LCHF och lågkolhydratkost

För de som vill träna upp sig eller gå ner i vikt.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22898
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: LCHF och lågkolhydratkost

Post by Zoidar »

Martina wrote: 28 Apr 2023, 18:58 Vad menas med urpumpat utseende? Mindre fylliga muskler? Man samlar nog mindre vätska.
Jag tyckte mina muskler blev mindre fylliga ja.
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22898
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: LCHF och lågkolhydratkost

Post by Zoidar »

Testar 100-150g kolh nu. Tror det kommer ge resultat. Under 100g vill jag inte gå.
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22898
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: LCHF och lågkolhydratkost

Post by Zoidar »

Har kört drygt 100g kolhydrater nu två dagar. Jag blir inte lika nöjd efter maten på Low Carb, det är bara så. Kolhydrater höjer stämningsläget. Väl därför folk blir sugar addicts? Ska testa ett tag till, så får vi se. Det mest positiva är att sockersuget minskar.
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22898
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: LCHF och lågkolhydratkost

Post by Zoidar »

Snittar 500kcal mindre per dag utan anstränga mig. Tror det är hållbart. Snittar 100-150g kolhydrater per dag. Har hållt i 2 veckor nu. Ingen snabb viktnedgång dock, men det söker jag inte heller. Gissar att jag på sikt går ner 5kg.
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22898
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: LCHF och lågkolhydratkost

Post by Zoidar »

Jag blev väldigt nöjd efter min hamburgare. Jag tror det beror på kolhydraterna i brödet och bbq
-såsen. Tyvärr är det nackdelen med LCHF, man blir inte nöjd av maten på samma sätt som kolhydratsmåltider. Det är ett övervägande hur man vill göra. Fördelen är att sötsuget blir mindre och man blir mindre trött efter man ätit.

Low carb
- blir ej nöjd efter måltid
- konstant urinerande
- dyrt
- inte lika gott
- magen och tarmfunktion fungerar sämre
+ blir inte trött efter måltid
+ mindre sötsug
+ lättare hålla vikt/gå ner i vikt
+ lättare att tillreda

Tror dock inte jag kan sluta med low carb. Har inget annat sätt som fungerar på lång sikt för vikten. :geek: Kanske får öka på grönsaker än mer....
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22898
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: LCHF och lågkolhydratkost

Post by Zoidar »

Iof knappt gått ner något sedan jag började. Inte gått upp i alla fall och inte snålat med maten på något sätt.

Testar gå upp något i carbs. Lägger mig på 200g igen. Tror det kommer funka bättre. Det är fortfarande halva mängden jag brukar sätta i mig. Kom på det när jag drack iste. Is i magen hjälper tydligen.
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22898
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: LCHF och lågkolhydratkost

Post by Zoidar »

Stor fördel är att jag slipper det konstanta ätandet av Ben n Jerry och bakverk på Espresso House. När man slår ut det kanske det inte blir dyrare ändå pga. detta.
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22898
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: LCHF och lågkolhydratkost

Post by Zoidar »

Käkat 94g kolhydrater idag, börjar jag vänja mig?
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22898
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: LCHF och lågkolhydratkost

Post by Zoidar »

Zoidar wrote: 05 Jun 2023, 00:13 Käkat 94g kolhydrater idag, börjar jag vänja mig?
Landade på 116g kolhydrater igår efter jag satt i mig 100g mandlar.
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22898
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: LCHF och lågkolhydratkost

Post by Zoidar »

Nästan dubblat idag, 193g. :geek:
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
Inwatto
Lutetiummedlem
Posts: 1753
Joined: 08 Jul 2021, 18:14
Location: Skåne

Re: LCHF och lågkolhydratkost

Post by Inwatto »

You-tube tyckte jag skulle se denna:

https://www.youtube.com/watch?v=GoYWOwnKJ3A

Hon verkar ha koll. Har inte följt dig, Zoidar om du gjort samma resa som hon. Jag kan nog inte göra det eftersom jag måste ändra insulindoser och det verkar krångligt.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22898
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: LCHF och lågkolhydratkost

Post by Zoidar »

Inwatto wrote: 09 Jun 2023, 23:23 You-tube tyckte jag skulle se denna:

https://www.youtube.com/watch?v=GoYWOwnKJ3A

Hon verkar ha koll. Har inte följt dig, Zoidar om du gjort samma resa som hon. Jag kan nog inte göra det eftersom jag måste ändra insulindoser och det verkar krångligt.
Tycker hon får det att låta väldigt komplicerat. Jag klarar inte så strikta protokoll under längre tid. Som jag har det nu äter jag när jag vill, hur många mål jag vill. Keto är under 50g kolhydrater per dag. Jag äter 100-150g per dag. En del skulle inte ens se det som low carb. För mig har det inte funkat med så lågt som 50g kolhydrater per dag. Två måltider per dag är också extrem kosthållning. Jag har provat det också, men håller inte heller någon längre tid för mig. Detta jag kör med nu funkar. Visst inga jättesnabba viktminskningar, men på lång sikt, några år, är det inte omöjligt att jag går ner 5-10kg som blir en viktminskning jag kan behålla.
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
Post Reply