Måste man berätta?

Berätta om intressanta eller ovanliga hallucinationer och vanföreställningar du haft.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5454
Joined: 11 May 2021, 18:30

Måste man berätta?

Post by Koi »

Jag tror inte min medicin fungerar. Det är nåt annat i den.

Jag vet att försäkringskassan och min läkare tittar in genom mina fönster. Jag gömmer mig. Har luvan på hoodien på huvudet för att de inte ska se mig. Drar även ner persiennerna ibland.

Om jag ens antyder nåt sånt vill de lägga in mig. Det är ju klart att de inte erkänner! Jag vill inte säga nåt av den orsaken men jag vill att de slutar.

Min psykolog frågade om det är nåt mer jag vill säga när vi sågs sist. Jag panikade och sa inte nu. Vet han nåt?

Hur ska jag få dem att sluta utan att de slänger in mig på avdelningen igen.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Måste man berätta?

Post by Fantasio »

Försök att slå tankarna ur hågen. Inte lätt, jag vet, men det kan gå. Fråga dig varför de skulle vilja spionera på dig. Frågar du mig svarar jag att de förmodligen inte spionerar. Var lugn och saklig om och när du berättar om detta för vården. Inte läggs man in mot sin vilja på grund av sådana tankar.
User avatar
Inwatto
Lutetiummedlem
Posts: 1752
Joined: 08 Jul 2021, 18:14
Location: Skåne

Re: Måste man berätta?

Post by Inwatto »

Det låter som vanlig paranoia, det du upplever, Koi. Tar du medicinen som ordinerat? Om inte, så blir paranoian värre än med medicin. Vi har nog alla här provat att vara medicinfria och kommit till slutsatsen efter ett par inläggningar att det går att leva ett normalt liv med medicin.

Nog om medicin. Behöver du berätta? Ja, det tycker jag. De kommer inte att erkänna, för om det är paranoia finns det bara i ditt huvud och inte i deras värld. I mina öron låter det som en vanlig fantasi du har. Sanningen, att de inte bryr sig så mycket, är jobbigare.
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5454
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Måste man berätta?

Post by Koi »

Har injektioner. De vill ha koll på att jag tar dem. Får inte ha tabletter
User avatar
Inwatto
Lutetiummedlem
Posts: 1752
Joined: 08 Jul 2021, 18:14
Location: Skåne

Re: Måste man berätta?

Post by Inwatto »

Om du tar injektionerna, behöver läkarna och försäkringskassan inte övervaka dig; du är ju redan kollad, kan man säga.

Konstigt nog gillar hjärnan att tänka såna mardrömsscenarior. Man blir indragen i hjärnans spel om spioneri. Det är häftigt. Men, kolossalt jobbigt. Sover du bra på nätterna?
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5454
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Måste man berätta?

Post by Koi »

Oregelbundet. Sover 4-12 timmar
User avatar
Inwatto
Lutetiummedlem
Posts: 1752
Joined: 08 Jul 2021, 18:14
Location: Skåne

Re: Måste man berätta?

Post by Inwatto »

4 timmars sömn låter lite lite. Jag sover 11 timmar varje natt. Då känner jag mig utvilad och på bra humör. Får jag mindre sömn än så, kan jobbiga teorier, paranoia, utbryta fastän jag tar medicin mot det.

Nu måste jag sova. Tack för pratstunden
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12556
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Måste man berätta?

Post by zoegas »

Vill de spionera på dig så står de inte och glor ute i kylan. De använder mobilen. Det är både kamera och mikrofon i den. Och allt du skriver och ser på syns i den. Kan vara kameror små som en lillfingersnagel gömda precis var som helst. Glo in genom fönster är klart paranoia. Åtminstone FK och psyk. Kan vara nån pervers?
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5454
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Måste man berätta?

Post by Koi »

De gömmer sig. Och filmar.
Safir
Lutetiummedlem
Posts: 1666
Joined: 24 May 2022, 18:46

Re: Måste man berätta?

Post by Safir »

Koi wrote: 01 Feb 2023, 23:05 Jag tror inte min medicin fungerar. Det är nåt annat i den.

Jag vet att försäkringskassan och min läkare tittar in genom mina fönster. Jag gömmer mig. Har luvan på hoodien på huvudet för att de inte ska se mig. Drar även ner persiennerna ibland.

Om jag ens antyder nåt sånt vill de lägga in mig. Det är ju klart att de inte erkänner! Jag vill inte säga nåt av den orsaken men jag vill att de slutar.

Min psykolog frågade om det är nåt mer jag vill säga när vi sågs sist. Jag panikade och sa inte nu. Vet han nåt?

Hur ska jag få dem att sluta utan att de slänger in mig på avdelningen igen.
Eftersom du har paranoia så kanske du behöver en annan medicin?
Du kanske kan börja med att fråga dem vilka tecken som märks om medicinen inte fungerar, så har du en öppning för vidare diskussion om du vill.
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5454
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Måste man berätta?

Post by Koi »

Pratade med min psykolog igår. Ska träffa honom på måndag igen. Det är ett observandum. Taskig sömn i kombination med att jag är förföljd. Det var tydligen inte bra tecken.

Får se vart det bär hän efter måndag.

Har efter uppmaning av honom även pratat med min sambo. ”Ahaaa…det är därför du drar ner persiennerna?” Hhmmmm…ja
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5454
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Måste man berätta?

Post by Koi »

Ska försöka berätta allt på måndag. Att fk filmar mig. Att läkaren gömmer sig bakom träden och att polisen har satt gps i mina kläder så de vet precis var jag är hela tiden.

Aaahhhh….hur ska man veta att de inte ljuger. Frågar man kommer de att neka. Ljuger de då eller inte? Jag litar inte på nån.
Post Reply