Äldrelyftet- fokus på äldre med NPF-diagnoser (SVT)

Om Asperger, ADHD, m.m.

Moderator: Moderator 1

Post Reply
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35953
Joined: 10 May 2021, 16:52

Äldrelyftet- fokus på äldre med NPF-diagnoser (SVT)

Post by Geta »

Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 7968
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Äldrelyftet- fokus på äldre med NPF-diagnoser (SVT)

Post by Richard »

Jag tror flera i min släkt har/haft en släng av Asperger.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35953
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Äldrelyftet- fokus på äldre med NPF-diagnoser (SVT)

Post by Geta »

Ja, det är ju ärftligt.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 7968
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Äldrelyftet- fokus på äldre med NPF-diagnoser (SVT)

Post by Richard »

Min farfar var lite special, men han var väldigt ekonomisk. T.ex. om en korv kostar 25 kr på ICA, men i Tyskland har dom bara 6% moms på mat, så korven kanske kostar 18 kr där istället. Det gillade han att åka till Tyskland o handla. Han bodde i Hallstahammar utanför Västerås, så det var ju ca 180 mil att köra (fram o tillbaka) o så färjebiljetter. Men det var ändå mest för att jag, min syster o pappa skulle umgås o ut på en tur, men jag minns när han berättade att han minsann tjänade 7 kronor på korven!

Min pappa är lite knasig på sitt sätt också, det är möjligt att han också har Asperger. Det är som jag sagt, det är svårt att dra en tydlig gräns var diagnosen går. Han fjantar sig ibland o säger att han t.ex. ska sortera sina grejer som en aspergare, när det gäller något detaljerat (som t.ex. jag sorterar mina skruvar). Men absolut inte menat som ett hån mot mig, jag fattar att han bara skojar. Sen har han en tågbana också, allt som har med tåg att göra är ett tecken på asperger... :D
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
Post Reply