Omkastade vanor

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Omkastade vanor

Post by Fantasio »

Innan jag insjukade jag hade jag fullt upp med arbete och fritidssysslor. Jag kände aldrig efter och frammanade dåligt mående. Men på 90-talet hände något, jag började få svårt att få tiden att gå och drabbades av lite ångest då och då. Det eskalerade och jag hamnade i psykiatrins garn. Jag arbetade drygt fem år med sjukdomen innan jag fick en spark i gumpen och ut i rännstenen. Nu är det precis tvärt om, jag fasar för de dagar jag har åtaganden. Hur kan det bli så? Min dåvarande kp sa att jag var herr Tvärtom och det stämde en tid i alla fall. Du som läser detta, vad har du för besvär? Att gå hem från mötesplatsen är mig nästan övermäktigt. Min hjärna bombarderas med intryck. Jag blir så trött och längtar så efter att få gå och lägga mig. Är detta vanligt? Vad får du ångest av? Är det är du måste göra vissa saker?
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4676
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Omkastade vanor

Post by Cosmos »

Jag får ångest av att gå och handla mat! Är rädd för att ramla ute och inte kan komma upp. Det är en reell rädsla eftersom jag ramlar ibland, nu senast igår kväll när jag snubblade på datorsladden och stöp. Kunde dock komma upp själv och slapp trycka på panikknappen på armen (har en sådan tjänst inom hemtjänsten även om jag inte har hemtjänst i övrigt).
Egentligen är allt bara på låtsas.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36680
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Omkastade vanor

Post by Geta »

För mig är det veckans höjdpunkt, när jag får shoppa loss på ICA.
Tränar min balans. Fått program av fysioterapeuten i artrosskolan.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4676
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Omkastade vanor

Post by Cosmos »

Jag går hos sjukgymnast för balansövningar men hela tiden kommer saker emellan så det har inte blivit så mycket. Nu ska jag anmäla mig till det kommunala gymmet som ligger på gångavstånd härifrån för att skaka på fläsket.
Egentligen är allt bara på låtsas.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36680
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Omkastade vanor

Post by Geta »

Jag blir så hånad av Nissegossen för att jag tränar. Enligt honom ska
man dricka hönsbuljong, för det hjälper mot allt.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Omkastade vanor

Post by Fantasio »

Det känns numera skönt att veta att man har minimalt med saker att utföra dagen därpå. Jag kan sitta uppe hela natten om jag så skulle vilja. Men jag har blivit rätt bra på att gå och lägga mig i skaplig tid.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Omkastade vanor

Post by Fantasio »

Jag ska strax gå och lägga mig. Nu får det vara slut med nattasuddandet.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22938
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Omkastade vanor

Post by Zoidar »

Fantasio wrote: 04 Jun 2023, 00:25 Jag ska strax gå och lägga mig. Nu får det vara slut med nattasuddandet.
Jag gymmade 20-21. Nu är jag pigg som Kapten Hadocks pipa.
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Omkastade vanor

Post by Fantasio »

Jag försöker lägga mig innan klockan tolv. Då hinner jag lyssna lite på Karlavagnen om kvällarna. Jag kommer ur sängen vid lunch oavsett hur dags jag gått och lagt mig dock.
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12563
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Omkastade vanor

Post by zoegas »

Fantasio wrote: 29 Jun 2023, 21:58 Jag försöker lägga mig innan klockan tolv. Då hinner jag lyssna lite på Karlavagnen om kvällarna. Jag kommer ur sängen vid lunch oavsett hur dags jag gått och lagt mig dock.
För mycket sömnmedicin?
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Omkastade vanor

Post by Fantasio »

zoegas wrote: 30 Jun 2023, 20:47 För mycket sömnmedicin?
Nej då. Jag har bara Alimemazin som sövande, men tar den aldrig. Jag blir pömsig av Clozapine.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Omkastade vanor

Post by Fantasio »

Jag ska bara dricka upp min andra öl för kvällen och sedan gå och lägga mig. Blir att somna till radion. Jag som fram till inte så länge sedan satt uppe till på småtimmarna.
Post Reply