Viska 3.1 är förhållandevis osynligt

Om frågor och problem med sajten. Förbättringsförslag.

Moderator: Moderator 1

Post Reply
User avatar
Schizofreni
Vanadinmedlem
Posts: 1017
Joined: 10 May 2021, 15:14
Contact:

Viska 3.1 är förhållandevis osynligt

Post by Schizofreni »

Google och andra spindlar indexerar Viska 3.1 ganska dåligt och anledningen är ganska enkel. Viska 3.1 följer inte de grundläggande reglerna som brukar gälla och som kan anses som grundbultar för god kommunikation med sökmotorernas spindlar.
Se Viska 3.1 från robotarnas ögon
1 Robot.text
2 Sitemap
3 Registrering av webbplatsen på google webbmaster

Exempel
Tex så levererar en sökning på våra mest frekventa medlemmar inte ett jota när det gäller viska 3.1, ex sökning på "nissegossen geta" ger resultat från viska 1 och viska 2 men inget härifrån.

Om schizofreni och psykisk ohälsa
Är underrubriken till forumet men en sökning på Google leder inte hit. Det är ett ganska tydligt tecken på att vi inte riktigt räknas eller indexeras på allvar.

Genom att respektera dessa grundläggande regler för synlighet på nätet har Viska 3.1 mycket goda förutsättningar att bli ett mycket synligt forum förutom den snabbhet vi redan vant oss vid.
De vanligaste misstagen jag sett genom mina år som SEO-konsult:

Finns ingen robots.txt
Sökväg till XML-sitemap saknas.
Sådant som ska blockeras blockeras inte.
https://www.seo-guide.se/robots-txt
SEO Guide om de absolut vanligaste anledningarna till att webbplatser inte rankar seriöst. Enkelt skrivet av en av de ledande SEO experterna i Sverige.


Är ni nöjda med att forumet är osynligt? Eller vill ni ha en högre synlighet?
Själv är jag partisk och erkänner det. Vill ha en högre rimlig grad av synlighet vilket jag också verkat för på flera sätt. Men det är onödigt att elda för kråkorna, då hittar bara SPAMbotarna hit och det är ju inte meningen.

Tycker det skulle vara bra och rimligt att forumet rankar högt på sökningar som "Schizofreni forum" osv så att nya medlemmar hittar hit. Vad tycker du?
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8201
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Viska 3.1 är förhållandevis osynligt

Post by Richard »

Det vore ju kul om fler blev medlemmar som kanske vill dela erfarenheter, få råd eller bara prata av sig om forumets övergripande ämne; schizofreni och svårare psykisk ohälsa.

Man jag förstår ju att det blir lättare att spamma o liknande då, men nu verkar det fungera att hålla de senaste spammarna borta. Får se om de återkommer under nya IP-adresser, eller om IP-bannen gjorde susen. Jag har ändå kvar funktionen att jag ska godkänna alla nya konton först i.a.f.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Schizofreni
Vanadinmedlem
Posts: 1017
Joined: 10 May 2021, 15:14
Contact:

Re: Viska 3.1 är förhållandevis osynligt

Post by Schizofreni »

Ja och för att bli synligare eller nå rimlig synlighet krävs åtgärder! Just nu är vi förhållandevis osynliga för sökmotorspindlarna, tyvärr.

Varför fortsätta vara osynliga eller dåligt indexerade?
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36952
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Viska 3.1 är förhållandevis osynligt

Post by Geta »

Alla gamla medlemmar som går in på Viska.se kan se att Admin1 hänvisar hit.
Det är massor av besökare på Viska.se.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Schizofreni
Vanadinmedlem
Posts: 1017
Joined: 10 May 2021, 15:14
Contact:

Re: Viska 3.1 är förhållandevis osynligt

Post by Schizofreni »

Geta wrote: 10 Jun 2021, 21:36 Alla gamla medlemmar som går in på Viska.se kan se att Admin1 hänvisar hit.
Det är massor av besökare på Viska.se.
Javisst och det är jättebra!
Jag vill att de som finns ute på nätet också hittar hit på sina sökningar som t.ex. "schizofreni forum" viska 1 rankar etta på det begreppet, viska 2 rankade på 23 plats igår (trotts sjuk nertid) och viska 3.1 rankar inte alls på schizofreni forum, ens på topp 100. Det är problemet, viska 3.1 är förhållandevis osynligt trotts en massa goda förutsättningar.

Viska 3.1 saknar fortfarande robot.txt och sitemap samt en registrering hos Google webbmaster där vi skickat in vår sitemap till. Alltsammans är vanligen förekommande hos i princip de flesta sajter och att inte ha dessa är SEO misstag som gynnar vår osynlighet.

Vi borde ranka topp 10 på sökningen "Schizofreni forum", gärna etta-två. För handen på hjärtat vilka andra Schizofreni forum finns det? (förutom viska.se som vänligt länkar hit.)

Viska 3.1 rankar inte ens topp 100 på sökningen "Viska" osv.
Post Reply