Hur ska man äta för att bli psykiskt stabil?

Hur jag själv har lyckats må bättre. Publicera här, så kanske du får Nobelpriset!

Moderator: Moderator 1

User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23168
Joined: 10 May 2021, 16:12

Hur ska man äta för att bli psykiskt stabil?

Post by Zoidar »

Kost tror jag kan spela in en hel del för att vara psykisk stabil och hålla psykosen borta. Har ni några "dos and don'ts" när det kommer till kost och psykisk hälsa? Själv har jag märkt att fasta kan göra mig mindre stabil.
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36858
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Hur ska man äta för att bli psykiskt stabil?

Post by Geta »

För över 50 år sedan gick jag på en lanthushållsskola och bodde
på internat. Då åt vi bra. Efter det blev jag psykiskt stabil.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Leakim97
☢️ Neptuniummedlem ☢️
Posts: 25424
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Hur ska man äta för att bli psykiskt stabil?

Post by Leakim97 »

Zoidar wrote: 02 Apr 2023, 01:09 Kost tror jag kan spela in en hel del för att vara psykisk stabil och hålla psykosen borta. Har ni några "dos and don'ts" när det kommer till kost och psykisk hälsa? Själv har jag märkt att fasta kan göra mig mindre stabil.
Förut när jag hade tänkt mig att försöka gå ner lite i vikt så testade jag att äta 20:00 på kvällen och sedan fasta till 12:00 så åt endast ifrån 12:00-20:00. Hoppade över frukost varje morgon. Blev ostabil och det fungerade inte alls. För de flesta så tror inte jag att fasta är någonting bra. Men det är ju såklart individuellt
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36858
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Hur ska man äta för att bli psykiskt stabil?

Post by Geta »

Man behöver nog ha ett stabilt blodsocker för att må psykiskt stabilt.
Ett ryckigt blodsocker är nog inte bra.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10522
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: Hur ska man äta för att bli psykiskt stabil?

Post by mrsearlgray »

det börjar komma flera studier som visar att ketogen kost hjälper mot både negativa och positiva symtom, satt och kollade på flera föreläsningar om det av läkare som gjort sånna studier för nån vecka sen. lite därför jag blev motiverad till att göra ett riktigt försök med low carb.
Ja visst gör det ont när knoppar brister
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23168
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Hur ska man äta för att bli psykiskt stabil?

Post by Zoidar »

mrsearlgray wrote: 09 Apr 2023, 19:14 det börjar komma flera studier som visar att ketogen kost hjälper mot både negativa och positiva symtom, satt och kollade på flera föreläsningar om det av läkare som gjort sånna studier för nån vecka sen. lite därför jag blev motiverad till att göra ett riktigt försök med low carb.
Intressant! Jag har dock inte märkt något på low carb.
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10522
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: Hur ska man äta för att bli psykiskt stabil?

Post by mrsearlgray »

Zoidar wrote: 09 Apr 2023, 19:19
mrsearlgray wrote: 09 Apr 2023, 19:14 det börjar komma flera studier som visar att ketogen kost hjälper mot både negativa och positiva symtom, satt och kollade på flera föreläsningar om det av läkare som gjort sånna studier för nån vecka sen. lite därför jag blev motiverad till att göra ett riktigt försök med low carb.
Intressant! Jag har dock inte märkt något på low carb.
https://www.youtube.com/watch?v=UgAbAf6HngY&t=332s

https://www.youtube.com/watch?v=CSGXYg9_fZ4
Ja visst gör det ont när knoppar brister
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10522
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: Hur ska man äta för att bli psykiskt stabil?

Post by mrsearlgray »

jag fuskade ju ganska ofta förut men höll jag mig under 50 gram kolhydrater per dag så kände jag att jag hade mer energi, nu när jag börjat igen så börjar jag känna mig piggare och lite gladare igen, men ska göra ett seriöst försök i några månader och se om jag kan se några andra effekter :)
Ja visst gör det ont när knoppar brister
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36858
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Hur ska man äta för att bli psykiskt stabil?

Post by Geta »

Maratonlöpare och Vasaloppsåkare brukar få ladda med kolhydrater.
Hjärnan behöver socker som kolhydrater omvandlas till.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13134
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Hur ska man äta för att bli psykiskt stabil?

Post by amandara »

Kolhydrater är det högoktaniska bränslet, där energi lätt koms åt. Fett är lite svårare att bryta ner för att bli energi till musklerna.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36858
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Hur ska man äta för att bli psykiskt stabil?

Post by Geta »

Jag tror att man blir deprimerad, om man avstår kolhydrater.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23168
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Hur ska man äta för att bli psykiskt stabil?

Post by Zoidar »

Geta wrote: 10 Apr 2023, 09:46 Jag tror att man blir deprimerad, om man avstår kolhydrater.
Det är min erfarenhet också.
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
Post Reply