Har du för högt blodtryck?

Här kan du fråga om eller diskutera dina kroppsliga sjukdomar.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5454
Joined: 11 May 2021, 18:30

Har du för högt blodtryck?

Post by Koi »

Har du för högt blodtryck?

Jag har. Hade 170/99 i tisdag kväll. Var helt yr i skallen.

Minsta lilla stress så drar det iväg. Legat i sängen i två timmar och undertrycket ligger över 90 fortfarande.

Hur ofta får du kontroller på vårdcentralen?
Tar läkaren dig på allvar ytrots psykdiagnos?

Har anmält mig till blodtrycksdoktorn. En app i telefonen som registrerar blodtrycket. Får se om de vill hjälpa mig. Min medicinlista är gedigen.
User avatar
Santina
Indiummedlem
Posts: 677
Joined: 18 Nov 2021, 23:32

Re: Har du för högt blodtryck?

Post by Santina »

Oj, det var högt. Jag tror jag har lite lätt förhöjt. Kosten är en bov. För mycket fett och socker leder till högt undertryck. Salt kan man också tänka på att inte få i sig för mycket av. Mycket frukt och grönt ska man äta.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22851
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Har du för högt blodtryck?

Post by Zoidar »

Koi wrote: 06 Apr 2023, 22:07 Har du för högt blodtryck?

Jag har. Hade 170/99 i tisdag kväll. Var helt yr i skallen.

Minsta lilla stress så drar det iväg. Legat i sängen i två timmar och undertrycket ligger över 90 fortfarande.

Hur ofta får du kontroller på vårdcentralen?
Tar läkaren dig på allvar ytrots psykdiagnos?

Har anmält mig till blodtrycksdoktorn. En app i telefonen som registrerar blodtrycket. Får se om de vill hjälpa mig. Min medicinlista är gedigen.
Du kanske skulle gå igenom dina mediciner och se vilka som du verkligen behöver, så du inte tar en massa i onödan. Jag antar de har kollat sköldkörteln på dig. Störningar i sköldkörteln kan ge psykiska symtom.
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
Inwatto
Lutetiummedlem
Posts: 1748
Joined: 08 Jul 2021, 18:14
Location: Skåne

Re: Har du för högt blodtryck?

Post by Inwatto »

Jag har medicin mot högt blodtryck. Ligger på 140/80 trots det. Fick först Enalapril, men märkte att jag inte längre kunde känna någon glädje. Så jag satte ut den och då blev jag glad igen. I FASS står det att medicinen kan ge depression. Ja, känner man inte glädje så blir man väl deprimerad...

Nu har jag 100 mg Losartan. Den funkar på mig. I början fick jag 50 mg men då hade jag för högt tryck, så de ville sätta in Salures som andra medicin. Den fick jag gikt av, så den gick tokbort. Då dubblade doktorn Losartan till 100 mg och det funkar.

Har egen blodtrycksmätare. Tyvärr visar den bättre värden än jag får i vården. Kanske är jag lugnare när jag är hemma.

För mig är det olika doktorer som sköter blodtrycket respektive psyket. Dock bryr sig ingen om biverkningar med psykiska konsekvenser. Där hamnar man "mellan stolarna".
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22851
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Har du för högt blodtryck?

Post by Zoidar »

Inwatto wrote: 06 Apr 2023, 23:35 Jag har medicin mot högt blodtryck. Ligger på 140/80 trots det. Fick först Enalapril, men märkte att jag inte längre kunde känna någon glädje. Så jag satte ut den och då blev jag glad igen. I FASS står det att medicinen kan ge depression. Ja, känner man inte glädje så blir man väl deprimerad...

Nu har jag 100 mg Losartan. Den funkar på mig. I början fick jag 50 mg men då hade jag för högt tryck, så de ville sätta in Salures som andra medicin. Den fick jag gikt av, så den gick tokbort. Då dubblade doktorn Losartan till 100 mg och det funkar.

Har egen blodtrycksmätare. Tyvärr visar den bättre värden än jag får i vården. Kanske är jag lugnare när jag är hemma.
Hur ser dina blodfetter ut Inwatto? Påverkar blodtrycksmedicinen blodfetterna?
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
Inwatto
Lutetiummedlem
Posts: 1748
Joined: 08 Jul 2021, 18:14
Location: Skåne

Re: Har du för högt blodtryck?

Post by Inwatto »

Zoidar wrote: 06 Apr 2023, 23:38 ...Hur ser dina blodfetter ut Inwatto? Påverkar blodtrycksmedicinen blodfetterna?
Vad jag vet, så är blodfetterna opåverkade av blodtrycksmedicinen. Möjligen kan ökande blodfetter ge ökat blodtryck, så det har jag statiner mot. Ligger på 3.5 i LDL, vilket är högt tycker diabetesdoktorn. En normal människa kan ligga på 5 i LDL utan att behöva medicin, så jag är nöjd med 3.5 och den lilla mängden statin som jag tar.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22851
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Har du för högt blodtryck?

Post by Zoidar »

Inwatto wrote: 06 Apr 2023, 23:42 Vad jag vet, så är blodfetterna opåverkade av blodtrycksmedicinen. Möjligen kan ökande blodfetter ge ökat blodtryck, så det har jag statiner mot. Ligger på 3.5 i LDL, vilket är högt tycker diabetesdoktorn. En normal människa kan ligga på 5 i LDL utan att behöva medicin, så jag är nöjd med 3.5 och den lilla mängden statin som jag tar.
Vill ge dig ett tips då du tar statiner. Statiner påverkar produktionen av Q10, så det kan va bra att ta Q10 som tillskott.
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
Inwatto
Lutetiummedlem
Posts: 1748
Joined: 08 Jul 2021, 18:14
Location: Skåne

Re: Har du för högt blodtryck?

Post by Inwatto »

Tack för tipset, Zoidar! Jag har sett det på YouTube och funderat på om jag ska skaffa hem lite Q10 för att se om det blir någon skillnad.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22851
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Har du för högt blodtryck?

Post by Zoidar »

Inwatto wrote: 06 Apr 2023, 23:47 Tack för tipset, Zoidar! Jag har sett det på YouTube och funderat på om jag ska skaffa hem lite Q10 för att se om det blir någon skillnad.
👍
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
1Dave
Germaniummedlem
Posts: 3387
Joined: 17 May 2021, 00:01

Re: Har du för högt blodtryck?

Post by 1Dave »

Hade 121/90 för några veckor sen.
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5454
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Har du för högt blodtryck?

Post by Koi »

Zoidar wrote: 06 Apr 2023, 23:28
Koi wrote: 06 Apr 2023, 22:07 Har du för högt blodtryck?

Jag har. Hade 170/99 i tisdag kväll. Var helt yr i skallen.

Minsta lilla stress så drar det iväg. Legat i sängen i två timmar och undertrycket ligger över 90 fortfarande.

Hur ofta får du kontroller på vårdcentralen?
Tar läkaren dig på allvar ytrots psykdiagnos?

Har anmält mig till blodtrycksdoktorn. En app i telefonen som registrerar blodtrycket. Får se om de vill hjälpa mig. Min medicinlista är gedigen.
Du kanske skulle gå igenom dina mediciner och se vilka som du verkligen behöver, så du inte tar en massa i onödan. Jag antar de har kollat sköldkörteln på dig. Störningar i sköldkörteln kan ge psykiska symtom.
Sköldkörteln är under kontroll sen 1999. Haft Levaxin med årlig kontroll. Har mest psykmediciner. Fick skriva upp alla mediciner både vb och fasta. Man blir ju mörkrädd. De rensar i medicinlistan då och då. Har det jag har just nu. Haft problem med blodtrycket i över 10 år. Köpte en egen blodtrycksmätare för 7 år sedan. Det går upp och ner.

Igår låg jag i 3 timmar i sängen. Blodtryck 144/94.

Fått Candersatan vad det nu heter. Blodtrycket sjönk så jag nästan tuppade av. Fick åka till akuten. De sa åt mig att inte ta den mer. Pulsen ligger vid vila på 88-94. Nu när jag vaknade låg den på 85.
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5454
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Har du för högt blodtryck?

Post by Koi »

Inwatto wrote: 06 Apr 2023, 23:42
Zoidar wrote: 06 Apr 2023, 23:38 ...Hur ser dina blodfetter ut Inwatto? Påverkar blodtrycksmedicinen blodfetterna?
Vad jag vet, så är blodfetterna opåverkade av blodtrycksmedicinen. Möjligen kan ökande blodfetter ge ökat blodtryck, så det har jag statiner mot. Ligger på 3.5 i LDL, vilket är högt tycker diabetesdoktorn. En normal människa kan ligga på 5 i LDL utan att behöva medicin, så jag är nöjd med 3.5 och den lilla mängden statin som jag tar.
Statiner fick min autoimmuna leverinflammation att blossa upp. Så jag måste ta en låg dos kortison nu. Slutade med statinerna i augusti. Läkaren sa ”sluta omedelbart med dem.”
Post Reply