LCHF och lågkolhydratkost

För de som vill träna upp sig eller gå ner i vikt.

Moderator: Moderator 1

Post Reply
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22298
Joined: 10 May 2021, 16:12

LCHF och lågkolhydratkost

Post by Zoidar »

Otroligt vi inte har en LCHF tråd. Tänker köra lite moderat LCHF eller lågkolhydratskost igen. Tänker kort och gott halvera intaget av kolhydrater. Gjorde det i somras. Det funkade bra.

Gör det enkelt för mig. "Nollar" kolhydrater till vissa måltider och äter andra som vanligt.

Detta åt jag till kvällsmat idag. Körde det i mikron. :)

Image
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35945
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: LCHF och lågkolhydratkost

Post by Geta »

Jag äter gärna en falu rågrut till min varma måltid mitt på dagen.
Det fördröjer frisättningen av blodsocker.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22298
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: LCHF och lågkolhydratkost

Post by Zoidar »

Geta wrote: 14 Feb 2023, 15:28 Jag äter gärna en falu rågrut till min varma måltid mitt på dagen.
Det fördröjer frisättningen av blodsocker.
Syns det om du mäter blodsockret?
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35945
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: LCHF och lågkolhydratkost

Post by Geta »

Kan inte urskilja det precis men det rekommenderas vid diabetes2.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Santina
Indiummedlem
Posts: 672
Joined: 18 Nov 2021, 23:32

Re: LCHF och lågkolhydratkost

Post by Santina »

Jag brukar fundera på om jag borde köra LCHF, men jag ger snabbt upp tanken igen. Jag har kört LCHF förut för länge sen men tyckte det blev oaptitligt till slut med allt kött.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22298
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: LCHF och lågkolhydratkost

Post by Zoidar »

Santina wrote: 14 Feb 2023, 21:34 Jag brukar fundera på om jag borde köra LCHF, men jag ger snabbt upp tanken igen. Jag har kört LCHF förut för länge sen men tyckte det blev oaptitligt till slut med allt kött.
Striktare LCHF har inte fungerat för mig heller. Tycker jag får urinera hela tiden på LCHF och sinnesstämningen blir lägre. Däremot halvering av kolhydrater fungerar ok. Vet inte vad sådan kost kallas. Kallar det bara lågkolhydratkost.
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
Miika
Hafniummedlem
Posts: 9093
Joined: 10 May 2021, 15:53

Re: LCHF och lågkolhydratkost

Post by Miika »

Geta wrote: 14 Feb 2023, 16:45 Kan inte urskilja det precis men det rekommenderas vid diabetes2.
Tack för tipset! åt en kaka utan socker inte värd att köpa. Ska testa något till
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35945
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: LCHF och lågkolhydratkost

Post by Geta »

Kakor utan socker innehåller mjöl. Därför får man blodsockerhöjning
av det också. Inget att rekommendera. Nu köpte jag SIA-glass med
50 procent mindre socker. Det var en burk med 1,5 liter. Inte så
tokig. Det var vaniljglass.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Santina
Indiummedlem
Posts: 672
Joined: 18 Nov 2021, 23:32

Re: LCHF och lågkolhydratkost

Post by Santina »

Zoidar wrote: 14 Feb 2023, 21:40
Santina wrote: 14 Feb 2023, 21:34 Jag brukar fundera på om jag borde köra LCHF, men jag ger snabbt upp tanken igen. Jag har kört LCHF förut för länge sen men tyckte det blev oaptitligt till slut med allt kött.
Striktare LCHF har inte fungerat för mig heller. Tycker jag får urinera hela tiden på LCHF och sinnesstämningen blir lägre. Däremot halvering av kolhydrater fungerar ok. Vet inte vad sådan kost kallas. Kallar det bara lågkolhydratkost.
Jag brukar skippa potatis, ris och pasta hemma, men när jag är hos min kompis, vilket jag är ofta, blir det mycket sånt och även bröd och godis. Även om jag säger att jag ska låta bli så trugar han och hans livsmotto är ”det ska vara gott att leva”. Jag måste verkligen bestämma mig och tacka nej och stå på mig om det ska funka, men det är inte lätt!
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18096
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: LCHF och lågkolhydratkost

Post by Krokus »

I feel ya, Santina! ❤️

Håller med om att det är svårt att låta bii godis och annat gott när man umgås med andra som äter gott. Inte så kul att bara sitta och titta på. 😵‍💫
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22298
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: LCHF och lågkolhydratkost

Post by Zoidar »

Krokus wrote: 15 Feb 2023, 17:33 I feel ya, Santina! ❤️

Håller med om att det är svårt att låta bii godis och annat gott när man umgås med andra som äter gott. Inte så kul att bara sitta och titta på. 😵‍💫
Äh ta en morot! 🥕 :lol:
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18096
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: LCHF och lågkolhydratkost

Post by Krokus »

Ja jo, jag har förätit mig på vindruvor. Morötter är jag allergisk mot.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Post Reply