Har du för högt blodtryck?

Här kan du fråga om eller diskutera dina kroppsliga sjukdomar.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5456
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Har du för högt blodtryck?

Post by Koi »

Santina wrote: 06 Apr 2023, 22:25 Oj, det var högt. Jag tror jag har lite lätt förhöjt. Kosten är en bov. För mycket fett och socker leder till högt undertryck. Salt kan man också tänka på att inte få i sig för mycket av. Mycket frukt och grönt ska man äta.
Försöker äta rätt. Har inte mycket fett. Ingen socker alls i maten. Försöker äta 3 frukter om dagen. Och laga min egen mat. Saltar aldrig min mat.

Har dock en last. Lakrits. Äter max 5 bitar dadlar med saltlakrits på om dagen. Utspritt på hela dagen.

Vet att lakrits ökar blodtrycket.
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5456
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Har du för högt blodtryck?

Post by Koi »

Inwatto wrote: 06 Apr 2023, 23:35 Jag har medicin mot högt blodtryck. Ligger på 140/80 trots det. Fick först Enalapril, men märkte att jag inte längre kunde känna någon glädje. Så jag satte ut den och då blev jag glad igen. I FASS står det att medicinen kan ge depression. Ja, känner man inte glädje så blir man väl deprimerad...

Nu har jag 100 mg Losartan. Den funkar på mig. I början fick jag 50 mg men då hade jag för högt tryck, så de ville sätta in Salures som andra medicin. Den fick jag gikt av, så den gick tokbort. Då dubblade doktorn Losartan till 100 mg och det funkar.

Har egen blodtrycksmätare. Tyvärr visar den bättre värden än jag får i vården. Kanske är jag lugnare när jag är hemma.

För mig är det olika doktorer som sköter blodtrycket respektive psyket. Dock bryr sig ingen om biverkningar med psykiska konsekvenser. Där hamnar man "mellan stolarna".
Hamna mellan stolarna har jag märkt. Efter att jag fick sluta med Canders….vad den nu heter har inte vårdcentralen hört av sig alls om alternativ.

Jag har också lägre blodtryck hemma än hos läkaren. Blir stressad hos läkaren.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36869
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Har du för högt blodtryck?

Post by Geta »

På grund av min diabetes ska jag inte ha högre blodtryck än 140.
I veckan hos diabetessköterskan hade jag 140/60 och 76 i puls.
Tar Candesartan. Får inga biverkningar.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Safir
Lutetiummedlem
Posts: 1679
Joined: 24 May 2022, 18:46

Re: Har du för högt blodtryck?

Post by Safir »

Jag har lite för högt men har inte orkat följa upp det på vc. Tänkte göra det så småningom.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36869
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Har du för högt blodtryck?

Post by Geta »

Jag har en blodtrycksmanchett köpt på apoteket. Två gånger per år undersöker diabetessköterskan blodtrycket på mig.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36626
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Har du för högt blodtryck?

Post by memphis »

Jag brukar ha ett perfekt blodtryck när det mäts.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18551
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Har du för högt blodtryck?

Post by Krokus »

Nej. Jag har lågt till normalt. Senaste gången som läkaren tog blodtryck var det 100/75.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13135
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Har du för högt blodtryck?

Post by amandara »

Jag är en lågtryckare, både på mödernet och fädernet.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23178
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Har du för högt blodtryck?

Post by Zoidar »

Mitt blodtryck är ibland gränshögt. Ska ta lite prover inkl blodtryck om tre veckor.
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13135
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Har du för högt blodtryck?

Post by amandara »

Det är många sjukdomar man kommer undan med lågt blodtryck. Men det har hänt att jag har svimmat. Min kp har tagit det med ro -, på gott och ont. Om någon svimmar bör det föranleda något inom sjukvården. Men min kp bryr sig inte. Man kan ändå inte göra något åt lägt blodtryck, mer än fysisk aktivitet.
Post Reply