid högre dos
Lergigan - ingen effekt
Atarax - ingen effekt
Zyprexa - ingen effekt på sömn

Shit vad långt det blev…
Post Reply