Diabetes - att inte våga söka vård

Här kan du fråga om eller diskutera dina kroppsliga sjukdomar.

Moderator: Moderator 1

RutgerJönåker
Kopparmedlem
Posts: 56
Joined: 21 Mar 2023, 21:41

Diabetes - att inte våga söka vård

Post by RutgerJönåker »

Jag vet att det redan finns en tråd om diabetes. Men jag har ingen lust att kidnappa den med min ångest och mina frågor. Om Richard tycker att det är helt fel får han sy ihop trådarna. Hoppas att ni med erfarenhet kan hjälpa mig.

Jag har länge förstått att denna dag tillslut skulle komma. D-dagen, D som i diabetes. Jag har mått dåligt i lite drygt 30 år. Jag har ätit mediciner och levt allmänt ohälsosamt även om jag har tränat och motionerat så mycket jag har kunnat/orkat. Men med tiden har jag lagt på mig för många kilon. Men nu har jag kommit till den punkten att jag måste bestämma mig. Vill jag utmana mina största rädslor eller vill jag typ dö?

Vården har alltid skrämt mig. Både den somatiska och den psykiatriska. Som liten fick jag spendera mycket tid på sjukhus men av helt andra orsaker. Detta har dock byggt upp en fobi mot vården. Och det som skrämmer mig mest är sprutorna.
Jag är alltså svårstucken. De gånger i vuxen ålder jag har behövt lämna prover av olika slag har jag berättat detta på labbet. Nästan alltid har jag fått lugnande besked: "Det är ingen fara Rutger! Jag har jobbat här i 25 år och har stuckit folk hela dagarna, det ska nog lösa sig ska du se!". Oftast så håller sköterskorna på en stund men lyckas inte få ut något blod, och absolut inte i de mängder som krävs. Det är då som man ofta börjar "gräva runt" med nålen för att hitta rätt och jag känner hur jag börjar kallsvettas och är på väg att svimma. Hittar man inget i armvecket får man kolla på handryggen eller något ännu värre ställe. :?
Ja ni förstår, jag är helt enkelt livrädd för sprutor! Och diabetes är ganska tätt förknippat med just sprutor. Bara tanken på att jag måste gå på regelbundna provtagningar samt själv behöva sticka mig flera gånger om dagen skrämmer skiten ur mig! :( Jag kan ju heller inte gå till vården och få en diagnos, och sedan tacka nej till behandling. Har jag väl tagit första steget måste jag löpa hela linan ut. Och jag är inte säker på att jag kommer att fixa det!

Min rädsla för detta ämne är alltså så stor att jag inte ens vågar googla om det. Bara så att ni förstår. Därför har jag två frågor till er med erfarenhet av denna sjukdom: Vad är det som avgör ifall man klarar sig på tabletter och när måste man ta sprutor? Om man klarar sig med tabletter, måste man ändå sticka sig hela tiden för att hålla koll på blodsockret?

Jag vore tacksam om någon kan hjälpa mig med detta. Och jag vill bara säga att jag förstår att det är en allvarlig sjukdom. Att jag måste söka vård så fort som möjligt och att det annars kan få allvarliga konsekvenser. En del av dessa konsekvenser känner jag till. Men jag vore djupt tacksam om ni kan avstå ifrån att rabbla upp dessa konsekvenser då detta inte på något sätt kommer att minska min redan skyhöga ångestnivå.
Det kommer att vara ångestfyllt att bara logga in här för att läsa eventuella svar. Det kan därför dröja en stund innan jag vågar mig in hit igen. Men jag vore ändå tacksam om ni med insyn i ämnet har lust att svara.
User avatar
Inwatto
Lutetiummedlem
Posts: 1754
Joined: 08 Jul 2021, 18:14
Location: Skåne

Re: Diabetes - att inte våga söka vård

Post by Inwatto »

Jag har haft diabetes typ 1 i 35 år. Tar 4 sprutor om dagen med insulin. Det är inga problem; man sticker sig i fettet och det känns inte alls. Sedan tar jag ett blodprov i ett finger på morgonen. Det behöver man inte längre - det finns en "knapp" man sätter på överarmen som kan avläsas med mobilen (men så modern är inte jag). Den behöver bytas varann vecka. Om några år kanske det kommer en klocka man kan ha på armen som visar blodsockret. Man behöver veta hur sockret ligger om man inte har någon insulinproduktion alls (typ 1).

Har man typ 2, så kan det räcka med att ta en tablett istället för insulininjektioner. Men, då får man lite hårdare krav på diet för att hålla sockret nere.

En årskontroll med blodprov behövs, det kommer man inte ifrån. Så, du borde jobba på att ha tillit till vården. Då går det att göra utan ångest.

Troligen har du inte diabetes. Då känner man sig väldigt trött, dåsig, ständigt törstig och går ner i vikt. När jag mådde så, gick jag till vårdcentralen och efter blodprov sa doktorn: "Sätt dig ner. Du har diabetes.". Jag trodde jag skulle klara mig med tabletter, men doktorn sa "du är för ung för att ha diabetes typ 2". Jag var 22 år då. Diabetesvården har utvecklats sedan dess. Numera har jag insulinpenna som jag skruvar på en väldigt tunn injektionsnål och sprutar in en minimal mängd humaninsulin. Förr var det lösa sprutor och grisinsulin. Det gick det med. Ja, numera finns det insulinpump att bära runt magen, men det har jag inte provat. Då sitter det en nål i fettet hela tiden, något som jag tycker låter otäckt.

Måste gå och sova nu, men tittar in i morgon!
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36649
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Diabetes - att inte våga söka vård

Post by Geta »

Jag har haft diabetes 2 i minst 18 är. Ännu har jag inte fått börja
med insulin. Tar tabletter. Jag kollar blodsockernivån varje dag.
Annars spårar jag ur. Måste ha koll på vad jag äter. Tror att jag
lever sundare idag än om jag inte haft diabetes. Då hade jag
varit en riktig soffpotatis och vägt över 100 kg.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Inwatto
Lutetiummedlem
Posts: 1754
Joined: 08 Jul 2021, 18:14
Location: Skåne

Re: Diabetes - att inte våga söka vård

Post by Inwatto »

Hur ska Rutger göra för att känna sig bekväm med att anlita sjukvården?

Själv tycker jag diabetesvården försämrats. De har hyrläkare och diabetessköterskorna är överbokade. Men, jag litar på att de finns om jag behöver dom. Jag skulle inte överlevt om jag inte fått vård. Diabetes typ 2 är inte lika dramatisk. Men, visst mår man bättre av att ta hand om sig!
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18435
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Diabetes - att inte våga söka vård

Post by Krokus »

Geta,

Hur levde du innan diabetes 2 kom in i ditt liv?
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36649
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Diabetes - att inte våga söka vård

Post by Geta »

Innan diabetesen hade jag ingen koll på vad jag åt eller hur jag
motionerade. Jag jobbade heltid och orkade inget annat.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
RutgerJönåker
Kopparmedlem
Posts: 56
Joined: 21 Mar 2023, 21:41

Re: Diabetes - att inte våga söka vård

Post by RutgerJönåker »

Tack allihopa för era svar! Jag har läst allt men orkar tyvärr inte svara er var för sig.
Jag vill inte gå in på mina symtom, men vi kan väl säga att det är de klassiska symtomen. Jag är säker på att jag har typ 2.

Min historia liknar Getas. När jag jobbade så orkade jag bara med jobbet. Allt annat var jag tvungen att prioritera ner för att vardagen skulle fungera. Idag är jag sjukpensionär sedan 10 år men jag har fortfarande svårt att sköta rutiner och min hälsa. Vissa dagar kommer jag knappt upp ur sängen, bara så vi förstår var energinivån ligger.

Rätta mig om jag har fel. Men jag kan tänka mig att man måste kolla blodsockret själv mer i början innan man har börjat se ett mönster och lära sig hur sockret varierar över dagen. Sedan kanske man kan minska med på kontrollerna?
User avatar
Inwatto
Lutetiummedlem
Posts: 1754
Joined: 08 Jul 2021, 18:14
Location: Skåne

Re: Diabetes - att inte våga söka vård

Post by Inwatto »

RutgerJönåker wrote: 05 Apr 2023, 14:56 ...Rätta mig om jag har fel. Men jag kan tänka mig att man måste kolla blodsockret själv mer i början innan man har börjat se ett mönster och lära sig hur sockret varierar över dagen. Sedan kanske man kan minska med på kontrollerna?
Har man typ 2 diabetes, kan man inte göra så mycket åt blodsockret ändå, mer än möjligen äta mindre, så du har rätt i att en nydiagnosticerad person behöver fler blodsockertester än en rutinerad stackare.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36649
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Diabetes - att inte våga söka vård

Post by Geta »

Jag som har diabetes 2 förlorar fort kontrollen om jag inte sticker
mig ofta.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
RutgerJönåker
Kopparmedlem
Posts: 56
Joined: 21 Mar 2023, 21:41

Re: Diabetes - att inte våga söka vård

Post by RutgerJönåker »

Hur ofta är ”ofta”? Tre gånger om dagen?

Jag skulle vilja säga att jag är periodare. Mår jag bra tänker jag på hur och vad jag äter. Mår jag dåligt kan jag vräka i mig mängder av skit tyvärr.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36649
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Diabetes - att inte våga söka vård

Post by Geta »

Nu sticker jag mig morgon och kväll och för dagbok.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Inwatto
Lutetiummedlem
Posts: 1754
Joined: 08 Jul 2021, 18:14
Location: Skåne

Re: Diabetes - att inte våga söka vård

Post by Inwatto »

RutgerJönåker wrote: 04 Apr 2023, 23:35 ...
Ja ni förstår, jag är helt enkelt livrädd för sprutor!
...
Kolla in vad som kan tänkas komma till Sverige: inhalerbart insulin! Inga sprutor eller nålar!

https://www.youtube.com/watch?v=WsPCtVRczV4
Post Reply