Nobels medicindagbok

Frågor, erfarenheter och synpunkter på olika antipsykotika och antidepressiva.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3376
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Nobels medicindagbok

Post by Nobel »

Dag 10.

Känner mig fortsatt nedstämd, men inte lika illa som när jag senast gick in i en psykos. Ser det som ett varningstecken. Sömnen fungerar bra, inget psykotiskt tror jag
'cause the freak inside controls my mind
User avatar
wasp
Platinamedlem
Posts: 8197
Joined: 11 May 2021, 13:53

Re: Nobels medicindagbok

Post by wasp »

Har 4mg Risperdal. Funkar för mig!
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3376
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Nobels medicindagbok

Post by Nobel »

Dag 11.

Mår bättre idag. Några skumma tankar, men läget känns stabilt. Sömnen fungerar bra
'cause the freak inside controls my mind
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4676
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Nobels medicindagbok

Post by Cosmos »

Bra att du för dagbok så både du själv och vi kan lägga märke till förändringar. En viss risk finns för att du övertolkar helt vanliga skeenden som sjuka. Att en dam cyklar förbi dig flera ggr är inte tecken på psykos. En stressad dam bara.

Man brukar säga att man har en smekmånad efter utsättningen då allt fungerar och man känner sig mer levande och öppen. Problemet är att det inte brukar vara. Gäller både antipsykotika och antidepressiva. En månad, så slår det till, ibland smygande.

Jag hade Trilafon (antipsykotika) som jag satte ut själv utan kontakt med läkare. Det gick en månad när jag mådde prima men långsamt började hjärnan spela sina spratt. När det hade gått kanske fem veckor satt jag bara och stirrade ut i tomma luften med hela hjärnan full av sjuka fantasier. Satt så både dag och natt. Jag förstod vad det var och satte in medicinen igen.

Lite häftigare blev insjuknandet efter utsättningen av Saroten (gammalt antidepressiv). Efter en månad med prima mående slog hela registret på. Ångest av panikkaraktär, sprang i skogen och ropade på Gud, var helt galen. Det var bara att sätta in pillren igen och då funkade de inte som tidigare. Så efter två års helvete och många testade mediciner fick jag mina Seroxat/Paroxetin. De funkade klockrent.

Även om du nu är vaksam så kan det hela smyga sig på dig inifrån och inte som manifesta röster utan du blir bara långsamt alltmer inåtvänd och inaktiv.
Egentligen är allt bara på låtsas.
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3376
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Nobels medicindagbok

Post by Nobel »

Dag 12.

Sov bra, inget psykotiskt. Lite orolig
'cause the freak inside controls my mind
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17790
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Nobels medicindagbok

Post by Fantasio »

Du har inga funderingar på att höja din dos Aripiprazol? Det kanske är vägen framåt, detta utan Olanzapin.
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3376
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Nobels medicindagbok

Post by Nobel »

Läkaren sa att det finns en risk att jag kan behöva höja aripiprazoldosen om jag slutar med Olanzapin. Vi får se om symptomen återkommer. Förhoppningsvis inte så att jag slipper Olanzapin, eller en eventuell doshöjning av Aripiprazol
'cause the freak inside controls my mind
User avatar
wasp
Platinamedlem
Posts: 8197
Joined: 11 May 2021, 13:53

Re: Nobels medicindagbok

Post by wasp »

Har en kompis som klarar sig utmärkt på Abilify............
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3376
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Nobels medicindagbok

Post by Nobel »

Dag 13.

Mår bra, inget psykotiskt, sov bra.
'cause the freak inside controls my mind
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36712
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Nobels medicindagbok

Post by memphis »

Kan man få en psykos om man är beredd på det? Iaf jag har alltid blivit helt överrumplad. Det är inte så att jag märkt att det är på gång. Det är inte så att jag märkt när det hänt heller.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36992
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Nobels medicindagbok

Post by Geta »

Psykosen smyger sig på.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3376
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Nobels medicindagbok

Post by Nobel »

Sist kom psykosen från bar himmel med några få och subtila varningstecken; doftkänslighet, depressionskänsla, minskad aptit, drar mig undan, sover dåligt och vaknar ofta, kan vakna med arg känsla, vaknar och hör repeterande ljud, misstänksamhet mot omgivningen.
'cause the freak inside controls my mind
Post Reply