Amandaras hälsotråd

För de som vill träna upp sig eller gå ner i vikt.

Moderator: Moderator 1

User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12564
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Amandaras hälsotråd

Post by zoegas »

amandara wrote: 13 Feb 2023, 12:38 Det är några på gymmet som jag har svårt för. Och därför, bland annat, vill jag inte gå dit.
Köp dig nått träningsredskap att ha hemma? Finns allt för olika storlekar på rum som du vet. Allt från gummiband till maskiner.
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13107
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Amandaras hälsotråd

Post by amandara »

zoegas wrote: 13 Feb 2023, 12:50
amandara wrote: 13 Feb 2023, 12:38 Det är några på gymmet som jag har svårt för. Och därför, bland annat, vill jag inte gå dit.
Köp dig nått träningsredskap att ha hemma? Finns allt för olika storlekar på rum som du vet. Allt från gummiband till maskiner.
Ja. Jag har lite hantlar och en spinningcykel. Och så situps på det. Men det är som - jag får ingen disciplin till hemmaträning. Det funkar som punktinsatser. Jag vet inte hur jag ska förhålla mig. Imorrn ska jag iaf på yoga och där är inga wacconissar.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36686
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Amandaras hälsotråd

Post by Geta »

Jag gör all träning hemma. Har en enkel motionscykel och tyngder.
Stavgång gör jag i närområdet.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13107
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Amandaras hälsotråd

Post by amandara »

Geta wrote: 13 Feb 2023, 14:46 Jag gör all träning hemma. Har en enkel motionscykel och tyngder.
Stavgång gör jag i närområdet.
Ja tack för input. Det GÅR att träna hemma. Jag har oxå gjort det periodvis. Kanske det jag ska satsa på - måste fundera, och ställa in mitt mindset. Men gymmet är oxå lite socialt. Även om jag känner att det mest är belastade för stunden.
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13107
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Amandaras hälsotråd

Post by amandara »

Man kan träna riktigt bra styrketräning hemma med lite hantlar och en matta att ligga på.
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13107
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Amandaras hälsotråd

Post by amandara »

Viktväktat en vecka. Det har gått bra. För mig öppnar sig ett vrålhål av sug på kvällen - annars går det bra hela dagen för övrigt. Jag har försökt bryta vanan att typ hetsäta på kvällen. Det går bättre och bättre. Jag gör det med hjälp av indisk kikärtsgryta och vitkålssallad
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13107
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Amandaras hälsotråd

Post by amandara »

Jag måste verkligen ta upp styrketräningen igen, dragit på mig ischias i en gammal ländryggsskada och min bröstryggsskada är oxå problematisk. Men jag har som inte "tid", eller tid i förhållande till den energi som finns i mig. Det är ju som en del annat som ska göras. Men jag måste. Verkligen. Om inte på gym så hemma. Well....
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13107
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Amandaras hälsotråd

Post by amandara »

Rätt doserad rörelse och styrketräning. För om någon undrar. Vad en gör med diskbråck som ger besvär - eller för att undvika att om möjligt få besvär i framtiden.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36686
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Amandaras hälsotråd

Post by Geta »

amandara,

Du har inte varit snäll mot dig själv, med de skador som du fått.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13107
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Amandaras hälsotråd

Post by amandara »

Geta wrote: 12 Apr 2023, 17:23 amandara,

Du har inte varit snäll mot dig själv, med de skador som du fått.
Nej, ribban har legat högt och jag vill gärna ta i MYCKET göra MYCKET. Jag har tex haft jättesvårt för, att sedan jag blev psykiatriskt sjuk, hålla en bra balans mellan aktivitet och vila. Jag vill som alltid mer. Jag har blivit ganska bra nu, på att känna min balans - och i den psykiatriska sjukdomen har det tagit mer än 20 år hick.

Sen är det svårt att ha referensramar för vad en klarar av, innan en testat.
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13107
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Amandaras hälsotråd

Post by amandara »

Gjort en kvarts ryggrehab. Känns bra. Fått röra på och få igång blodcirkulationen.
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13107
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Amandaras hälsotråd

Post by amandara »

Styrketränat 30 min ffa armar och överkropp. 15 min ryggrehab. Sjukt nöjd.
Post Reply