Viktnedgång och depression

Moderator: Moderator 1

User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23455
Joined: 10 May 2021, 16:12

Viktnedgång och depression

Post by Zoidar »

Varit lite nedstämd idag, samtidigt som vikten är på väg ner. Finns det kopplingar?

"Den som är överviktig eller fet och lyckas gå ner i vikt blir inte nödvändigtvis lyckligare. Tvärtom ökar risken för nedstämdhet och depression med 50 procent, visar en ny brittisk studie."

https://kurera.se/viktminskning-kan-oka ... epression/

Edit: Sover iof sämre och mindre sedan jag slutade med seroquel.

Direkt kommer känslan av utmattning och stress och tanken att jag jobbar för mycket.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
wasp
Platinamedlem
Posts: 8262
Joined: 11 May 2021, 13:53

Re: Viktnedgång och depression

Post by wasp »

Varför inte bli förtidspensionär på heltid?? Du har krav på dig och de kanske blir för stora??
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23455
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Viktnedgång och depression

Post by Zoidar »

wasp wrote: 14 Jun 2021, 04:02 Varför inte bli förtidspensionär på heltid?? Du har krav på dig och de kanske blir för stora??
Ibland blir det för mycket krav, men tror inte jag mår bättre av heltids sjukersättning. Ibland mår jag väldigt bra efter ett jobbpass. Tror problemet går djupare.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18705
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Viktnedgång och depression

Post by Krokus »

Zoidar,
Tar du Melatonin nu istället?

Jag får en känsla av att du vill mer än vad du orkar med. Svår balansgång det där!
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23455
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Viktnedgång och depression

Post by Zoidar »

Kan va så Krokus. När jag mår bra tar jag förhastade beslut.

Jag tar 3mg melatonin nu.

Jag sov bra inatt och har också mått bättre idag.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18705
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Viktnedgång och depression

Post by Krokus »

Är det svårt att tänka långsiktigt? Mm, det tycker i alla fall jag. Tålamod, vad är det?
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37187
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Viktnedgång och depression

Post by Geta »

Min psykoterapeut tyckte att jag hade för mycket tålamod.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Viktnedgång och depression

Post by Klankedinken »

Det är skillnad på känslor och depression.. En depression är mer genomgående, du orkar inte, känner dig meningslös och det ganska ofta.. Däremot kan jag uppleva att jag inte mår så bra om jag inte äter ordentligt.. Vilket är ett problem man borde få om man går på diet :D
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4681
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Viktnedgång och depression

Post by Cosmos »

Jag har också dåligt med tålamod. Men det är en sak jag jobbar på men kanske sitter det för djupt.
Egentligen är allt bara på låtsas.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23455
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Viktnedgång och depression

Post by Zoidar »

Klankedinken wrote: 03 Aug 2021, 10:52 Det är skillnad på känslor och depression.. En depression är mer genomgående, du orkar inte, känner dig meningslös och det ganska ofta.. Däremot kan jag uppleva att jag inte mår så bra om jag inte äter ordentligt.. Vilket är ett problem man borde få om man går på diet :D
Det är svårt det där. Mat höjer måendet, speciellt kolhydrater. Jag har funderat på hur man löser det. Kanske äta vad man vill och motionera 3h om dagen. Hur man än gör sitter ändan bak.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13269
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Viktnedgång och depression

Post by amandara »

Jag tycker att du har en bra vikt nu Zoidar.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Viktnedgång och depression

Post by Klankedinken »

JAg med.
Post Reply