LCHF och lågkolhydratkost

För de som vill träna upp sig eller gå ner i vikt.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37062
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: LCHF och lågkolhydratkost

Post by Geta »

Hur man än vänder sig så blir det fel.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10572
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: LCHF och lågkolhydratkost

Post by mrsearlgray »

haha precis.
Ja visst gör det ont när knoppar brister
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36796
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: LCHF och lågkolhydratkost

Post by memphis »

Vi måste döda för att äta. Så är Skapelsen vorden.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
Kippis
Niobmedlem
Posts: 293
Joined: 02 Nov 2023, 08:36

Re: LCHF och lågkolhydratkost

Post by Kippis »

Saxat från Viska.se,
Pilotstudie visar att ketogendiet förbättrar schizofreni
Publicerad 02 april 2024


"En pilotstudie ledd av forskare från Stanford Medicine har funnit att en ketogen diet inte bara återställer en hälsosam ämnesomsättning vid bipolär och schizofreni trots fortsatt medicinering, utan den förbättrar deras psykiatriska tillstånd.

I det fyra månader långa pilotförsöket följdes 21 vuxna med schizofreni eller bipolär sjukdom, som tog antipsykotika och hade viktökning, insulinresistens, hypertriglyceridemi, dyslipidemi eller nedsatt glukostolerans.

Deltagarna instruerades att följa en ketogen diet, med cirka 10 % av kalorierna från kolhydrater, 30 % från protein och 60 % från fett. Deltagarna tappade 10 % av sin kroppsvikt; minskat midjemått med 11 % procent; och hade lägre blodtryck, BMI, triglycerider, blodsockernivåer och insulinresistens.

Deltagarna förbättrades med 31 % på en psykiatrisk bedömning av psykisk ohälsa (CGI-skalan), där tre fjärdedelar av gruppen visade en kliniskt meningsfull förbättring. Även bättre sömn och större tillfredsställelse med livet rapporterades.

Läs mer hos Stanford Medicine."
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23359
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: LCHF och lågkolhydratkost

Post by Zoidar »

Jag har testat LCHF i omgångar, men tycker moderat mängd kolhydrater fungerar bättre för mig.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
آپ کا نام کیا ہے؟
Niobmedlem
Posts: 243
Joined: 14 May 2022, 19:03

Re: LCHF och lågkolhydratkost

Post by آپ کا نام کیا ہے؟ »

Zoidar wrote: 28 Apr 2024, 11:47 Jag har testat LCHF i omgångar, men tycker moderat mängd kolhydrater fungerar bättre för mig.
Vilken är den främsta skillnaden mellan LCHF och en moderat mängd kalorier? Förklara gärna i praktiska termer för en novis, tack.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23359
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: LCHF och lågkolhydratkost

Post by Zoidar »

آپ کا نام کیا ہے؟ wrote: 28 Apr 2024, 11:55 Vilken är den främsta skillnaden mellan LCHF och en moderat mängd kalorier? Förklara gärna i praktiska termer för en novis, tack.
Lchf äter man ca 10% av kcal från kolhydrater. Med moderat mängd kolhydrater menar jag kring 30% kanske max 40% kolhydrater.

Alltså äter man 3000kcal blir:
10% 300kcal. Det är 4 kcal/kolhydrat vilket ger 75g kolhydrater.

30% ger då 3x75= 225g kolhydrater.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23359
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: LCHF och lågkolhydratkost

Post by Zoidar »

Praktiska skillnader är att jag kissar hela tiden på Lchf då det inte finns så mycket kolhydrater som binder upp vatten. Sen fick jag diarré av för mycket fett i kosten. Kände mig aldrig helt nöjd efter maten heller på Lchf.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
آپ کا نام کیا ہے؟
Niobmedlem
Posts: 243
Joined: 14 May 2022, 19:03

Re: LCHF och lågkolhydratkost

Post by آپ کا نام کیا ہے؟ »

Zoidar wrote: 28 Apr 2024, 12:01
آپ کا نام کیا ہے؟ wrote: 28 Apr 2024, 11:55 Vilken är den främsta skillnaden mellan LCHF och en moderat mängd kalorier? Förklara gärna i praktiska termer för en novis, tack.
Lchf äter man ca 10% av kcal från kolhydrater. Med moderat mängd kolhydrater menar jag kring 30% kanske max 40% kolhydrater.

Alltså äter man 3000kcal blir:
10% 300kcal. Det är 4 kcal/kolhydrat vilket ger 75g kolhydrater.

30% ger då 3x75= 225g kolhydrater.
Oh shit nu blev det komplicerat för mig (speciellt när anti-matematik allergin slog till)

Själv brukar jag kolla hur många kolhydrater per 100 gram som står på en förpackning för att avgöra om det är en låg mängd kolhydrater. tex 16.5 g kolhydrater i Superbröd med tranbär. En eller 2 skivor med ost till frukost.

Eller bacon och ägg till lunch utan något annat till, räknas det som LCHF eller lågkalori? Gott är det och mätt blir man hursom :)

Om 30 till 40 procent kan räknas som en moderat mängd kolhydrater, vad anses då vara en normal mängd kolhydrater vid en måltid?
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23359
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: LCHF och lågkolhydratkost

Post by Zoidar »

45-60% säger livsmedelsverket.

Ägg och bacon är deffinitivt LCHF! Lågkalori skulle jag inte säga. Både ägg och bacon är rätt kaloririkt.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
آپ کا نام کیا ہے؟
Niobmedlem
Posts: 243
Joined: 14 May 2022, 19:03

Re: LCHF och lågkolhydratkost

Post by آپ کا نام کیا ہے؟ »

Zoidar wrote: 28 Apr 2024, 15:27 45-60% säger livsmedelsverket.

Ägg och bacon är deffinitivt LCHF! Lågkalori skulle jag inte säga. Både ägg och bacon är rätt kaloririkt.
Ah tack!
Ägg och bacon är kolhydratfattigt men inte kalorifattigt, eller hur? jag blandar lätt samman dessa begreppen.

Har jag förstått det hela rätt att LCHF handlar om kolhydratfattig mat vilken kan vara rik på kalorier?
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23359
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: LCHF och lågkolhydratkost

Post by Zoidar »

آپ کا نام کیا ہے؟ wrote: 28 Apr 2024, 19:51
Ah tack!
Ägg och bacon är kolhydratfattigt men inte kalorifattigt, eller hur? jag blandar lätt samman dessa begreppen.

Har jag förstått det hela rätt att LCHF handlar om kolhydratfattig mat vilken kan vara rik på kalorier?
Ja, du har fattat det rätt.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
Post Reply