Logik och känsla

Berätta om intressanta eller ovanliga hallucinationer och vanföreställningar du haft.

Moderator: Moderator 1

Post Reply
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5412
Joined: 11 May 2021, 18:30

Logik och känsla

Post by Koi »

Hur löser ni att logiken säger en sak och det man upplever säger någonting annat?

Tex att min läkare spanar på mig. Eller att polisen satt gps på mig. Logiskt, nä. Sannolikheten är ganska liten.

Känslan, jo!!! De gömmer sig! Därför ser du dem inte! Vad vill de? Jag vet inte. Jag har inte gjort något. Men de spanar på mig. Och väntar på att jag ska göra fel. Sen får jag fängelse.

Logiken och verkligheten krockar. Det blir kaos i min skalle.

Hur gör du? Hur ska jag trassla ut det här?

Jag vill inte sitta och gömma mig i mitt hem.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36009
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Logik och känsla

Post by Geta »

När jag var psykosbenägen, struntade jag i psykosen och gick på
det logiska. På så sätt kunde jag jobba.

Image
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22318
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Logik och känsla

Post by Zoidar »

Bra fråga. Det blir lite så att ibland tar känslor över, ibland vinner logiken. Tror det är bra att fråga sig vad som är rimligt. Känslor spelar oss ofta ett spratt. Logiken är i längden det vinnande.
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36009
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Logik och känsla

Post by Geta »

Min psykoterapeut ansåg att jag gick för lite på känsla.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Inwatto
Lutetiummedlem
Posts: 1714
Joined: 08 Jul 2021, 18:14
Location: Skåne

Re: Logik och känsla

Post by Inwatto »

Känslor har sällan fel, men är alltid överdrivna. Det ska man tänka på. Det är lätt att de leder till katastroftänkande. Därför är det bra att ha logik till hands.
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5412
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Logik och känsla

Post by Koi »

Inwatto wrote: 15 Feb 2023, 16:25 Känslor har sällan fel, men är alltid överdrivna. Det ska man tänka på. Det är lätt att de leder till katastroftänkande. Därför är det bra att ha logik till hands.
Hur kan logik vinna?
User avatar
Inwatto
Lutetiummedlem
Posts: 1714
Joined: 08 Jul 2021, 18:14
Location: Skåne

Re: Logik och känsla

Post by Inwatto »

Koi wrote: 15 Feb 2023, 22:45
Inwatto wrote: 15 Feb 2023, 16:25 Känslor har sällan fel, men är alltid överdrivna. Det ska man tänka på. Det är lätt att de leder till katastroftänkande. Därför är det bra att ha logik till hands.
Hur kan logik vinna?
Logik kan ge en mer sansad och korrekt bild av verkligheten och därmed vinna. Dock kan det ta längre tid för logiken att komma fram till resultatet än känslorna, de är oftast först med sin version. Så, att bara blockera känslorna kan göra att man blir "blind" för vad som händer.

Hoppas du hittar en bra balans mellan de två!
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22318
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Logik och känsla

Post by Zoidar »

Hm, logik kan också leda fel. Man kan dra logiska felslut. Beror nog lite vad det rör sig om. Med våra sjukdomar är ofta känslan missvisande. T.ex. att man känner sig förföljd av ryska maffian. Rent logiskt kan man ju avskriva det om man inte gjort något direkt mot dem som skulle uppreta dem. Men ibland kanske man logiskt kan tänka att man har rätt i sitt agerande, men man skäms ändå. Då kanske känslan pekar på något man missat med logiken. Inte så lätt alltid.
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4671
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Logik och känsla

Post by Cosmos »

Inwatto wrote: 15 Feb 2023, 16:25 Känslor har sällan fel, men är alltid överdrivna. Det ska man tänka på. Det är lätt att de leder till katastroftänkande. Därför är det bra att ha logik till hands.
Precis! Mycket bra sagt.
Egentligen är allt bara på låtsas.
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5412
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Logik och känsla

Post by Koi »

Har inte hittat balans. Är för orolig.
Post Reply