Måste man berätta?

Berätta om intressanta eller ovanliga hallucinationer och vanföreställningar du haft.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22908
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Måste man berätta?

Post by Zoidar »

Min tid på PIVA känns som en tid från ett annat liv.
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Måste man berätta?

Post by Fantasio »

Jo, det kan jag förstå, Zoidar. Hur länge sedan du var inlagd? Jag var på PIVA två veckor i september. Fick alltså "fira" min födelsedag på PIVA.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22908
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Måste man berätta?

Post by Zoidar »

Fantasio wrote: 11 Feb 2023, 21:56 Jo, det kan jag förstå, Zoidar. Hur länge sedan du var inlagd? Jag var på PIVA två veckor i september. Fick alltså "fira" min födelsedag på PIVA.
Det är nog 15 år sedan nu. Inte roligaste stället att ha födelsedagskalas.
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Måste man berätta?

Post by Fantasio »

Nej, ingen höjdare att vara inlåst då. 15 år, då är du bara att gratulera.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22908
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Måste man berätta?

Post by Zoidar »

Fantasio wrote: 11 Feb 2023, 23:53 Nej, ingen höjdare att vara inlåst då. 15 år, då är du bara att gratulera.
Tack! Har varit inlagd några gånger till men inte på Piva.
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
Safir
Lutetiummedlem
Posts: 1666
Joined: 24 May 2022, 18:46

Re: Måste man berätta?

Post by Safir »

Zoidar wrote: 11 Feb 2023, 20:33
Safir wrote: 11 Feb 2023, 16:39
Man måste ju uppfylla tre kriterier för att de ska kunna sätta LPT. De känner du väl till?
Aha, vilka är det?
Från internetmedicin.se


De grundläggande förutsättningarna för tvångsvård är att personen i fråga:


1. Lider av en allvarlig psykisk störning

Begreppet avser psykiatriska tillstånd som präglas av störd realitetsprövning eller hög suicidrisk, till exempel:

Psykotiska tillstånd
Svåra personlighetsstörningar
Maniska skov
Svåra depressioner

Även somatiska sjukdomar (t ex demenser, hjärnskador) med sekundära psykiatriska symtom av den typ som nämnts ovan kan räknas som allvarlig psykisk störning. Däremot betraktas varken psykisk utvecklingsstörning eller missbruk i sig som allvarlig psykisk störning men väl så om det tillstöter psykiatriska symtom med störd realitetsprövning, såsom en missbruksutlöst psykos.


2. Har ett oundgängligt behov av psykiatrisk dygnetruntvård (slutenvård)

Med detta menas att det vid utebliven vård föreligger en fara för egen eller i viss mån annan persons liv och hälsa. Oundgängligheten ska bedömas i förhållande till personens levnadsförhållanden och möjlighet att tillgodogöra sig alternativa vårdformer.


3. Motsätter sig erbjuden vård alternativt att det finns grundad anledning att anta att vården inte kan ges med personens samtycke

Det sist nämnda förhållandet kan till exempel råda när en patient har en påtagligt bristande insikt i sitt sjukdomstillstånd och vårdbehov eller om patientens inställning till erbjuden vård växlar snabbt
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22908
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Måste man berätta?

Post by Zoidar »

Tack Safir!
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
Safir
Lutetiummedlem
Posts: 1666
Joined: 24 May 2022, 18:46

Re: Måste man berätta?

Post by Safir »

Zoidar wrote: 13 Feb 2023, 16:12Tack Safir!
:thumbup:

Det är ju bra att veta kriterierna så man kan argumentera emot dem om de vill hålla kvar en.
Man måste alltså uppfylla alla tre för att de ska få sätta LPT.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36649
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Måste man berätta?

Post by Geta »

Det låter för teoretiskt för mig. Jag accepterar LPT om jag får det.
Det var 25 år senast.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5454
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Måste man berätta?

Post by Koi »

Jag fick LPT. Jag hann inte ens svara läkaren om jag ville bli inlagd eller inte.
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5454
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Måste man berätta?

Post by Koi »

Berättat nu. Även om det var jobbigt. Har en ny tid på öppenvården i slutet av veckan igen.
Safir
Lutetiummedlem
Posts: 1666
Joined: 24 May 2022, 18:46

Re: Måste man berätta?

Post by Safir »

Koi wrote: 13 Feb 2023, 20:29 Berättat nu. Även om det var jobbigt. Har en ny tid på öppenvården i slutet av veckan igen.
Bra gjort! Du skrev i inlägget innan att du fick LPT. Var det nu igår? Blir lite förvirrad när du skrev att du ska till öppenvården i slutet av veckan.
Obs! Du måste inte svara om du inte vill.
Hoppas det känns bättre idag.
Post Reply