Arg efter jag ätit

För de som vill träna upp sig eller gå ner i vikt.

Moderator: Moderator 1

Post Reply
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22877
Joined: 10 May 2021, 16:12

Arg efter jag ätit

Post by Zoidar »

Ibland blir jag arg efter jag ätit. Jag undrar vad det beror på. Idag när jag satt på Max och åt burgare och sundae kom ilskan. Har det med blodsocker att göra? Är det något ni med diabetes känner igen?
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36630
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Arg efter jag ätit

Post by Geta »

Vid diabetes kan man bli arg vid lågt blodsocker. Det har hänt mig.
Inte vid högt blodsocker som när du ätit.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Inwatto
Lutetiummedlem
Posts: 1752
Joined: 08 Jul 2021, 18:14
Location: Skåne

Re: Arg efter jag ätit

Post by Inwatto »

Blodsockret sjunker gärna omedelbart efter man ätit. Kroppen tar tid på sig att utvinna energin och det går åt energi att smälta maten. Därför kan det bli en dipp som gör att adrenalin utsöndras och man blir arg. Så tror jag det hänger ihop.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22877
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Arg efter jag ätit

Post by Zoidar »

Kanske beror det på blodsockerdipp då.
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36630
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Arg efter jag ätit

Post by Geta »

Du får lägga till en dessert efter maten.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22877
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Arg efter jag ätit

Post by Zoidar »

Geta wrote: 26 Feb 2023, 20:30 Du får lägga till en dessert efter maten.
En arbetskompis på industrin jag jobbade på för 20 år sedan sa att man ska ta en chokladbit efter maten.
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Arg efter jag ätit

Post by Fantasio »

Ja, det sägs ju att man ska ha något sött efter all salt mat man ätit.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22877
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Arg efter jag ätit

Post by Zoidar »

Geta wrote: 26 Feb 2023, 20:30 Du får lägga till en dessert efter maten.
Men jag tog faktiskt en sundae-glass med chokladsås efter burgaren. Jag var arg ändå. :?
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
Inwatto
Lutetiummedlem
Posts: 1752
Joined: 08 Jul 2021, 18:14
Location: Skåne

Re: Arg efter jag ätit

Post by Inwatto »

En annan iakttagelse jag gjort angående lågt blodsocker är att om man haft lågt blodsocker länge, så kan det hända att man inte känner det förrän man är mitt-i-maten. Jag får alltså insulinkänning och adrenalinpåslag först när jag börjat äta (ibland). Kanske har du ännu mer fördröjd reaktion av att du tar Peratsin (eller vad det nu heter)? Skulle tro det.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22877
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Arg efter jag ätit

Post by Zoidar »

Något med blodsockret måste det vara i alla fall.
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
Inwatto
Lutetiummedlem
Posts: 1752
Joined: 08 Jul 2021, 18:14
Location: Skåne

Re: Arg efter jag ätit

Post by Inwatto »

Jag vet inte om man kan hålla inne känslor för att de är för jobbiga (kräver mer energi än man har för tillfället) och att de då kommer när tillfälle ges.
Post Reply