Kognitiva/tänkande problem

Berätta om intressanta eller ovanliga hallucinationer och vanföreställningar du haft.

Moderator: Moderator 1

Post Reply
Leakim97
Rodiummedlem
Posts: 24758
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Kognitiva/tänkande problem

Post by Leakim97 »

Jag är less på den här jävla schizofrenin. Jag klarar inte av att tänka överhuvudtaget. Min sociala förmåga är kraftigt nedsatt och jag klarar knappt inte ens av att samtala. Allt är en röra när jag pratar. Så handikappande så jag vill inte ens öppna käften. Det är meningslöst. Jag vill dra mig undan. Desorganiserad/ hebefren schizofreni är förmodligen det jag har. Har läst på en del om undergrupper.

jag får vara social online istället. Det fungerar mycket bättre. Då är jag trygg. Annars är jag orolig. Får en gemenskap på exempelvis viska och det är ett sätt att umgås det också. Ett sammanhang..

Vet inte vad jag vill med inlägget. Men kanske skriva av mig och att någon får ta del utav min själsliga smärta
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36018
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Kognitiva/tänkande problem

Post by Geta »

Jag hade också svårt att tänka, när jag var i din ålder men det har
blivit bättre med tiden. Då tog det emot att tänka.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4671
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Kognitiva/tänkande problem

Post by Cosmos »

Leakim97 är bara 26 år. Då kan det vara drygt att höra att det blir bättre när man blir äldre.
Egentligen är allt bara på låtsas.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36018
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Kognitiva/tänkande problem

Post by Geta »

Cosmos wrote: 28 Jun 2023, 19:07 Leakim97 är bara 26 år. Då kan det vara drygt att höra att det blir bättre när man blir äldre.
Jag tycker att så många påstår att man bara blir sämre med tiden. Det stämmer inte i mitt fall. Att bli äldre behöver ju inte innebära uråldrig. För mig vände det, när jag var 38 år. Hade fått visioner innan dess.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4273
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Kognitiva/tänkande problem

Post by yrväder »

Håller lite med Geta att det blir lättare med åren man tar det lite mer med jämnmod man är förbi åldern då man förväntar sig att livet ska vara så mycket mer än vad det är det är en jäkla tur att jag tror på att man har mer än ett liv.
Och att jag har en nyfikenhet på andra sidan.

Tror fortfarande lite på att du ska komma ner på rekommenderad dos 75 och om du inte har det redan pröva antidepressiv medicin.
Själv mår jag bättre sen jag fått venlafaxin kombinerat med Voxra, känns lättare inom mig mer ljust.
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12270
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Kognitiva/tänkande problem

Post by zoegas »

Det är att man är känslig för intryck. Det går att träna upp. Det är viktigt att inte dömma sig själv för hårt. Mindfulness och yoga är bra. Så man lär sig att slappna av. Det är ingen dödsdom denna sjukdomen. Man kan förbättras och man kan göra saker åt det.
Post Reply