Min viktresa

Hälsa eller testa funktioner.

Moderator: Moderator 1

Klangen

Re: Min viktresa

Post by Klangen »

Okej, ja jag gick ju upp 50 kg av mediciner och känner att jag blir behandlad annorlunda p grund av min vikt men har nu börjat med seroquel som lugnar så att oron släpper.. Jag har mest problem med att jag sitter i mitt eget huvud, men jag har börjat träna, inte för att jag ska gå ner i vikt specifikt utan för att jag vill ha en bättre kroppskomposition, jag har gett upp fettet och fokuserar mest på att komma iväg och göra saker istället för att försöka rubba vågen som inte jag kommer någon stans med..

Frågan är om man är fast i jojobantningen och om det är medicinerna som ställer till det snarare än ens egna "moral" eller ansträngingar!

Intressant läsning krokus! Får en känsla av uppgivenhet dock?
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18435
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Min viktresa

Post by Krokus »

Mycket möjligt att du (och andra) blir behandlade annorlunda pga övervikt. Kommentarer som "det är väl bara att äta mindre", får det hela att låta enkelt med viktnedgång (vilket det inte är).

Jo, lite uppgiven är jag. Ibland försöker jag acceptera min vikt och ibland blir jag irriterad på mig själv som inte lyckas gå ner. Å andra sidan försöker jag antagligen inte tillräckligt.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22909
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Min viktresa

Post by Zoidar »

Krokus wrote: 26 Feb 2023, 16:08 Mycket möjligt att du (och andra) blir behandlade annorlunda pga övervikt. Kommentarer som "det är väl bara att äta mindre", får det hela att låta enkelt med viktnedgång (vilket det inte är).

Jo, lite uppgiven är jag. Ibland försöker jag acceptera min vikt och ibland blir jag irriterad på mig själv som inte lyckas gå ner. Å andra sidan försöker jag antagligen inte tillräckligt.
Den modellen jag kör med nu är rätt enkel. Halvera kolhydrater. Det är det enda jag fokuserar på och tycks funka någorlunda. Gått ner 2kg på några veckor. Vet att jag har provat 578 modeller, men denna har jag lyckats hålla längre tid.
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12558
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Min viktresa

Post by zoegas »

Mycket fiber och protein.
Jag tror medicinen gör att maten smakar godare.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22909
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Min viktresa

Post by Zoidar »

För mig har jag fördröjd mättnadskänsla. På zyprexa blev jag aldrig nöjd.
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36656
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Min viktresa

Post by Geta »

Det stämmer. Med antipsykotika blir man aldrig mätt.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22909
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Min viktresa

Post by Zoidar »

Geta wrote: 26 Feb 2023, 17:43 Det stämmer. Med antipsykotika blir man aldrig mätt.
På Peratsin blir jag, men tar lite längre tid bara.
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
Klangen

Re: Min viktresa

Post by Klangen »

Tanken är ju att man ska skriva ett utlägg om sin historia med vikt och inte bara hoppa in på något som är intressant.. Att det handlar om historian om vikt snarare än metoden..
klangen

Re: Min viktresa

Post by klangen »

När jag till en början fick abilify så sa dom att preparatet i sig inte påverkar vikten men jag gick upp 15 kg på någon månad. Jag tolkar det som att det nya sammanhanget, pengarna och stressen jag bar gjorde mig sårbar för att lägga på mig kilon men efter jag tagit bort abilify och försökt gå ner i vikt tappade jag 7-8kilon men som jag gick upp när jag fick medixin igen. Något som hände var att jag mitt i vuktmunsknungen började känna att "en energidryck kan jag ta" och då började jag sakta gå upp det jag fått bort med diet oxh träning.

Jag har skrivit om det förr men medicinerna ger extra aptit och helst på sånt man inte behöver. T.ex så gick jag upp 30 kilo på zyprexa och när dom bytte till latuda så tappade jag 20 kilo på ett år..

För mig är det helt uppenbart att medicinerna tvingar en högt över det "normala" i vikt och som sedan släpper 8m man tar bort orsaken...

Just nu står jag på seroquel som ska ge viktuppgång och hoppas att det är inom rinliga gränser den här gången och inte 30 kg som på zyprexa!
Post Reply