Diabetes - att inte våga söka vård

Här kan du fråga om eller diskutera dina kroppsliga sjukdomar.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36694
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Diabetes - att inte våga söka vård

Post by Geta »

Vid diabetes 2 kan man påverka mycket med maten och motionen.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
RutgerJönåker
Kopparmedlem
Posts: 56
Joined: 21 Mar 2023, 21:41

Re: Diabetes - att inte våga söka vård

Post by RutgerJönåker »

Jag har fortfarande inte funnit modet att ringa VC. Känner mig paralyserad, jag sitter bara och hänger om dagarna och får absolut ingenting gjort. Det är ett par dagar sedan som jag var ute, åt eller duschade. :-|
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18471
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Diabetes - att inte våga söka vård

Post by Krokus »

Tycker du om att duscha? Om ja, försök minnas känslan av hur skönt det är att känna sig ren och fräsch.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
RutgerJönåker
Kopparmedlem
Posts: 56
Joined: 21 Mar 2023, 21:41

Re: Diabetes - att inte våga söka vård

Post by RutgerJönåker »

Krokus wrote: 14 Apr 2023, 12:57 Tycker du om att duscha? Om ja, försök minnas känslan av hur skönt det är att känna sig ren och fräsch.
Jo men mest tycker jag om varma långa bad, för då lindras den värsta värken i kroppen. Jag tog mig upp ur det mörkaste hålet tillslut. Idag är det rätt ok.
RutgerJönåker
Kopparmedlem
Posts: 56
Joined: 21 Mar 2023, 21:41

Re: Diabetes - att inte våga söka vård

Post by RutgerJönåker »

Ok en liten update om läget då.
I måndags ringde jag samtalet som jag bävat för i ett par års tid. Jag sa att jag ville undersöka om jag hade diabetes och högt blodtryck och fick en tid idag onsdag.
Fasteglukoset låg på 4,7 och blodtrycket på ~130/80 trots massiv ångest. :shock: Inte så illa för en överviktig medelålders gubbe.
När jag lämnade vårdcentralen så kändes det som att 100kg ångest hade fallit från mina axlar.

Jag klarade mig med hjärtat i halsgropen denna gång. Men jag vet att om jag inte ändrar livsstil så kommer jag att åka på det tillslut i alla fall.
Stort tack till alla som svarat i denna tråd!
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36694
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Diabetes - att inte våga söka vård

Post by Geta »

Inte illa resultat på proverna!
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Inwatto
Lutetiummedlem
Posts: 1754
Joined: 08 Jul 2021, 18:14
Location: Skåne

Re: Diabetes - att inte våga söka vård

Post by Inwatto »

Bra att du sökte vård så du fick svar på dina frågor! Kanske kan det göra att du inte är så rädd för att söka vård i fortsättningen. Fina värden!
RutgerJönåker
Kopparmedlem
Posts: 56
Joined: 21 Mar 2023, 21:41

Re: Diabetes - att inte våga söka vård

Post by RutgerJönåker »

Tack Geta och Inwatto.

Nej nu när detta gick bra ska jag försöka ta tag i lite mindre allvarliga åkommor.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22954
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Diabetes - att inte våga söka vård

Post by Zoidar »

Härligt att höra Rutger!
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
Post Reply