Jag måste få i mig mer, annars kommer jag logga ut för alltid!

För de som vill träna upp sig eller gå ner i vikt.

Moderator: Moderator 1

Post Reply
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 7971
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Jag måste få i mig mer, annars kommer jag logga ut för alltid!

Post by Richard »

Jag äter på tok för lite. För 2 veckor sen stannade jag hemma för jag var så yr så jag ramlade ihop i köket. I måndags var jag med min mamma o syster o handlade o jag tog en cigg innan jag gick in i affären, o så börjar jag skaka med handen så jag inte kunde hålla cigaretten!

Pratade med min handledare idag om det, o det var han som sa att det förmodligen beror på att jag inte äter tillräckligt. För var det någorlunda ok, men ändå för lite. Då var det ungefär:

06:00 - Proteindrink o ett kexchoklad
15:00 - Ett paket glass
20:00 - Två knäckebröd med ägg på

Detta har ändrats den senaste månaden, då dom sålde ölkorvar till extrapris, så jag köpte 82 st som räckte i ungefär en månad om jag åt tre om dagen. Sen tog dom slut, o jag hade då sparat in på proteinpulvret o äggmackorna. Nu när dom är slut, sen en vecka tillbaka har min dagliga kost sett ut som:

06:00 - Ett kexchoklad
15:00 - Ett paket glass

Detta är ju farligt lite! Jag o min handledare gjorde en liten plan som jag måste börja med. Jag ska bl.a. börja med proteinet igen, det sparade jag in på eftersom det var dyrt o det är roligare att köpa elektronik istället... Men jag har en oöppnad påse, så det kan jag börja med redan idag. Lite frukt ska jag ha med mig till min sysselsättning. Mellan 11:30 o 12:30 sitter alla o äter (man får ju ha med egen mat), men inte jag, jag fortsätter o pyssla med mitt. Ett päron o nån apelsin kanske?

Glassen bör bytas ut mot, jag föreslog själv Risifrutti, det är nyttigare. Samt föreslog min handledare att jag t.ex. kunde köpa en färdiggrillad kyckling eftersom jag inte lagar någon mat, det är skittråkigt. Kycklingen kan säkert räcka tre dagar.

De kvällsliga äggmackorna har jag sen 2 dagar kommit igång med igen, o det känns bra. De fortsätter jag med. O det här med att vara vegetarian, jag tror jag struntar i det... Kött innehåller nyttigheter som man går miste om!
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36017
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Jag måste få i mig mer, annars kommer jag logga ut för alltid!

Post by Geta »

Soldoktorn var gäst hos Carina Bergfeldt i fredags. Då berättade han
att han hade en grillad kyckling att äta på, när han hade jour på
akuten. En grillad kyckling gick bra att pausa, när han fick rycka ut.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18133
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Jag måste få i mig mer, annars kommer jag logga ut för alltid!

Post by Krokus »

Skärpning Richard! Du har högst sjukersättning av oss alla. Jag lovar att du har råd med vettig mat. Du kan göra som Fantasio, som köper kylda färdigrätter, om du inte orkar laga mat på egen hand. Vad säger boendestödet om dina matvanor?
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36017
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Jag måste få i mig mer, annars kommer jag logga ut för alltid!

Post by Geta »

Jag tror att Richard är en hoarder. Han samlar i sin lägenhet.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 7971
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Jag måste få i mig mer, annars kommer jag logga ut för alltid!

Post by Richard »

Jo, jag vet...

Men sen är jag nästan aldrig hungrig, så det känns inte som jag behöver äta nått...? Jo, boendestödet har också kommenterat att jag inte äter tillräckligt. Nu den 19:e kommer jag att börja med proteinet igen, fortsätta med äggmackorna o börja köpa lite frukt. På sikt byta ut glassen mot Risifrutti.

Men ja, en hoarder är jag, skrev det nyss i den andra tråden; viewtopic.php?t=2989
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22318
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Jag måste få i mig mer, annars kommer jag logga ut för alltid!

Post by Zoidar »

Jag kan rekommendera att du börjar med ägg igen, trots de högre äggpriserna. Det går fortfarande få tag på ägg för 2,50kr st. Ägg är rena näringsbomber!
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 7971
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Jag måste få i mig mer, annars kommer jag logga ut för alltid!

Post by Richard »

Zoidar wrote: 15 Mar 2023, 15:49 Jag kan rekommendera att du börjar med ägg igen, trots de högre äggpriserna. Det går fortfarande få tag på ägg för 2,50kr st. Ägg är rena näringsbomber!
Jo, jag köpte medium-ägg idag för ca 47-48 kr, ett 15-pack. Så det blir något över 2,50 st. Tyvärr får jag hoppa över de allra mest, ekologiska äggen, Krav-märkta, då de kostar typ över 70 kr. Jag har som princip att äggen ska vara från frigående höns med möjlighet till utomhusvistelse.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36017
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Jag måste få i mig mer, annars kommer jag logga ut för alltid!

Post by Geta »

Höns kan väl inte gå ute på vintern?
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 7971
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Jag måste få i mig mer, annars kommer jag logga ut för alltid!

Post by Richard »

Nä, det vill dom väl knappast, men jag menar att hönsen ska ha haft det bra i.a.f. Inte inträngda i på minimal yta i en fabrik.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Santina
Indiummedlem
Posts: 672
Joined: 18 Nov 2021, 23:32

Re: Jag måste få i mig mer, annars kommer jag logga ut för alltid!

Post by Santina »

Jag förstår att du mår dåligt om du äter sådär. Du måste ju få i dig någon näring också. Finns ju mycket som är enkelt. Färdigrätter, bara att stoppa i micron. Frysgrönsaker, bara att steka på. Frukt. Mackor med pålägg. Måltidsersättning.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Jag måste få i mig mer, annars kommer jag logga ut för alltid!

Post by Klankedinken »

Hur har det här gått? Har det blivit någon bättring?
Safir
Lutetiummedlem
Posts: 1634
Joined: 24 May 2022, 18:46

Re: Jag måste få i mig mer, annars kommer jag logga ut för alltid!

Post by Safir »

Richard wrote: 15 Mar 2023, 14:53 Jo, jag vet...

Men sen är jag nästan aldrig hungrig, så det känns inte som jag behöver äta nått...? Jo, boendestödet har också kommenterat att jag inte äter tillräckligt. Nu den 19:e kommer jag att börja med proteinet igen, fortsätta med äggmackorna o börja köpa lite frukt. På sikt byta ut glassen mot Risifrutti.

Men ja, en hoarder är jag, skrev det nyss i den andra tråden; viewtopic.php?t=2989
Findus och Dafgård har mycket frysta rätter. Jag brukar köpa 6-8 st och ha dem i kylen. De håller åtminstone nån vecka och så kyler de ner kylen så det går mindre el!
Finns även Gooh! kylda rätter och en massa fler.
Man får prova sig fram.
Vid autism är det ju vanligt med selektivt ätande, jag brukar t.ex. äta ungefär samma rätter under en period och sen blir jag less och byter till nåt annat.
Brukar inte heller känna mig hungrig men blir ofta hungrig efter några tuggor.
När jag gick hos dietist sa hon att såna där kylda/frysta rätter kan man värma två gånger, alltså äta halva och sen spara halva i kylen till nästa måltid. Det är ju ett knep om man inte kan/vill äta allt på en gång.
Post Reply