Vad hände under drogpåverkan?

Hälsa eller testa funktioner.

Moderator: Moderator 1

Klangen

Vad hände under drogpåverkan?

Post by Klangen »

Jag bortser från alla legala droger här och denna tråd handlar om allt man missbrukat illegalt.
Själv har jag rört hasch en gång i mitt liv och det kommer efter att min vårdpersonal sagt upp kontakten och ville att jag skulle prova på egen hand vad som skulle hända om jag inte lyssnade på dom. Det tog cirka 1 vecka innan jag fick mitt första erbjudande att sita och röka hasch.

Jag fick höra av en gammal bekant att jag skulle följa med på fest med några killar i min ålder. Jag tänkte att det var en fest precis som alla andra och tog med mig alkohol, en kvarting om jag tänkte dricka av..

När jag kommer in genom porten får jag en vibb av att vi skulle göra någonting annat den kvällen än att sitta och ha det trevligt och dricka litegrand.
Jag sätter mig en bit bort från dom för dom känns inte så trevliga och mottagliga för det jag hade ämnat.

Efter jag druckit några gånger så började världen snurra till, så som den gör vid alkohol och killen som höll i festen gick och plockade fram en påse och en gammal läskflaska som han hade klippt hål i för att använde som bång. Jag kände grupptrycket och hade en iver att ta mig därifrån men då sa han något i stil med att läkarstudenterna rökte hasch precis som dom gjorde och att det inte var något att vara rädd för.

Bången gick runt till olika typer och dom rökte på och jag vägrade vid några tillfällen och tänkte att det här är inget jag vill pröva och då tittade han på mig som att "antingen röker du eller så tar jag ifrån dig något" och jag fick min första blåss.

Den kvällen gick vi ut på fest och jag fick se vad som hände med han som rökte på för mycket. Första festen blev vi utkastade från inom en halvtimme och då fick vi ta taxi in till stan där vi fick en ny fest att komma till. Allt var lugnt och hashets inverkan hade börjat släppa och då säger "ringledaren" att han vill hem? Han ville inte va med något mer men jag intygade att han var välkommen precis som alla andra men han kunde inte hantera att vara ute bland folk utan droger och til sist så blev han utkastad från festen där han också slog sönder krukor.

Den personen levde kvar i mitt medvetande länge eftersom jag var rädd för att göra samma sak igen. Det blev som en varning som gjorde att jag satt hemma istället för att gå ut på fest och till slut träffade jag vänner som var intresserade av samma sak som jag och som inte var missbrukare som han var.

Jag träffade han några år senare på ett sibylla och även en gång utanför psykiatrin där han motsträvigt var tvungen att uppsöka vård för sin psykiska hälsa..

För mig så handlar det här om att man måste hålla sig inom sveriges lagar och att det är något svart i att sitta med illegala droger. Att drogen i säg inte är så farlig som man kan tro men att man inte följer lagen är något man måste akta sig för.
partyjunkie

Re: Vad hände under drogpåverkan?

Post by partyjunkie »

jag har tagit lite droger förut men det är länge sedan. det var i början av 2011 tog jag lite amfetamin.. men hat varit nykter och inte tagit droger sedan 5 april 2011..har varit "ren" sedan jag avtjänade mitt straff på rättspsyk.. ända droger jag tar nu är benso oxascand/sobril men har det på recept nu.. när jag blir öl sugen så brukar jag köpa några alkoholfria öl,men det är länge sedan nu senast var på nyår..
Klangen

Re: Vad hände under drogpåverkan?

Post by Klangen »

Vad satt du på rättspsyk för?
partyjunkie

Re: Vad hände under drogpåverkan?

Post by partyjunkie »

olaga hot
våld mot tjänsteman
försök till våld mot tjänsteman
våldsamt motstånd,
förgripelse mot tjänsteman (spottade en polis i ansiktet)

det var någon som det var fler av för jag hade 7 eller 8 åtalspunkter
Klangen

Re: Vad hände under drogpåverkan?

Post by Klangen »

Varför fick du rättspsyk och inte fängelse eller böter?
partyjunkie

Re: Vad hände under drogpåverkan?

Post by partyjunkie »

jag sa när kriminalvården när jag gjorde utredningen att jag ville ha rättspsyk istället för fängelse.. jag fick göra en stor utredning som sa att jag hade paranoid schizofreni så det vart fängelse förbud.. fick ju sitta längre tid på rättspsyk. satt 2år och 8 månader på rättspsyk + tiden i öppenvården..
hade jag fått fängelse så hade stannat vid några månader..
Klangen

Re: Vad hände under drogpåverkan?

Post by Klangen »

Jaha.. okej.. jag det blir ju en helt annan grej om dom bedömmer schizofreni och du har begått brott för då har du visat att du inte är förmögen att följa lagen när du är sjuk så jag antar att dom behöver längre tid att bedömma ditt tillstånd?
amandara
Cesiummedlem
Posts: 12917
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Vad hände under drogpåverkan?

Post by amandara »

Jag var knallpsykotisk men blev ändå dömd. En vet inte sina rättigheter och möjligheter när en är så borta i huvudet. Jag tror inte ens det var rätt gjort. Av statsapparaten. Advokaten.
Klangen

Re: Vad hände under drogpåverkan?

Post by Klangen »

Jag har åkt med polisen en gång då jag var psykotisk hemma, då tog dom mig till sjukhuset och där fick jag vänta på en läkarbedömning för dom trodde det var droger men hon såg inte det och skickade mig till psyk. Där så blev jag inlagd på slutenvård i någon månad och fick medicin.

Dom kunde inte få mig att släppa masken så dom var tvungen att fånga mig precis när jag vaknade... Jag är slug kan man säga :)

Det var ju bra tänker jag att rättpsyk finns eftersom att det finns brottslingar som har psykisk ohälsa.
Att man begår brott är ju en sak men jag hoppas att ni inte också begår brott när ni mår bra, droger är ju t.ex. en sån där sak som gör att man släpper hämningarna och då kan vad som helst ske beroendes på personen!
amandara
Cesiummedlem
Posts: 12917
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Vad hände under drogpåverkan?

Post by amandara »

Aha. Det säger mig ännu mer stt det var rättsröta i mitt fall. Godtyckligt tyckande. Jag har aldrig varit i närheten av fängelsevård. Men att lita till somliga i överheten.....Nej det kan vara precis hursomhelst. Har du läst dina journalanteckningar någongång? Där ser du tydligt hur fel och fabulerande de skriver. Sjukt obehagligt.
amandara
Cesiummedlem
Posts: 12917
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Vad hände under drogpåverkan?

Post by amandara »

"De är bara människor". Men det är man själv med. Vi döms med olika måttstockar, glöm aldrig det.
Post Reply