LCHF och lågkolhydratkost

För de som vill träna upp sig eller gå ner i vikt.

Moderator: Moderator 1

User avatar
آپ کا نام کیا ہے؟
Niobmedlem
Posts: 250
Joined: 14 May 2022, 19:03

Re: LCHF och lågkolhydratkost

Post by آپ کا نام کیا ہے؟ »

Zoidar wrote: 28 Apr 2024, 21:37
آپ کا نام کیا ہے؟ wrote: 28 Apr 2024, 19:51
Ah tack!
Ägg och bacon är kolhydratfattigt men inte kalorifattigt, eller hur? jag blandar lätt samman dessa begreppen.

Har jag förstått det hela rätt att LCHF handlar om kolhydratfattig mat vilken kan vara rik på kalorier?
Ja, du har fattat det rätt.
Ok vad bra!

Då passar jag på att fråga lite om och kring LCHF, kalorier och kolhydrater.
-Kan man bli fet av att äta bara fett utan några kolhydrater?
-Kan man bli fet av att äta bara proteiner och fett?
-eller krävs det alltid kolhydrater, vilka triggar insulin för att bli fet av maten?
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23686
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: LCHF och lågkolhydratkost

Post by Zoidar »

Jag är ju inte expert så du får ta svaren därefter.

-Kan man bli fet av att äta bara fett utan några kolhydrater?


Sannolikt ja! Fast det krävs nog mer kcal för bli fet på bara fett.

-Kan man bli fet av att äta bara proteiner och fett?

Svaret är som på förra frågan. Det går bli fet, men krävs nog mer kcal eftersom blodsockret inte peakar på samma sätt som när man äter kolhydrater. Dessutom går ca 20% av proteinets energi åt till olika processer i kroppen, vilket gör det svårare att bli fet på protein.

-eller krävs det alltid kolhydrater, vilka triggar insulin för att bli fet av maten?

Insulin triggas ändå, bara inte lika mycket utan kolhydrater. Äter du lchf under en tid bildar kroppen ketonkroppar av fettet du äter för att ge kroppen den energi den behöver. Det ska ge kroppen en jämnare insulinkurva, vilket ska vara bra för vikten.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
Post Reply