LCHF och lågkolhydratkost

För de som vill träna upp sig eller gå ner i vikt.

Moderator: Moderator 1

User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10544
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: LCHF och lågkolhydratkost

Post by mrsearlgray »

Kippis wrote: 31 Dec 2023, 15:34
mrsearlgray wrote: 31 Dec 2023, 13:20
Kippis wrote: 31 Dec 2023, 13:18 Vad kan man ersätta mjuk bröd med om man inte går efter lchf?
oj svår fråga... det finns ju recept på egna bröd man kan baka men i affärerna finns det inte mycket alternativ om det är just ljust mjukt bröd du vill ersätta.
Tänker att jag skulle kunna gå några kilo i vikt om jag slutade äta mjukt bröd. Men det är gott och mättande....så jag vet inte vad som skulle kunna ersätta det.
nej bröd har varit det svåraste för mig att undvika på lchf, så själv har jag bakat en hel del lchf bröd bara för att kunna äta mackor.
Ja visst gör det ont när knoppar brister
Kippis
Niobmedlem
Posts: 289
Joined: 02 Nov 2023, 08:36

Re: LCHF och lågkolhydratkost

Post by Kippis »

Har provat strikt lchf när det började bli populärt att äta enligt den dieten.

Kan säga att det fungerar verkligen bara man orkar äta så och man hamnar i ketos ketogent tillstånd då kroppen bokstavligen äter av fettet.

Man blir nästan hög av att vara i ketos det känns som om man orkar göra saker hur mycket som helst hur länge som helst och är inte hungrig eller speciellt sugen på att äta då. Man kanske äter en till två gånger på en dag då i det tillståndet.

Slutade med lchf då det vart för extremt för mig att äta så.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23230
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: LCHF och lågkolhydratkost

Post by Zoidar »

Jag tycker jag blir lite låg av lchf.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
Kippis
Niobmedlem
Posts: 289
Joined: 02 Nov 2023, 08:36

Re: LCHF och lågkolhydratkost

Post by Kippis »

Zoidar wrote: 31 Dec 2023, 17:32 Jag tycker jag blir lite låg av lchf.
Det kan vara så att du inte gått på lchf tillräckligt länge, omställningsbesvär från att ställa om från kolhydratsdrift till fettdrift. Om jag minns rätt så tar det cirka 4-8veckor innan kroppen vant sig vid fettdrift beroende på hur strikt man äter.
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10544
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: LCHF och lågkolhydratkost

Post by mrsearlgray »

Kippis wrote: 31 Dec 2023, 20:18
Zoidar wrote: 31 Dec 2023, 17:32 Jag tycker jag blir lite låg av lchf.
Det kan vara så att du inte gått på lchf tillräckligt länge, omställningsbesvär från att ställa om från kolhydratsdrift till fettdrift. Om jag minns rätt så tar det cirka 4-8veckor innan kroppen vant sig vid fettdrift beroende på hur strikt man äter.
plus keto-flu som oftast beror på att man behöver mer elektrolyter, jag dricker alltid ett glas vätskeersättning till middagen när jag äter low carb.
Ja visst gör det ont när knoppar brister
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23230
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: LCHF och lågkolhydratkost

Post by Zoidar »

Kippis wrote: 31 Dec 2023, 20:18
Det kan vara så att du inte gått på lchf tillräckligt länge, omställningsbesvär från att ställa om från kolhydratsdrift till fettdrift. Om jag minns rätt så tar det cirka 4-8veckor innan kroppen vant sig vid fettdrift beroende på hur strikt man äter.
Tror jag gick längre tid, minst 4 veckor iaf, men har nog inte varit tillräckligt strikt.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
Kippis
Niobmedlem
Posts: 289
Joined: 02 Nov 2023, 08:36

Re: LCHF och lågkolhydratkost

Post by Kippis »

Det finns ju en uppsjö av böcker inom området lchf/keto.

Men dom tre bästa böcker jag läst inom området lchf/keto när det började bli populärt var:

Matrevolutionen: ät dig frisk med riktigt mat, av: Andreas Eenfeldt.

Keto Clarity: Your Definitive Guide to the Benefits of a Low-Carb, High-Fat Diet, av: Jimmy Moore, Eric C. Westman MD.

Ät dig ner i vikt, av: Sten Sture Skaldeman.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36934
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: LCHF och lågkolhydratkost

Post by Geta »

Har aldrig provat.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23230
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: LCHF och lågkolhydratkost

Post by Zoidar »

Jag verkar bli uttorkad på LCHF. Kissar hela tiden och håller ingen vätska.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
Kippis
Niobmedlem
Posts: 289
Joined: 02 Nov 2023, 08:36

Re: LCHF och lågkolhydratkost

Post by Kippis »

Det som är bra med lchf/keto är att det tar bort sockersuget även om man efteråt slutat med lchf/keto och äter mer vanligt normalt tex tallriksmodellen och bara utesluter det som faktiskt är onyttigt som chips, godis läsk m.m., upplever jag det som.
Martina
Litiummedlem
Posts: 350
Joined: 10 May 2021, 17:15

Re: LCHF och lågkolhydratkost

Post by Martina »

Blir inte så hungrig när jag minskar på kolhydraterna till Max 100 g. Äter dem innan jag tränar. Då bränns de bort fort!
Martina
Litiummedlem
Posts: 350
Joined: 10 May 2021, 17:15

Re: LCHF och lågkolhydratkost

Post by Martina »

Zoidar wrote: 03 Jan 2024, 13:12 Jag verkar bli uttorkad på LCHF. Kissar hela tiden och håller ingen vätska.
Kolhydrater binder mycket vätska. Därför kissar man mera.
Post Reply