Vad gör man när inte ens sömnpiller funkar?

Moderator: Moderator 1

User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36869
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Vad gör man när inte ens sömnpiller funkar?

Post by Geta »

Klokt sagt om sömnhygien!
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Mosbrickan
Litiummedlem
Posts: 355
Joined: 30 Dec 2021, 22:24

Re: Vad gör man när inte ens sömnpiller funkar?

Post by Mosbrickan »

Koi wrote: 19 Jan 2023, 21:25 Jag har mycket och lång erfarenhet av svåra sömnproblem Det du behöver, helhjärtat göra, förutom medicin är sömnhygien. Varva ner på kvällen. Lyssna på musik eller ljudbok. Läs en bok. Inga datorer/tv igång i sovrummet. Det är en bra början. Tyngdtäcke (finns hyfsat billiga begagnat och knappt använt)

Lära dig att varva ner är det viktigaste. Ha alltid samma rutiner vid samma tid varje dag. Lägg dig samma tid VARJE kväll. Alla kvällar. Även om du inte somnar i början så lär du kroppen hur det ska vara. Kroppar tycker om rutiner.

Somnar du inte på 20 minuter, kliv upp. Ta en kamomillte eller nåt annat utan koffein/socker. Ligg inte kvar och vrid och vänd på dig.

Ang medicin. Har provat det mesta.
Mirtazapin 45 mg - sov ca 8 timmar
Imovane 7,5-15 mg - kroppen somnar men inte hjärnan. Jag är vaken i en sovande kropp. Uppe och vandrade i korridoren på psyket efter 15 mg Imovane.
Nitrazepam 5-10 mg - ENDA jag sovit mer än 8 timmar på när jag varit snurrig i huvudet. Men är packad fram till 10 dagen efter. Obehagligt.
Nozinan - 75-125 mg - Funkade inte öht.
Quetiapin 200-400 mg - Funkar okej just nu.
Propavan 50-75 mg - Funkar okej just nu.
Melatonin 5-10 mg - Funkar i bra kombo med Propavan och Quetiapin.
Heminevrin 400 mg - funkade inte alls
Sonata 5 mg - funkade okej
Truxal 75 mg - blev lugn och sov ytligt
Stilnoct 5 mg - ingen effekt
Theralen/Alimemazin 1-8 ml - somnar inte men ser dubbelt vid högre dos
Lergigan - ingen effekt
Atarax - ingen effekt
Zyprexa - ingen effekt på sömn

Shit vad långt det blev…
Lysande Koi. Tack. Jag tror jag har gått upp i varv på Mianserin, sover iaf vad jag tror är oavbrutet, men vaknar alldeles för tidigt och känner mig utvilad men ändå inte, samt labil. Grät en skvätt igår morse, svajig, sedan stabiliserade det sig hyggligt. Idag bättre, men börjar oroa mig för en manisk (hypomanisk) period. Meddelat min läkare och nu ska han ringa mig i eftermiddag. Tror han kommer vilja att jag avbryter medicineringen.

Ska meddela honom att min granne köpt Melatonin åt mig. Han kanske tycker att det är värt ett försök.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8189
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Vad gör man när inte ens sömnpiller funkar?

Post by Richard »

Har provat dom som Koi listar, förutom Sonata o Truxal.

Theralen tycker jag funkar bäst för mig.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
Safir
Lutetiummedlem
Posts: 1679
Joined: 24 May 2022, 18:46

Re: Vad gör man när inte ens sömnpiller funkar?

Post by Safir »

Sömnhygien är ju bra när det fungerar. För mig fungerar det endast i kombination med sömnmediciner. Utan mediciner blir hjärnan extremt uppvarvad och då hjälper absolut inget. Förut var jag tvungen att vara vaken upp till 30 timmar och sen använda medicin för att däcka mig. Hände att jag sov 36 timmar.

Det där rådet att om man inte somnar inom 20-30 minuter ska man stiga upp och göra något har jag också fått, av psykiatriker.
Men en annan psykiatriker på samma mottagning sa att jag inte skulle stiga upp utan ligga kvar och blunda.
:?

Om jag skulle stiga upp efter 20-30 minuter sömnlös så skulle jag ligga i sängen 30 min åt gången och vara uppe däremellan hela natten igenom.

Men nu kombinerar jag mediciner och att hålla regelbundna tider och då fungerar min sömn.
Mosbrickan
Litiummedlem
Posts: 355
Joined: 30 Dec 2021, 22:24

Re: Vad gör man när inte ens sömnpiller funkar?

Post by Mosbrickan »

Skulle fortsätta med Mianserin trots att den verkar få mig att varva upp, men sedan skulle han istället dämpa det med Quetiapin som jag fått idag.

Var är logiken?

Hade det inte varit bättre att sluta med Mianserin?

Fattar inte.
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13135
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Vad gör man när inte ens sömnpiller funkar?

Post by amandara »

Sälänge en är uppe i varv funkar no no sömnmedicin. Är min erfarenhet. Rough life. As it is.
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4676
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Vad gör man när inte ens sömnpiller funkar?

Post by Cosmos »

Koi wrote: 19 Jan 2023, 21:25 Jag har mycket och lång erfarenhet av svåra sömnproblem Det du behöver, helhjärtat göra, förutom medicin är sömnhygien. Varva ner på kvällen. Lyssna på musik eller ljudbok. Läs en bok. Inga datorer/tv igång i sovrummet. Det är en bra början. Tyngdtäcke (finns hyfsat billiga begagnat och knappt använt)

Lära dig att varva ner är det viktigaste. Ha alltid samma rutiner vid samma tid varje dag. Lägg dig samma tid VARJE kväll. Alla kvällar. Även om du inte somnar i början så lär du kroppen hur det ska vara. Kroppar tycker om rutiner.

Somnar du inte på 20 minuter, kliv upp. Ta en kamomillte eller nåt annat utan koffein/socker. Ligg inte kvar och vrid och vänd på dig.

Ang medicin. Har provat det mesta.
Mirtazapin 45 mg - sov ca 8 timmar
Imovane 7,5-15 mg - kroppen somnar men inte hjärnan. Jag är vaken i en sovande kropp. Uppe och vandrade i korridoren på psyket efter 15 mg Imovane.
Nitrazepam 5-10 mg - ENDA jag sovit mer än 8 timmar på när jag varit snurrig i huvudet. Men är packad fram till 10 dagen efter. Obehagligt.
Nozinan - 75-125 mg - Funkade inte öht.
Quetiapin 200-400 mg - Funkar okej just nu.
Propavan 50-75 mg - Funkar okej just nu.
Melatonin 5-10 mg - Funkar i bra kombo med Propavan och Quetiapin.
Heminevrin 400 mg - funkade inte alls
Sonata 5 mg - funkade okej
Truxal 75 mg - blev lugn och sov ytligt
Stilnoct 5 mg - ingen effekt
Theralen/Alimemazin 1-8 ml - somnar inte men ser dubbelt vid högre dos
Lergigan - ingen effekt
Atarax - ingen effekt
Zyprexa - ingen effekt på sömn

Shit vad långt det blev…
Tack Koi för din utmärkta sammanfattning.
Att Imovane är en vansklig medicin har jag också upplevt. Somnade inte utan gick ur min egen kropp och stod och tittade på mig själv. Mycket otäckt. Gick ut på balkongen, vinter, för att känna kylan i min kropp. Det obehagliga försvann. Tar den aldrig igen.
Truxal var ganska bra men inte mycket till sömn på den.
Nozinan bra, blir väldigt trott på den. Men tar den ändå inte eftersom jag får myrkrypningar av den ibland.
Stilnoct - Somnade men vaknade efter två timmar. Skulle jag upp dagen efter och var tvungen att ta två, sedan efter två timmar två igen.
Theralen - trött men ingen sömn
Atarax - skit
Kort sagt: Finns ingen medicin jag sover på utan förlitar mig på att när jag är trött går jag och lägger mig. Igår kväll kl 1, i förrgår kl 3. Sover sedan 4-5 timmar.
Egentligen är allt bara på låtsas.
Post Reply