Annorlunda minne?

Berätta om intressanta eller ovanliga hallucinationer och vanföreställningar du haft.

Moderator: Moderator 1

Post Reply
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 7971
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Annorlunda minne?

Post by Richard »

Postade detta på Flashback nyss, men jag kan posta här också...

Jag har tänkt på det här med att minnas grejer. Normalt glömmer folk det mesta obetydliga som sägs runt omkring en. Men jag kommer ihåg en hel del som kan verka helt meningslösa fraser som folk har sagt o grejer som dom gjort i flera decennier efteråt.

Det är väldigt bra om man vill veta mer om personen, man kan koppla ihop till vad den sa för 20 år sen om samma grej, o man märker om dom är ärliga o man kan läsa av mycket om personen genom att jämföra åsikter från förr o om denne säger nått nu. Jag minns mycket vad jag o folk runt om mig, sa ordagrant när jag var 7 år gammal.

Det kan vara t.ex. en politisk åsikt, eller två fraser man kopplar samman (med lång tid emellan), så kan jag typ läsa av vad personen röstar på o liknande. Jag håller mina analyser av personen nästan alltid för mig själv, men det har hänt att jag sagt; -Ja, men 1994 sa du si o så. O dom har svarat; -Hur kan du minnas det!?


Men jag har även problem med minnet... Mitt ansiktsminne är urkasst, vilket kan vara extremt pinsamt, om man träffar nån o har glömt att man setts förr. Även namn, men det hänger ihop med ansiktsminnet. 2003-2005 behandlades jag med ECT (el-chocker mot depression) vilket påverkade minnet från hela 00-talet, som blivit suddigt. Men endast 00-talet, inte 80-, 90- eller 10-talet. Men jag tror det var det ECT:n som sabbade mitt ansiktsminne. Samt käkat bensodiazepiner dagligen sen 2002, vilket är känt för att orsaka minnesluckor.

Har även vissa koncentrationssvårigheter när jag läser faktaböcker, mest om kosmologi, kvantfysik o just nu elektronik. Ibland får jag läsa meningarna flera gånger. Är det på engelska är det ännu svårare att ta in. Försöker köra Google Translate på allt jag kommer över. Men t.ex. att memorera decimalerna för pi är ju problematisk, jag minns 4 eller 5 st, sen glömmer jag resten. Så det är inget sådant minne (det finns ju folk som kan mer än 10 000 decimaler).

För övrigt är jag diagnosticerad med Asperger syndrom, samt har vissa vanföreställningar (paranoia). Jag fyller 43 i år.

Finns här någon som känner igen sig i detta? Eller har ni andra typer av minneshantering?
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35998
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Annorlunda minne?

Post by Geta »

Jag har också lagt märke till vad folk sa för många år sedan. De flesta
ändrar sig väldigt lite, när det gäller åsikter. Åsikterna slogs oftast fast
i tjugoårsåldern.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Safir
Lutetiummedlem
Posts: 1634
Joined: 24 May 2022, 18:46

Re: Annorlunda minne?

Post by Safir »

Jag kan också minnas saker som folk sagt (eller gjort) för jättelänge sen. Fast inte jättemycket. Kan ibland minnas gester de gjorde och stämningen som var när de sa just den frasen.
Har också dåligt ansiktsminne och Aspergers.
Har inte fått ECT. Tar benso sen länge och har svårt med korttidsminnet. Glömmer ofta ord mitt i meningar och måste tänka efter. Glömmer vad saker/platser heter. Svårt/omöjligt att läsa böcker, kan inte koncentrera mig.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18117
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Annorlunda minne?

Post by Krokus »

Jag tycker mig ha bra ansiktsminne. När det gäller vad andra har sagt förr, kommer jag främst ihåg förolämpningar som sagts till mig.

Men jag har sluppit undan ECT. Tar sällan benso numera, får det inte utskrivet längre. 🙃
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4671
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Annorlunda minne?

Post by Cosmos »

Jag kommer också ihåg vad folk sade för många år sedan men som fragment och innebörd. Har däremot svårt att minnas namn.
Egentligen är allt bara på låtsas.
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5412
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Annorlunda minne?

Post by Koi »

Hade skitbra minne tills jag fick ECT. Dock dåligt arbetsminne före och efter. Efter ECT är det snudd på katastrof. Glömmer vad jag pratar om tom.

Har glömt musik, resor, vänner….helt plötsligt dyker det upp personer som var mina vänner och vill ha kontakt och undrar vart jag tagit vägen. Då minns jag dem.

Ansiktsminne har jag. Men namnminnet är obefintligt.
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4671
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Annorlunda minne?

Post by Cosmos »

Så gräsligt.
Egentligen är allt bara på låtsas.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35998
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Annorlunda minne?

Post by Geta »

Under min första schizofreni tyckte jag att människor var väldigt stereotypa.
Under senare år har jag märkt att det är vanligt att folk säger samma sak.
Variationen är inte så stor.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Post Reply